Gå til innhold
Arkivverket

[#8452] Else Marie Larsdatter født ca 1793 Alstadhaug


Gjest Agnar Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Agnar Johansen

Jeg søker etter foreldre til Else Marie Larsdatter. Else Marie ble gift Ole Hermandsen i 1820, og de bodde på Bærøya i Tjøtta kommune. Hvor mange barn de hadde vet jeg ikke, men jeg har registrert Lars Christian født 1820, Mathias født 1823 og Ane Bergitha født 1825. I Folketellingen i 1865 finner jeg Else Marie som enke på gården Grytaa i Tjøtta. Jeg ønsker også opplysninger om foreldre til Ole Hermandsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

I skiftet etter Peder Pedersen, Tjøtta, i 1840 finner jeg en Else Larsdatter, datter til Margrethe; Nils Jacobsen, Stokka i Alstahaug. Kan det være henne? Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei, Agnar. Jeg tenker at det er disse du søker: Lars   Olsen Huusbonde 42 Begge i første ægteskab Bonde og gaardbeboer M3390 Margrethe   Pedersdtr Hans kone 32 Begge i første ægteskab   K3391 Elias   Larsen Deres børn 13 Ugivt   M3392 Else   Larsdtr Deres børn 12 Ugivt   K3393 Ole   Larssen Deres børn 8 Ugivt   M3394 Johan   Larssen Deres børn 6 Ugivt   M3395 Peter   Larssen Deres børn 4 Ugivt   M3396 Barbro   Larsdtr Deres børn 1 Ugivt   Kmvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg rudlang

Hei, Agnar!Jeg er litt forvirret her. I 1875 finner du fremdeles Else Marie Larsd. som kårkone på Grytåen, men her står det også at hun er mor til Karen Villumine Sivertsd. født 1822. Hvordan henger dette sammen?Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnar johansen

Hei Birger. Takk for tipset, men jeg tror det er et blindspor, for den Else Larsdatter du har funnet er iflg. 1801-tellingen født i 1789 dersom den oppgitte alder stemmer. Iflg. kirkeboken for Tjøtta var Else marie Larsdatter 27 år da hun i 1820 giftet seg med Ole Hermandsen. Dersom dette er riktig er hun født i 1793. I 1865-tellingen er Else oppgitt å være 73 år, som gir fødselsår 1792. I 1865-tellingen er det opplyst av Else Marie er født i Alstadhaug kommune, mens bosted for den Else du har funnet er Kvalnes, som ligger i Tjøtta Kommune. Videre er ingen av foreldre eller søsken til Else Larsdatter som du har funnet oppgitt i kirkebøkene som forlovere eller faddere ved bryllup og barndåp. Mvh Agnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnar johansen

Hei Bjørg. Dette var merkelig, men kan muligens forklares utfra forskjellige oppgitte fødselsår i 1865 og 1875-tellingen. I 1865-tellingen er Karen Sivertsdatter oppgitt å være født i 1818, og hvis dette er riktig kan Karen være en datter Else Marie fikk før hun giftet seg med Ole Hermandsen i 1820. Kan nevne at en av fadderne til Ole og Else Maries sønn Lars Christian (født 1820) var en som her Jacob Andreassen og som da var bosatt i Grytaaen. mvh Agnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnar johansen

Hei Bjørg. Dette var merkelig, men kan muligens forklares utfra forskjellige oppgitte fødselsår i 1865 og 1875-tellingen. I 1865-tellingen er Karen Sivertsdatter oppgitt å være født i 1818, og hvis dette er riktig kan Karen være en datter Else Marie fikk før hun giftet seg med Ole Hermandsen i 1820. Kan nevne at en av fadderne til Ole og Else Maries sønn Lars Christian (født 1820) var en som her Jacob Andreassen og som da var bosatt i Grytaaen. mvh Agnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

En annen mulighet er jo at Else Marie var svigermor til Karen. Karen var gift med en Lars som døde før 1865. Jeg ser du har notert en sønn av Else M. som het Lars Christian. Vet du noe mer om ham? Kan han ha vært gift med Karen?Jeg jobber for tiden med denne familien og er interessert i alle opplysninger du har.Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest agnar johansen

Hei Bjørg. Jeg har for tiden ingen opplysninger om Lars Christian. Den eneste jeg har opplysninger om var Ane Bergithe (født 1825)som var min tipp-tipp-oldemor. Ane Bergithe var gift med Daniel Kristian Olsen, og de bodde på gården Ropernes, som geografisk sett ligger i nærheten av Grytaaen. Jeg regner med å ta en ny runde i kirkebøkene over påske for å finne ut mer om denne familien. Finner jeg noe av interesse legger jeg det inn som innlegg.mvhAgnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.