Gå til innhold
Arkivverket

[#8436] Hvalberg rydningsplass i Jevnaker 1680-årene. HVOR


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I tiendeskattelistene finnes i årene 1681-84, kanskje også både tidligere og senere, rydningsplassen Hvalberg i Jevnaker. Jeg finner opplysninger om denne plassen bare i de nevnte listene, ikke i de ordinære jordebøkene og matriklene. Noen rydningsplasser er nevnt i matriklene, men ikke alle, bl.a. ikke Hvalberg.Jeg finner heller ikke navnet hos Rygh, noe som kanskje tyder på at plassen har endt opp som plass under en gård?Noen som er lokalkjente og kan fortelle meg hvor den er/var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg tror jeg kan ha løst gåten: I leilendingsskatten for 1673 nevnes Valberg engeland under en av Greftegrev-gårdene i Jevnaker, den hadde en skyld på 1 fr. og ble eid av (enken) Ingeborg, trolig hadde hun vært gift med Ole Greftegrev som nevnes der tidligere.Hvalberg sees også bebodd av folk på denne tiden, de finnes nevnt i enkelte oversikter over husmenn.I 1624 nevnes Harald Vang med odelen 'Hvaleberrig' av skyld 1 fr. Det er trolig det samme engelandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Per Jacob Desserud

Hvalberg/Valberg/Kvalberg mm var et engeland under Søndre Greftegrev i Østre Jevnaker, og de to førtes begge under gammelt matrikkelnr 71. Hvalbergs skyld var 5 lispund. Det ble et eget bruk omkring 1700 - og samtidig begynte navnet Klinkenberg å bli brukt - uvisst av hvilken grunn. 4 lispund et så blitt til det som er Gnr 136 - Klinkenberg. Det siste lispundet kom etter få år tilbake til Søndre Greftegrev Gnr 127, og ligger like på nordsiden av Klinkenberg. Her var det i over 100 år en husmannsplass, og den fortsatte å hete Hvalberg. Når dette navnet brukes i kirkebøker mm. for Jevnaker, refererer det seg til husmannsplassen. Seinere hadde Søndre Greftegrev eng og beitemark her - og stedet ble av og til brukt som 'leikeplass' 17 mai mm for Greftegrev skolekrets. Jorda ble oppdyrket ca 1960 - og heter fortsatt Hvalberg. Jeg har også en del opplysninger om folket som har bodd her, og om eierforholdene.Per Jacob Desserud per.desserud@smr.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.