Gå til innhold
Arkivverket

[#8438] Ole Monsen på Tykkhelle i Lindås 1801


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg søker opplysninger både om Ole Monsen og hans frue Synneve Michelsdatter som var på Tykkhelle, Lindås i 1801. Fødselsårene deres skulle være omtrent 1761 og 1756 henholdsvis. Jeg finner ikke giftemålet deres hverken i digitalarkivets baser, eller på Familysearch, og aner ikke hvor de kommer fra. Det ser ut til at de fra 1784 til 1801 døper barna fra Tykkhelle.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Spennende å se om du får hjelp her, Ørjan. Jeg har også stusset litt på dette paret. Jeg har datteren Olia/Olea, gift med Iver Heljes. Sundsbø, i treet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Karlsen

Heisan, ja det er samme linje som jeg følger, via Oleas datter Synneve, Synneves datter Agneta og Agnetas sønn Andreas som endte på Kårdal.Du vet vel ikke hvor Iver Helgesen Sundsbøs far Helge Arnesen kommer fra. Ved konfirmasjonen 1776 står det Verås, men han er neppe født der.Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Ole Monsen ytre Lygra (1761-1826), gift 1783 med Synneva Mikkelsdatter Tykhelle (1756-1831). Dette paret bodde på Tykhelle. Ole var sønn av:Mons Larsen indre Lygra (1727-1767), gift 1750 med Kari Olsdatter Sæverås (1723-1797)Anna var datter av:Mikkel Olsen Tykhelle (ca. 1726-etter 1801) og første kona Anna (ca. 1719-1782), gift 2 gang 1783 med enka Gjertrud Sjursdtr. Knarvik. Mikkel flytter med 2 kona til Knarvik i 1785 der det eneste barnet deres Sjur ble døpt i 1785. Mikkel og Gjertrud bor også på Knarvik i Lindås i 1801.Barn fra første ekteskapSynneve ca. 1756 (har ikke funnet dåpen)Gregorius 1758Christie 1761-1761Christie 1762Iver 1766Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Gunnar Kvalheim

Mikkel Olsen Tykhelle si kona Anna var frå Olsvold i Sæbø sokn i Manger og var dotter til Ole Halvorsen Olsvold og tredje kona, Christi Eriksd. fødd Nedre Myksvoll. Det vart halde skifte etter henne 9. Januar 1762 og der finn ein namn på Anna sine sysken. Eldste broren Erik er på Fjellanger i Lindås skipreie, Halvor er død og let etter seg ein 15 år gamal son Ole som farbroren Erik er formyndar for. Anna vert so nemd som gift med Michel Olsen Tychelle i Lindås. Helge Olsdr vert nemd som enka og bur i Bergen. Ingebor Olsdr g.m. Stephen Jonsen Olsvold og til sist Christi Olsdr g.m. Joen Rasmussen Qvamme. I tillegg har systera Marithe falle bort etter 1747, då det var skifte etter faren Ole Halvorsen Olsvold. Christi Eriksdr vart fødd 1691 og var dotter til Erik Kristiansen (f.kr. 1663 d. 1713) og Ingeborg Albertsdr Storoksa gift 1682. Ho var enka etter Johannes Larsen Sellevoll. Foreldre til Erik var Kristian Offuesen, 69 år i 1666 g. kr. 1660 m. Christi Eriksdr d. 1714. Ingeborg sin far var Albert(Albrigt) Olsen f.1609 d. 1692.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.