Gå til innhold
Arkivverket

[#8462] BRANDSTAD, RINGEBU i Gudbrandsdalen.


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Hvem var foreldre til Carl Martinus Andersen Brandstad f.23.5.1840. Historien forteller at Carl ble faderløs en julaften, da hans fader druknet ved å kjøre igjenom isen i Ringebu.Familien skal vistnok kommet fra Sollia. Etter å ha studert bygdeboken for Sollia, finner jeg ingen holdepunkter i dette. Carl Martinus flyttet til Christiania, der han giftet seg med Nikoline Marie Augusta Bjørnskau, og han jobbet på Akershus Festning da han døde i 1890. Finnest det noen som kan gi meg informasjon eller tips, mottas dette med takk. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Dette er ikke så enkelt som det kan se ut til, men det bør kunne gå an å finne ut av det.I følge folketellinga 1865 var Carl M. Branstad f i Christiania ca 1840. I samme hus bodde Anders Branstad f ca 1844 i Christiania. Dette må være broren. Det bør derfor være mulig å finne barnedåpen til Carl i ei kirkebok fra Christiania. Han er iallfall ikke døpt i Ringebu.Slektsnavnet Bran(d)stad kan han ha fått fra Ringebu, men jeg har ikke klart å finne noen Anders med tilknytning til Brandstad i Ringebu. Det kan imidlertid hende at det var mor og ikke far til Carl som hadde tilknytning til Brandstad.Navnet Anders var forholdsvis vanlig i Sollia, ikke så vanlig i resten av Ringebu. Jeg har to stykker fra Sollia som kan være far til Carl. Det er Anders Johnsen Dalbakken døpt 27/6 1813, konf. 1827, og Anders Andersen Frami født 15/9 1816, konf. 1832. I Sollia-boka står det ingen ting om deres skjebne, så det er ikke umulig at en av dem har kommet til Oslo. Meh hilsen Halvor Aaby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tusen takk for hjelpen Halvor, det er slik med gamle forfædre, (min kones)at en ofte må ta til takke med gamle historier. Og ut i fra disse begynne å lete. Historien sier som tidligere nevnt, at Carl far skulle ha kjørt gjenom isen i Ringebu en julaften, men ikke når. Den sier også at familien bodde i Sollia når dette skjedde. Carl skulle således ha kommet i oppfostring på en Brandstad-gård i Ringebu. Du har gitt meg to navn i Sollia, som jeg kan prøve å få kontrollert. Jeg mener engang å ha sett en bygdebok fra Ringebu, stemmer dette? Ha en riktig fin påske i Gudbrandsdalen, og takk for hjelpen Med hilsen Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det finnes ei bygdebok for Ringebu, men den er lite detaljert, og inneholder bare de viktigste slektene. For øvrig har jeg gått gjennom listene over døde og begravde i Ringebu, uten å finne en passende kandidat som hadde drukna en juleaften.Med hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Torleif Odland

Til Halvor Aaby.Etter mye arbeid, har jeg ved en ren tilfeldighet innen min familie, og gamle dokumenter, faktisk funnet et dokument utsted av den Svenske og Norske konge datert 28.mars 1828 utstedt til Anders Olsen Brandstad fra Ringeboe, for åtte års tjeneste ved den kongelige garnison ved Akershus Festning. Anders Olsen er 31 år i følge dette dokument i 1828. Dette skulle tilsi at han da skulle være født kring 1797. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Dersom opplysningene fra 1828 er riktige, er det bare en aktuell kandidat født i Ringebu prestegjeld. Det er Anders Olsen født i Frami i Sollia, døpt 18.06.1797. Foreldra var Ole Andersen og 2. kone Beret Brynjulvsdatter fra Imsdalen. I 'Sollia I' er skjebnen til Anders Olsen ikke kjent. Anders Olsen f 1797 hadde en 20 år eldre halvbror med samme navn. Den eldste Anders Olsen reiste nordover til Troms i 1841, bl. a. sammen med sønnen Anders Andersen f 1816 (nevnt i et tidligere svar).Familien var ikke helt uten tilknytning til Brandstad. Blant anna var det Christen Brandstad som foretok heimedåpen av Beret Brynjulvsdatter i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk for svaret Halvor, det kongelige brev er nok av ekte kvalitet,litt artigt å komme over slike gamle dokumenter. Min svigerfar, som tydeligvis har kikket litt på denne sin slekt tidlig på 60 tallet, har gjort endel notater. Der nevnes en med navnet Rønningen. Muligens det skal være Bjørn. Det kan se ut til at denne Rønningen har gitt han denne historien om ulykken på isen, en julaften i området ved Ringebu.Jeg mener at denne Rønningen også har tilknyttningen til Sollia, sier dette deg noe? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Når jeg hører om Rønningen med tilknytning til Sollia, tenker jeg på Ola Rønningen som har skrevet en del om slekta si. Han hadde morsslekt fra Sollia (eller Atnedalen). Men jeg kjenner foreløpig ikke noe til om det er sammenheng med slekta fra Frami. Ola Rønningen er død ganske nylig. Han var spesielt opptatt av musikktradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Jeg har kikket noe på de aktuelle kirkebøker fra Ringebu, ved f.t. i 1801 nevnes Ole Andersen som 48 år og hans kone Beret som 31 år. Jeg finner Ole sin mor, Kari Thommesdatter som 75 år, henne finner jeg død 1.7. 1812, 87 år gammel. Kan det sies noe om hvem som er Ole sin far, og vil dette eventuellt fremkomme i boken om Sollia? Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Far til Ole Andersen Frami var Anders Olsen Frami f 1732 d 1799, mora Kari Tomasdatter fra Sollivollen f. 1725 d 1812. Anders Olsen Frami var sønn til Ole Audensen Frami fra østre Dypdalen f 1698 d 1766. Mor til Anders var Ingeborg Jonsdatter 1701-1778, fra Koppang.Ole Audensen var sønn til Auden Engebretsen som i 1683 slo seg ned på den østre Dypdalsplassen. Han var en av de 4 første bureiserne i Sollia. Auden var fra Koppang. Han var gift med Ragnhild Andersdatter og delte gården sin mellom sønnene Peder og Ole. Peder fikk Brænd og Ole Frami.Kari, kona til Anders Olsen Frami, var datter til Tomas Bersvendsen Sollien 1670-1742 og kona Ragnil Olsdatter Sollien 1686-1766. Tomas kom fra Hanestad i Rendalen. Han gifta seg til gården nedre Sollien, men måtte selge den etter at husa brant. Kona Ragnil var datter til Ole Olsen ca 1650 - 1726 og Kari Hansdatter 1662-1746. Ole Olsen og faren ved samme navn hørte også til de første rydningsmennene i Sollia.Alt dette står i Sollia I som omfatter gårdshistoria for Setningslia og ble utgitt 1989. Sollia II (Atndalen), er blitt etterlyst lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ella Nymo

