Gå til innhold
Arkivverket

[#8455] Martin Gulbrandsen f. 1848 i Trøgstad


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Om halvannen måned er det 100 år siden det første gang ble 'feiret' 1.ste mai i Vestfossen, Buskerud. En av de som trolig deltok var reparatør ved cellulosefabrikken Martin Gulbrandsen. Han kom trolig til Eiker-distriktet noe før 1894, for 14.Oktober 1894 gifter han seg med Nikoline Gurine Syversdatter.Ved folketellingen i 1900 bor de i husnr.4, under Gnr.49/4 i Vestfossen. Paret har da tre barn, men flere skulle komme.Spørsmålet er om noen kan gi opplysninger om Martin sine røtter. Ved giftermålet i 1894 sies det at han var sønn av husmand Gulbrand Olsen. Men, hvem var han ?Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ved folketellingen i 1865 finner jeg to passende karer i Trøgstad. Den ene tjener på Nedre Sentvet, mens den andre er tjenestekarl på Søndre Haakaas. Begge disse to tjenetseguttene sies å være 18 år. Med andre ord høyaktuelle karer for meg. Finner også en Husmann med jord på Holen i trøgstad i 1865, som kan være Martin Gulbrandsen sin far. Han heter da; Gulbrand Olsen, kona er Inger Hansdatter. Kan jeg være på rett vei???Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Tor Kenneth Talmo

Saken har ligget nesten død for meg, men løftes fram igjen i anledning av dagen i dag og av at det i år er 120 år siden Vestfossen Arbeiderlag ble stiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. det utskjelte Familysearch (men hva skulle vi gjort uten FS lurer jeg på) ble Martin Gulbrandsen dpt. 10/12 1848 Trøgstad, foreldre Gulbrand Olsen og Inger Hansdt.Det ser ut som om foreldrene til den andre Martin, dpt. 5/11 48, kan være Gulbrand Mathisen og Christine Gulbrandsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Martin, født 31.10.1848, døpt 10.12.1848 'uekte' sønn av Pige Inger Hansdatter Pedersbraate og Gulbrand Olsen Sandvedt (Trøgstad Mini I 7 1845-1854 2/11 f.28 no.101)Viet 15.02.1851 Ungk. Gulbrand Olsen Ødegaarden (28) og Pige Inger Hansdatter Pedersbraate (30) (samme Mini 5/11 f.187 no.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne Martin Gulbrandsen er på Haakaas da han ble konfirmert 04.10.1863. Fødested Pedersbraate til Øiestad. Foreldre Pige Inger Hansdatter og Ungk. Gulbrand Olsen Sandsplads. Fødselsdatoen er 31.10.1848. (Trøgstad Mini I 8A 1855-1864 7/7 f.205 no.25). Det står tilføyet noe som er utydelig på mitt kort, men noe slikt som 'uekte, men foreldrene giftet seg' skal vel være meningen. Men dette er alt for utydelig til at jeg kan innestå for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.