Gå til innhold
Arkivverket

[#8460] Arctander/Gamst


Gjest per helge seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest per helge seglsten

Jeg tar meg den frihet å trekke over et tema fra en av newsgruppene: Gamst-slekten stammer fra presten Torben Reiersen, som deponerte fra Trondheim skole i 1644, og ble sogneprest i Loppa. Han var gift med Gunnelle (Gjertrud) Pedersdatter, som mange tydeligvis mener stammer fra Arctanderslekten, hvis stamfar er Trondheims føste kjente ordfører Lauritz Nilsen (om jeg ikke tar feil). Spørsmålet er bare hvem i denne slekten hun stammer fra. En teori er at hun er sønnedatter av Nils Lauritzen, som ble biskop i Viborg. Han skrev et dikt der han omtaler sin familie i 1611, og dette diktet skal være arkivert i København. Kjenner noen til dette diktet, og omhandler det en sønn Peder? Eventuelt; kjenner noen ellers til at Nils Lauritzen hadde en sønn Peder som kan ha kommet tilbake til Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei! Niels Lauritzen (1490-1554) og Birgitte hadde i hvert fall 2 sønner: Lauritz Nielsen Arctander 1527-1596 (som er min 13.tippoldefar) og Peder Nielsen Arctander f. 1533 i Tr.heim og d. 1609 i Trondheim. Du finner mye om Arctander-slekta på http://www.nose.dk/Norge/arctander.htmlMvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.