Gå til innhold
Arkivverket

[#8470] Eli Tollefsdatter fra Fiskum i Ø. Eiker


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har kjennskap til denne Eli. Jeg tror hun en stund var gift med Christen Olsson på V. Paule i Ø. Eiker. hun døde i 1807. Begravet i Fiskum kirke.Hvor mange barn fikk de? Hvor mange ganger var Eli gift? Jeg har problemer med å lese gotisk skrift så jeg spørr her i stedenfor.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I følge IGI døpte Eli og Christen disse barna på Eiker: 1. Helene CHRISTENSDATTER - International Genealogical Index Gender: F Christening: 4 Oct 1751 Fiskum, Buskerud, Norway 2. Kristine CHRISTENSDATTER - International Genealogical Index Gender: F Birth: 23 Sep 1757 Fiskum, Buskerud, Norway 3. Henning CHRISTENSEN - International Genealogical Index Gender: M Christening: 27 Apr 1752 Eiker, Buskerud, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

I et skifte på Paule 21. januar 1785 etter Christen Olsen - er Eli Tollevsdatter enke - Verge for enken er Stiffader Tron Nilsen Sand (vet ikke om denne Tron er Elis stefar eller barnas stefar - sannsynligvis det førstnevnte)3 etterlatte barn:Henning Christensen 3år -Helene Christensdatter 6 år -Kirstine Christensdatter 16 uger -Barnas verge er deres faderbroder Ole Olsen søndre Rud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det ser ut til at den godeste Eli måtte følge flere ektemenn til graven:Skifte på Paule 7. april 1761 -Erich Haagensen er død -enken er Eli Tollevsdatter -Etterlater ett barn: Lars Erichsen 2 år-Verger: Den salige mands brødre Halvor og Peder Haagensønner. Svigerbrødre Anders Nilsen Waalen og Nils Gulbrandsen. Enkens stedfader Tron Nielsen plassen Sand under Fossesholm ved Westfossen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Dette blir litt feil rekkefølge, men Eli var nok gift minst 4 ganger.I ekstraskatten 1765 ser vi at hun er gift med Amund Nilsen - han har stedøtre hos seg: Ingeborg og Birthe. Dette er nok døtre fra Elis (første?) ekteskap.Det er nemlig et skifte på Paule 13. juni 1750 - Det er Henning Eriksen som er død - enken er Ellen Tollovsdatter-3 etterlatte barn:Anne - 5 år -Ingri 3 år (hun er nok identisk med Ingeborg (døv og dum) i ekstraskatten 1765 -Berthe 1 år.Verge for enken er hennes stiffader Troen Nilsen fra plassen Sand under Fossesholm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo - Henning Eriksen giftet seg med Elen 20- Sept 1740. Ett stalltips på Elen sine foreldre vil være Tollev Nielsen og Ingeborg Olsdatter, men det er ikke ment som annet enn tips.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Det ser ut til at Eli var gift 4 ganger, og at hun ikke fikk barn i siste ekteskap.På skiftet på Vestre Paule etter Eli Tollevsdatter 1. mars 1810 sies det:Enke Eli Tollevsdatter er dødGift 1.ste gang med Henning Eriksen. 3 etterlatte barn i dette ekteskap:1. Anne Henningsdatter gift med Anders Clausen Vestfossen2. Inger Henningsdatter - 60 år - vannvittig3. Berthe Henningsdater er død, var gift med Hans Olsen Milesten - Berte Henningsdatter etterlater seg 5 barn: 1. Sara Hansdatter gift med Ener Braaten. 2. Ingeborg Hansdatter gift med Johannes Ambrosiussen Berg paa Strømsøe. 3. Marthe Hansdatter gift med Thomas Pedersen Rudseie. 4. Anne Hansdatter gift med Hans Pedersen Fiskumeie. 5. Mari Hansdatter 20 år, tjener på Raaen.Gift 2. gang med Christen Olsen Ruud. To barn i dette ekteskap:1. Henning Christensen, er død, men var gift med Ingeborg Henriksdatter. Henning Christensen etterlater seg datteren Marthe Henningsdatter som nå er gift med Lars Olsen Thorberg.2. Elline Christensdatter enke etter Gullik AndersenEli Tollefsdatter var likeledes i ekteskap med avdøde Erik Haagensen de hadde en sønn Lars Eriksen, som nå er død, men som var gift med Eli Henriksdatter de etterlater en datter Berthe Larsdatter 20 år tjener hos Anders Saatvet Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