I Familysearch/Vital Records Index-Norway finner jeg Carl Marthinius Andersen f. 23.05.1840, døpt 19.07.1940. Oslo Akershus. Foreldrene er: Anders Olsen og Marte Marie Amundsdtr.Ella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk til Halvor for meget gode opplysninger, har i dag bestillt fjernlån på bygdeboken fra Sollia. Takker også Ella Nymo, selv om dine opplysninger allerede er kjente for meg. Mvh. Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torleif Odland

Hvorfor tok familien slektsnavnet BRANDSTAD? Historien slik jeg har fått den fortalt sier at far til Anders Olsen Frami omkom ved drukning i Ringebu. Moren hadde ikke mulighet å hjelpe sine barn, og de kom i oppfostring hos andre, noe som var ganske vanligt. Anders skal ha kommet til gården Brandstad i Ringebu. Lenge har det hersket en usikkerhet om hvem denne Anders var,et bevitnelsebrev utsted på Akershus festning i 1828,som har blitt vell forvart og delvis glemt innen familien, lemmner liten tvil om at det er Anders Olsen Frami en der har funnet. Bevitnelsebrevet er påtegnet av datidens Svenske konge.Brevet bevitner at Anders Olsen i 1828 etter 8 år i trofast tjeneste på festningen avtreder sådan, hans alder oppgis i denne bevitnelse til 31 år. Anders er døpt 18.juni 1797, han er konfimert i 1815, men han bruker ikke navnet Brandstad. En Rønningen, sansynligvis Ola Rønningen skal ha skrevet sin slektshistorie, som bl.a. også har sitt opphav fra Sollia, der også Anders sin slekt kom fra. Det er denne Ola Rønningen som engang på sekstitallet skal ha fortalt denne historien muntlig om drukningsulykken og opphavet navnet Brandstad. Skulle noen i dette forumet derfor kjenne til Ola Rønningen sin eventuelle utgitte slektsoversikt?Den skal vistnok foreligge i skriftlig versjon. Der er endel løse tråder i dette Brandstad-navnet som jeg gjerne skulle fått nøstet inn. Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Torleif Odland

Carl Martinus Brandstad fortelles død 6.des. 1890, dette i flg. en gammel bibel etter han. Sammen med sin familie har han engang imellom 1867-1880 kommet til Kristiansand. Hans datter Caroline Marie Ingeborg konfirmerest i Kristiansand 3 oktober 1880, hans hustru Nikoline Marie Augusta fødd Bjørnskau, dør 16 jan. 1888 i Kristiansand, og det mest naturlige var også da at Carl Martinus var å finne død i denne byen, men nei, han lever ved sin kone død i 1888, men hvor han så har dødd og blitt begravet skulle jeg gjerne ha vist.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Du skriver i ditt innlegg at han døde 6/2 1890, men i og med at du ikke finner han i Kristiansand kan det tyde på at han har flyttet. Hvis jeg har sett riktig ved hans kone død, står det at han er fyrbøter.Har du noe mer enn dødsdato å gå etter?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Takk Cathrin. Familien Carl Martinus, hustru og to barn bodde i Oslo i allefall i 1867, i 1880 konfirmerest datteren i Kristiansand, og familien bor frem til 1888 i Kongensgt 54.Carl Martinus hadde nok familie i Oslo på den tid, men siden jeg ikke finner han nevnt død i Kristiansand den 6.2.1890, kan han selvfølgelig ha omkommet på sjøen som fyrbøter, eller ha dødd og blitt begravet et helt annet sted.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.