Gå til innhold
Arkivverket

[#8459] Ole A. Andreassen, f.1828, Stamnes S., Alstahaug


Gjest Torbjørn Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Ellingsen

Jeg leter etter hvor Ole Andreas Andreassen f. 1828, Stamnes S., Alstadhaug kom fra, - og hvem som var hans foreldre. (Han bodde i Flakstad ved FT1865.) Jeg kan ikke finne Stamnes i nærheten av Alstadhaug. Er det kartbøkene mine som ikke er detaljerte nok? Er spent på om noen har opplysninger som kan hjelpe meg videre, og er svært takknemlig for svar. Med vennlig hilsenTorbjørn Ellingsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Økern

Vet dessverre ikke noe om 'din' Ole Andreas, men min morfar (som også het Ole Andreas!!) ble konfirmert i Stamnes kirke som jeg mener tilhørte Alstahaug. Så stedet (i alle fall kirken) finnes! Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut Skorpen

Stamnes sokn ligg nord i Alstahaug prestegjeld. Stamnes kirke var avbilda på frimerke i 1993. Eg veit ikkje kor gammal den eldste kyrkja på Stamnes er, men på Petter Dass si tid stod enno Sandnes kapell, og eg vil tru at Stamneskjerka vart bygd då dette kapellet vart for lite. Stamnes ligg no innafor Sandnessjøen, litt sør for sentrum.Soknegrensene har variert i dette området. Leirfjord er skilt ut frå Stamnes, i eldre tid har enkelte garder og skifta mellom Stamnes og Herøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg tror dette er den samme som jeg har notert som Ole Johan Andreassen, f 29 10 1826.I Bunesfjorden i Moskenes ble han visstnok kalt Svart-Ola.Han har mange etter seg som heter Olsen. Hans foreldre har jeg skrevet opp het Olava Isachsdtr og Andreas Pedersen i Skibaadsvig på Helgeland. Men jeg er ikke sikker. Hilsen Tore, gift med et av Oles oldebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Til Tore Bjølgerud:'Min' Ole A. Andreassen er å finne i FT 1875 her:LenkeKan du sjekke om dette stemmer med personen du har notert? Vet du hvor stedet Skibaadsvig på Helgeland er å finne i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Han står oppført som nr 1254 i tellingen for Flakstad/Moskenes i 1875, og der står 1828 som fødselsår. Han er gift for 2. gang med Regine Andersdtr. Jeg innbiller meg at stedet er det samme som Skibbåtsvær i Herøy utenfor Sandnessjøen. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Hei igjen, Tore - tusen takk for svar. Jeg forstår deg dithen at du mener 'våre Oler' er samme person. Ole var min tippoldefar (farfars morfar), og denne grenen er den jeg nå mangler flest navn på. Derfor ville det også være spennende å høre nærmere om kildene dine. Du har 29.10.1826 som fødselsdato - hvordan ser du på at året 1828 er oppgitt som fødselsår i FT 1875? Dine notater har Ole 'Johan' som mellomnavn, i FT 1875 er mellomnavnet 'Andreas', - hva tror du er korrekt? Du skriver at han er gift for 2. gang med Regine Andersdatter. Har du noe kjennskap til det første ekteskapet? Når det gjelder fødested, kan vi vel si (iflg. nyttig informasjon fra Knut Skorpen) at det er sannsynlig at han kan ha blitt født på Herøy og blitt døpt i Stamnes kirke - det er jo rett over fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Jeg fikk følgende opplysninger fra Statsarkivet i Trondheim i 1983 (fra Elin Jacobsen)Kirkebok for Moskenes sokn i Flakstad 1878-1892 viser at Richard Ingvald ble født 5.8.1878...sønn av innerst Ole Andreassen f 1825 og hustru Regine Andersdtr f 1840, bopel Bunesfjord. Duplikatbok for Moskenes.....viser at dette paret ble viet 15.6.1862:enkemann Ole Johan Andreasen, 34 år, f i Stamnes i Alstadhaug og pige Rigine Oline Andersdtr, 18 år, Bunesfjord. Hans far var Andreas Pedersen. Kirkebok for Alstadhaug prestegjeld 1820-30 s 131 nr 1 viser at 'Ole Johan', sønn av Andreas Pedersen, Skibaadsvig og kone Olava Isachsdtr ble født 29.10.1826 og døpt i Stamnes kirke søndag mellom jul og nyttår samme år. Og hvis din oldemor het Oleanna, er det helt sikkert samme mann. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Pleym Christensen.

OBS! OBS! Det heter Alstahaug i Nordland, ligger på øya Alsten, der Petter Dass var prest på Alstahaug, og Stamnes er i den andre enden av øya, der Sandnessjøen er nå. Det andre stedet, skrevet med d inni, er i Trøndelag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Takk for tipset - jeg så jeg hadde vært unøyaktig med skrivemåten og måtte sjekke kartet. Men det er vel uansett Alstahaug vi snakker om - ikke Alstadhaug - såsant det ikke er et Stamnes også der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Til Tore:Dette ser ut til å stemme bra! Ole og Regine fikk også en datter, Anna Henrikke f. 1866. I 1893 fikk hun en sønn (utenfor ekteskap). Faren het Anders B. Ellingsen og var fra Hadsel. Barnet ble døpt Håkon og var min farfar.Da har jeg fått svar på mitt spørsmål, og har fått på plass en generasjon til på denne greina - og kan leite videre... Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Det var moro at det førte frem.Vi hadde skrevet opp Anna, men vi trodde hun var barnløs. Når døde hun og hvor oppholdt hun seg? Men da kan du kanskje hjelpe meg med morfaren til Regine, Knut Endresen på bl. a. Istad, Voss.Jeg har etterlyst han før her på Digitalarkivet, og fikk noe hjelp. Men jeg er så nysgjerrig på hvor han kom fra, og hvor det ble av de andre etterkommerene hans. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Noe kan jeg kanskje bidra med i retur. Kilder: Hva far har fortalt (han bor forresten på Framnessenteret...) - og FT 1900.Om Regines Andersdatters foreldre vet jeg kun: Far: Anders Knudsen, født 1809 i Vinjo nord for Voss. Mor: Ingeborg Knudsdatter, født 1805 i Voss. Jeg forstår at du har mer her, og vil gjerne høre om det hvis du har tid og anledning.Anna Henrikke Olsdatter giftet seg (i 1896?) med (enkemann) Paul Thorsen (f. 1859). Han var kanskje av samisk ætt. Han hadde tre barn: Karine (f.1887), Andor (f.1889) og Millart (f.1893). Anna hadde altså sin lille Haakon (f. 1893 i Flakstad). Felles skjebne, felles trøst? De bodde på gården Gulholmen ved Gullesfjorden på Hinnøy, og fikk etter det jeg kjenner til tre barn sammen: Davida Paulsdatter, f. 1897, Konrad Paulsen Gullholm f. 1898 og Gustav Paulsen Gullholm f. 1900.Om Gustav: Bodde i Narvik, ble gift med ei jente fra Ballangen. Arbeidet bl.a. hos halvbroren Haakon som drev som murmester i Narvik. En av sønnene til til Gustav tok teologisk utdanning i Sverige og arbeidet som prest i den svenske sjømannskirka i Narvik. En annen av sønnene ble oberstløytnant i luftforsvaret. Om Konrad: Flyttet til Sverige og arbeidet som byggmester. Far besøkte ham i Stockholm under krigen.Det er kanskje litt på siden i forhold til hvor dine interesser ligger, men det er jo alltid artig å få vite litt mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.