Gå til innhold
Arkivverket

[#8469] Jacob Syvertsen,Darbu i Ø. Eiker


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har kjennskap til Jacob Syversen fra Darbu i Ø. Eiker. Født ca 1713. Begravet den 22/11 1773 i Ø Eiker.Hvem var hans kone? Hvor mange barn fikk de? Jeg kjenner bare en sønn Syver/Sjur Jacobson som ble gift i 1779 med Anne Marie Henningsdatter i Fiskun Kirke. Hvem var hennes foreldre? Er takknemlig for all inf.om denne familien. På forhånd TakkMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I kirkeboken for Eiker finner jeg ikke Jacob Syversen begravet i november 1773 - Hvor har du disse opplysningene fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Jeg har opplysningene fra en fetter av min mor.Han igjen hadde noen papirer liggende etter sin farMVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo. Ved søk på Eiker Historielag sine lister i Digitalpensjonatet finner jeg ikke noen Jacob Syversen født i Eiker i perioden 1702-1724. Anne Marie Henningsdatter - kan være datter av Henning Teigen,hva patron... hans var vet jeg ikke i skrivende stund.I dette området av Øvre Eiker var det på denne tiden en 'hektisk' flytteaktivitet mellom Eiker, Kongsberg, Flesberg og Hof. Jeg har en formening om at Jacob kommer fra Sandsvær og at Anne Marie er født på Teigen i Eiker.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

En Anne Mari Henningsdatter konfirmeres 25.April 1773. Datter av Henning Tejn. Henning har to barn til som konfirmeres i perioden 1765 - 1773. Christen og Sara.Jeg mener å ha observert at den Anne Marie du etterlyser døper et barn for Sara. Så trolig er dette sporet ikke dumt.Har du skifter på Teigen, JonTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jorunn - Dersom rett dame er datter av Henning Teigen kan følgende legges til. Han heter Henning Christensen og født ca. 1714. Han døde rett før jul i 1780. Henning Christensen giftet seg i 1743 med Ingeborg Maria Jonsdatter. De døpte en datter med navnet Anne Marie i 1757. Det stemmer jo bra med konfirmasjonen over, men det stemmer dårligere med alderen som oppgis på Anne Marie Henningsdatter ved tellinga i 1801. Anne Marie Henningsdatter som er husmannsenke på Nordre Darboe i 1801 døpte minst to barn til, i tillegg til de som framgår av tellinga.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Joda...skiftet på Teien er her...1781 uten datoHenning Christensen er død - enke - Ingeborg Maria Jonsdatter - 6 etterlatte barn:1. Christen Henningsen - Fulmyndig - Tejen2. Anne Henningsdatter gift med Nils Darboe3. Marthe Henningsdatter gift med Hans Darboe4. Sara Henningsdatter gift med Ludvig Witmeyr5. Anne Maria 23 år6. Anna Chatarina 19 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nok et skifte på Tejen 15. februar 1744 Anne Olsdatter er død - enkemann Christen Andersen fire etterlatte barn:1. Henning Christensen myndig2. Ole Christensen 19 år3. Anne Marie Christensdatter gift med Ole Nielsen Bachen4. Goro Christensdatter 14 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Enda et skifte på Teyen 6. april 1747 Christen Andersen og hustru Anne Olsdatter - Begge døde. fire etterlatte barn:1. Henning Christensen myndig2. Ole Christensen 22 år3. Anne Marie Christensdatter gift med Ole Nilsen Bachen4. Goro Christensdatter 17 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er en oppstilling basert på IGI - sjekka mot kirkeboka for Eiker:1. Anne Syversdatter - Pedigree Resource File Gender: F Birth/Christening: 2 Oct 1780 Darbo,Fiskum,Buskerud,Norway Fra Kirkebok: foreldrene: Syver Jacobsen Darboeye og hustru Anne Mari Henningsdatters Barn ANNE fød den 2. oktober: Faddere: Aleth Olsdatter ?üsland, Else Olsdatter Fossesholm, Christopher Syversen Boxerud, Jan Jacobsen Fiskum, Andres Olsen Rud 2. Henning Syversen - Pedigree Resource File Gender: M Birth/Christening: 24 Sep 1783 Darbo,Fiskum,Buskerud,Norway Fra Kirkebok: foreldrene: Syver Jacobsen Darboeye og hustru Anne Mari Henningsdatters barn HENNING - født 24 sept - døpt 4. okt . 