Gå til innhold
Arkivverket

[#8468] Lisbet Olsdatter f 1812 - 1857 Sør Odal


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Hei. Er det noen som kjenner til denne damen? Hun døde i Kvislahagen Sør Odal 12.11.1857 Hun var gift med Hans Carlsen f.1798 Romedal. Jeg leter etter Lisbet sine foreldre. Takknemlig for hjelp. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg prøver igjen. Lisbet Olsdatter er født 1812 og dør 12.11.1857 i Kvislahagen Sør Odal. Hvor kom hun fra? Hun var gift med Hans Carlsen f.1798 Røhne Østre Romedal Hedmark. Hans lever i 1865 og bor på Villumsveen i Romedal som enkemann med husholderske. Takknemlig for hjelp MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Fra Sør Odal bygdebok, ny utg. III, s 369: 'HANS KARLSEN, g m Lisbet Olsd. (Larsd.?), var innerst i 1847, siden husmann (Kvislarønninglykkja). Barn: Karen f 1847, Marthea f 1850, Lina og Anton f 1853.' Så står det en oppramsing nedover over div. som er døpt eller dødd, '...enke Lisbet Olsd. Kvisla døde i 1857, 45 år'. På s. 362-363 finner jeg: 'Rønninglykkja (Kvislalykkja) u. 29/4. HANS KARLSEN fikk husmannskontrakt på denne plassen i 1855. Avgifta var 72 skilling om året. Hans skulle dyrke plassen vel, og ikke forringe den på noen måte. Han måtte på egen kostnad sørge for gjerder om plassen. Materialer, brennved og hamn måtte husmannen skaffe seg sjøl, da husbonden 'ikke eier sådant mer enn for seg selv'. Husmannen skulle arbeide etter tilsielse for 10 skilling dagen på bondens kost, eller for 20 skilling for egen kost om sommeren, for 8 eller 16 skilling om vinteren, men skulle ha fri to søknedager i veka til å arbeide for seg sjøl. Hvis husmannen flyttet, skulle husbonden overta husa mot illig godtgjørelse'. Ikke rare hjelpen, men det var alt jeg fant i bygdeboka. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Lena. Tusen takk skal du ha. Det er litt av et mysterie hvor Libet Olsdatter ( Larsdatter) er født. Fint å få vite det som sto om Hans Karlsen. Jeg har etterkommerene deres. Har vært på Statsarkivet på Hamar å leita men det sto ikke hvor Lisbet kom fra? mvh MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen. De giftet seg 03.11.1844 i Strøm kirke Sør Odal Hedmark. Det er mulig Lisbet kom fra Romedal. Dersom hun brukte Larsdatter er det en nøtt. I Statsarkivet Hamar står det Olsdatter? MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Vet ikke noe mer enn det som sto i 'bokji'. Driver mye i bygdebøkene over Odalen, og Romedal er neste prosjekt. Skal skrive meg det bak øret, og ha henne med i bakhodet, om jeg tilfeldigvis skulle dumpe over noe. Utrolig hva man finner mens man leiter etter helt andre ting... Du har sikkert allerede prøvd kirkebøkene? Ellers kan jeg ta en titt neste gangen jeg skal på biblioteket. Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Lena. Joda, jeg har hatt mye hjelp på denne damen. Men det det som er nytt er at det står Larsdatter bak Olsdatter. På Familysearch finner jeg ei Lisbet Larsdatter f 15 dec.1812 døpt 30 dec. 1812.Romedal Jeg har fått opplysninger om henne fra medlemmer av Odal Slektshistorielag ( jeg er medlem der ) Jeg har masse Odal slekt både fra Sør Odal og Nord Odal. Min bestemor kom fra Ånneruddammen. Bestefar sin grein kommer fra Nord Odal, Ekornhol osv. Jeg har ikke vært gjennom kirkebøkene men bygdebøkene og Statsarkivet på Hamar. Takknemlig for alle opplysninger. moaarnes@online.no MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Innflyttet 1839 til Blådammen i Sør-Odal Lisbeth Olsd. Helstad, Hof 24 år. (Ikke nevnt under Helstad i Hof bygdebok). Når Marthea f. 30.4.1843 blir døpt i Strøm kirke er det anført at Høgne Blådammen anmeldte dette barns fødsel. Høgne var også fadder til Marthe. Tyder på at det er den samme Lisbeth Olsd. som ble g.m. Hans Karlsen. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Finn. Dette var flott. Denne damen har du jforsøkt hjelpe meg med før, så dette er topp. Har fyllt ut et an anetavle til sønnen og Lisbet er den eneste jeg ikke har kommet lenger bakover med. Hjertlig takk. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Ta ikke dette for gitt enda Mona. Har sendt en forespørsel til en av mine medarbeidere om å sjekke i Hof når det gjelder Lisbeth. Fant henne i innflyttede i en av bygdebøkene for S.Odal. I mitt forrige innlegg skrev jeg 'TYDER PÅ' at det er riktig dame. Derfor har jeg bedt om opplysninger fra Hof. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei igjen Finn. Da venter jeg spennt. Jeg har ny E - mail adresse moaarnes@online.no Da fant du noe jeg ikke fant i S. Odal Bygdebok om henne. mvh. MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.