Gå til innhold
Arkivverket

[#8461] Karelius Andreassen - anleggsarbeid Bergensbanen


Gjest Sissel Ellingsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Ellingsen

Karelius Andreassen, født 1863 i Vinger, ved FT 1900 bosatt i Vestre Toten, jernbanearbeider, var med og bygget Bergensbanen, og omkom muligens i en arbeidsulykke. Har noen opplysninger om ham, - eller tips om steder å lete? Han døde trolig mellom 1902 og 1908.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm <ofteland

Hallo Sissel. Har du sjekket med Jernbanemuseet på Hamar? De har både lønningsoversikter m.m Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Sissel Ellingsen

Hei igjenPrøver denne en gang til.Karelius var gift med Augusta Karsrud Olsen fra Østre Toten. Jeg finner henne som enke på en utflytter attest fra Lena, Østre Toten i 1905. Men har ikke klart å finne når eller hvordan Karelius døde. (Jernbanemuseet kunne dessverre ikke hjelpe, de fleste som jobbet på Bergensbanen var ikke ansatt i jernbanen men i firmaer som jernbanen leide inn sa de) Noen som kan hjelpe ?Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I min bestefars korsbondanse med Riksforsikringsanstalten fremgår det at alle ulykker ved Flekkefjordsbanens annlegg i åra 1896-1904 ble raportert.Om slike raporter er bevart må en vel spørre Statsarkivet om. Trolig er det samme skjedd ved Bergensbanen.Videre er der jo skifteretten sine protokoller som er aktuelle,også lokalaviser kan inneholde opplysninger om dødsfall osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er mulig han finnes i denne Ministralboken som ble frigjordt i september 2002.Voss-Taugevand Prest for jernbaneanlegget Voss-Taugevand vart tilsett i 1900. Presten fungerte fram til 1905. Kyrkjeboka vart seinare nytta av Johan Lavik 1910-1919 som 'Prest ved Jernbannen over Høifjeldet', av sokneprest Olafsen 1919, av res. kap Olaf Strømme 1920-, og av res. kap. Jon Mannsåker i 1928. Kyrkjeboka er avlevert frå soknepresten i Voss.Ministerialbøker ('MINI')A 1 1900-1939 03 4- 46 Døypte 1900-1936 58- 61 Vigde 1901-1904 64- 65 Døde 1901-1903 72- 86 Dagsregister 1900-1933.LenkeMvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Tusen takk for gode tips!Skal undersøke både om det finnes rapporter og ikke minst denne ministralboken nærmere.Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For å spare deg for unødig innhenting og gjennomsyn av den nevnte Ministralbok A1, fikk jeg en bekjent til å gjennomgå denne. Den etterlyste Karelius Andreassen var ikke nevnt. Da vil jeg foreslå at han kanskje finnes i noen av de tilgrensede områder, du finner i lenken til MIMI og KLOK i Riksarkivet. Forøvrig er det alltid fornuftig først å gjennomgå relevante oversikter over døde/begravde under Kirkebøker i Digitalarkivet for det opplyste tidsrom. Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Ellingsen

Hei KnutTusen takk for at du har fått sett igjennom denne Ministralboken.Da får jeg bare jobbe videre med andre muligheter.Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.