1783 - Faddere: Ingeborg Maria Jonsdatter Darbo, Bir? Chritophersdatter ibid, Hans Larsen Darbo, Erich Pedersen Braaten, Anders Olsen Rud. 3. Barbro Syversdatter - Pedigree Resource File Gender: F Birth/Christening: 25 Aug 1786 Darbo,Fiskum,Buskerud,Norway Fra Kirkebok: foreldrene: Syver Jacobsen Darboeye og hustru Anne Mari Henningsdatters barn BARBARA - født 26 aug 1786 - døpt 3 sept. faddere: Elene Gulbrandsdatter Fiskum..?..Mari Arnesdatter ibid, Christopher Boxerud, Lars Pedersen ibid, Jan Jacobsen Gullaksrud 4. Maria Syversdatter - Pedigree Resource File Gender: F Birth/Christening: 19 Aug 1789 Darbo,Fiskum,Buskerud,Norway finner ikke...i kirkeboka 5. Jacob Syversen - Pedigree Resource File Gender: M Birth/Christening: 1 Sep 1792 Darbo,Fiskum,Buskerud,Norway Fra Kirkebok: foreldrene: Syver Jacobsen Darboeye og hustru Anne Mari Henningsdatters barn JACOB - født 1. sept 1786 - døpt 9 sept. faddere: Ingeborg Mari Jonsdatter, Boel Eilertsdatter, Syver Christophersen, Haagen Larsen, Christen Gulliksen 6. Sara Syversdatter - Pedigree Resource File Gender: F Birth/Christening: 2 May 1797 Darbo,Fiskum,Buskerud,Norway Fra Kirkebok: foreldrene: Syver Jacobsen Kolden og hustru Anne Mari Henningsdatters SARA født 2. mai - døpt 3. søndag etter påske - 1797 - Faddere: Mari Erlandsdatter Bjerke, Mari Olsdatter ??en Boxerud, Lars Hansen Grandbakken, Christopher Syvertsen tjener? Boxerud, Rasmus Sørensen Bjerke.(Muligens er Jan Jacobsen bror av Syver Jacobsen) FINNER NEMLIG OGSÅ: 14. Søndag etter trinitatis - 1789 - Jan Jacobsen Darboeye og Maria Jansdatters barn, JACOB - født 8. sept, Faddere: Christine Thorsdatter Smaaland, Marthe Jansdatter ibid, Nils Larsen Darboe, Haagen ?sen ibid, Christen Olsen Rud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Har god tro på at Syver Jacobsen hadde en bror ved navn Jan Jacobsen - se her:Eiker kirkebok Kristi Himmelfartsdag 1796 - Jan Jacobsen og Mari Jansdatter Rødeyes STINE - født den 18 mai- Faddere: Anne Marie Henningsdatter Kolden, Anne Syversdatter ibid, Peder Jacobsen Rødeye (Er litt usikker på om det er Jacobsen - Det kan være Jochumsen) - Peder Hansen Ibid, Svend Nilsen Kolsrud,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

mormonerdatabasen sier at Jan JACOBSEN er døpt i Fiskum 12 mars 1752 av far: Jacob Syversen, dette kan meget vel stemme - jeg vet det finnes klokkerbøker for Fiskum for denne perioden, men jeg har de dessverre ikke tilgjengelige. Jeg antar at Jacob Syversen er han vi finner i ekstraskatten 1765 på Darbo gift med Anne Nathanaelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Mormonerdatabasen sier at Jacob SYVERSEN og Anne NATHANEELSDATTER vies på Eiker 17 Jan 1745 - Dette finner jeg ikke i kirkeboka - Muligens er de å finne i klokkerboka i Fiskum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Her er et spor jeg mener kan være klokt å følge opp:Skifte på Søndre Ruud på Eiker 21. juli 1727.Syver Michelsen er død - enken er Anne Eriksdatter3 etterlatte barn - alle små og umyndige:1. Jacob Syversen2. Hans Syversen3. Sara SyversdatterVerge er Hans Michelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det er vel høyst delte meninger om hvor unik jeg er! Men, Tusen takk.Her er et forslag på en tredje Jacobsen. Anne Jacobsdatter konfirmeres fra Darboeie 25.april 1773. Ting tyder jo foreløpig på at dette er en søster av Syver og Jahn.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I Kirkeboken for Eiker finner jeg (i margen): Copuleret 23. dec. 1798 Ungkarl Hans Jensen Hægstadeie og pigen Ane Jacobsdatter SchielbredeieFinner i mormonerdatabasen dåpen til to barn av dette ekteparet - begge dåpshandlinger bekreftes i kirkeboken: Ragnild Birth: 03 May 1799 Place: Christening: 12 May 1799 Place: Eiker, Buskerud, Norway Datoene bekreftes i kirkeboka - foreldrene bosatt på Skjelbredeie - Faddere: Marthe Pedersdatter Hægstadeie, Elie Olsdatter Schielbred, Jørgen Abrahamsen ibideie, Peder Gundersen ibideie, Jacob Torgersen ibideie. Jens Birth: 28 Mar 1804 Place: Christening: 02 Apr 1804 Place: Eiker, Buskerud, Norway Datoene bekreftes i kirkeboka - foreldrene bosatt på Skjelbredeie - Faddere: Marthe Erlandsdatter Hægstadeie, Live Olsdatter Schielbred, Hans Larsen ibid, Ole Andersen og Lars Erlandsen Hægstadeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Anne Jacobsdatter ble døpt Dom. 18.Trinit i 1756 som datter av Syver Jacobsen Rud.(Klokkerbok Fiskum). Faddere: Christopher Boxerud, Niels Christophersen Darbo, Hans Larsen Darbo,Kari Darbo, og noe som kan se ut som Thuri Smaaland.Faddere ved Jahn sin dåp var: Anne Boxerud, Kari Darbo, Christopher Boxerud, Nils Rud og Hans Rud.Syver Jacobsen skal være født 1746 og død 1799. Dette ifølge papirer etter Harald Loe.(Biblioteket Hokksund).Ellers skal vi trå litt varsomt rundt Anne Marie's opphav, foreløpig. Det er også en Anne Mari Henningsdatter på Gulliksrud i 1801. Hun skrives for Teigen ved sitt første ekteskap i 1782. Denne dama gifter seg oppatt 1799 med Hans Andersen Gullaksrud. Også har vi dette med at det var Teigen-gårder på begge sider av grensa mellom Sandsvær og Øvre Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Nå som vi/dere er så godt i gang. Hvem er Anne NATHANEELSDATTER. DETTE LYDER IKKE NORSKT.Hvorfor tror du Tor Kenneth at Jacob kom fra Sandsvær. hva bygger du det på? Er det mulig å finne bevis?Ellers mange TAKK.MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jacob Sandsvær - intet annet enn en følelse for øyeblikket. Når det gjelder Nathaneelsdatter, så lyder det en smule bibelsk. Kan godt være ei Kongsbergdame. Ble nok døpt fler med bibelske navn i byen enn det ble på Fiskum.Syver og Anne Marie sin sønn ; Henning gift med Eline Olsdatter Lille Eeg, 21.Nov. 1816. Syver døde 1841 og Elene skal være født 1795. De fikk følgende barn; Anne Marie 13.01.1817 - Kirsti 13.09.1822 - Syver 06.12 1826 død 10.05.1833 og Nils født 13.08.1828. Faddere til den første jenta var; Dorthe Arnesdatter Fosen, Sara Syversdatter Darboeie, Jørgen Olsen Sørby, Anders Olsen Sørby, Jacob Syversen Darbo og Anders Tordsen Darbo. (dette siste er også hentet fra de tidligere nevnte papirene etter Harald Loe)Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Jon har i et tidligere innlegg kommet med faddere på Syver og Anne Marie sine barn. En gang tok også dere liv slutt, og her dør de; Anne døde ugift 18.01.1853 - Henning 12.11.1841 - Barbra 01.09.1818 - Marie 20.05.1809 ugift - Sara 02.11.1871 - Jacob ???Syver skal være død 20.11.1799 og Anne Marie døde 02.08.1839, sies da å være 87 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har tidligere nevnt at Henning Syversen giftet seg med Eline Olsdatter Lile Eeg. Hans bro Jacob Syversen giftet seg 14.nov.1815 med Dorthe Arnesdatter Fosen. Sara Syversdatter giftet seg 4.jan. 1821 med Christian Engebretsen Skjelbred.Dorthe Arnesdatter var datter av Arne Hansen Kolberg og Torbior Steensdatter. Christian Engebretsen var sønn av Ingebret Nilsen Skjelbred og hustru Berthe Ingesdatter. Eline Olsdatter var datter av Ole Jørgensen Lille Eeg og Anne Nilsdatter. (opplysninger etter Harald Loe)Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk igjen Tor Kenneth!Jacob Syversen og Dorthe Arnesdater kjenner jeg til, de er mine Tip tip oldeforeldre. Jeg har ikke funnet ut når Jacob døde men Dorthe døde 2/3 1861. MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk igjen Tor Kenneth!Jacob Syversen og Dorthe Arnesdater kjenner jeg til, de er mine Tip tip oldeforeldre. Jeg har ikke funnet ut når Jacob døde men Dorthe døde 2/3 1861. MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.