MULIGE...FORELDRE...Men dette bør sammenholdes med andre kilder:Skifte i Westfossen 23 sept 1730Tollef Nilsen er dødEnke: Ingeborg Olsdatter - 3 etterlatte barn:1. Nils Tollefsen 8 år - verge: Hans Nilsen Markenrud2. Ole Tollefsen 5 år - verge: Peder Sand3. Eli Tollefsdatter 9 år - verge: Ole Hougen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Erik Haagensen som døde 1761 - var fadder til Berthe Olsdatter i 1759. (Dom. Septuagesima). Denne Berthe var datter av Ole Tollefsen (broren til Eli ?) og Marie Johannesdatter. Fra skiftet på Sand, Vestfossen 1730 vet vi at Tollef hadde tre barn; Nils - Ole -og Eli.Dette er bare en brikke i spillet for å sikre linken fra din Eli og til rette foreldre. Men, med fadderskapet tyder jo mer og mer på rett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Mulighetene er mange. Nils og Ole Tollefssønner døper minst 12 barn i perioden 1745 til 1763. Jeg har navn og fødselsår her, men fadderoversikten forefinnes ikke her i her i huset. Da må vi nok inn i klokkerboka for Fiskum for mesteparten av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hvor finnes klokkerboka for Fiskum? Er den på microfilm? Finnes det gamle bilder av Vestfossen på bibloteket i Hokksund, er mest intressert i Fosen, Nedre og De som bodde der.MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Tror den er på microfilm HF 393. Men, ikke hundre prosent sikker. Det jeg med sikkerhet vet er at det er bilder av Vestfossen på biblioteket. Etterhvert åpner det vel også et industriarbeidermuseum i Vestfossen. De som står bak det har etterhvert opparbeidet seg en anseelig mengde fotos. Noe av det er vel allerede ute på nett - men, jeg har ikke adressen her nå.Skal du til selve gården eller til et av de svært mange bolighusa som sogna til Fosen. Husk at Vestfossen faktisk har vært 'en industriell storby'. Bilder av gårdene er det vel en grei sak å skaffe. det kan bli verre hvis du skal på utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Jeg bare lurer på om denne Ole Tollefsen er den samme som dør på Island u Fossesholm i 1773 ?? I så fall har han en datter Eli som konfirmeres i 1773 (oopkalt etter søstren hans kanskje ??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Det er nok en og samme mann ja. Ole Tollevsen Island gravlegges 16 mai 1773. Gift med Maria Johannesdatter som gravlegges 10.Juni 1775. Her er de barna jeg har : Alhed 1749 - Ingeborg 1751 - Tollev 1752 - Else 1754 - Ingeborg 1757 - Berthe 1759 - Tollev 1761 - Christine 1763.Her er som du ser ingen Eli - men jeg har ingen formening om at jeg har alle barna her. Hun skal nok inn her en plass, hvis hun ikke er identisk med en av de nevnte.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Skiftet etter Ole Tollevsen Island er her:Skifte på Island - Plass under Fossesholm 16. feb 1774.Ole Tollefsen er død - enke er Maria Johannesdatter.4 etterlatte barn: 1. Aleth Olsdatter 23 år2. Else Olsdatter 19 år - Begge tjener hos Justisråd Capplen3. Ingeborg Olsdatter 16 år4. Tollef olsen 12 årVerge: Dødes broder Nils Tollefsen Haugen under Fossesholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Jeg er på leit etter bilder fra selve gården Fosen, Nedre. Dorthe Arnesdatter kom vel dit som gift med Nils Nilsen.Siden har gården vært i slekta til ca. 1980.MANGE TAKK IGJEN TIL TOR KENNETH,JON OG MAGNE.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Jorunn - Kan ikke si at jeg har registrert noe eierskifte på Fosengårdene rundt 1980, men rundt 1880 derimot. Da kjøper en Kristen Bryhn den ene av dem. Her forsvant de gamle bolighusa for mange år siden. Det drives et hjem for folk med psykiske lidelser der idag. Jorda har kommunen stjålet og låven som jeg leika cowboy i for 35 år siden reiv kommunen for 14 dager siden. Er det denne gården kan nok bilder skaffes....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Tor Kenneth!Jeg tror ikke det er overnevnte gård. John Kristensen, Dunserud bodde på denne Fosengarden når han døde i 1892.Det var hans sønnedatter Anna Sørine Kristensen F.30/3 1876 som overtokk gården. Siden bodde hennes sønn Rolf Dunserud m/fam.der. Jeg tror han hadde en datter Anne som var den siste i slekta som bodde der. Veien forbi gården heter Fosenbakken som går ned til Dunserud gata i Vestfossen. MVH Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Jorunn - Fra Norske Gardsbruk hentes følgende anno ca. 1945. Eier av Fåsen Gnr.48 bnr.18 og 59.: fru Anna Dunserud f. 1876 dtr. av Chr.og Regine Dunserud. Eieren tok over gården i 1928. 24 mål dyrk.mark. Våningshus bygd rundt 1870, uthus 1904. Gammelt bryggerhus. Gammel ættegård.Jeg kan jo prøve å legge en av påskens spaserturer til området, men tror ikke det er mye gammelt igjen her. Den omtales ikke i Norske Gårdsbruk anno 1990 så vidt jeg kan se.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen Tor Kenneth!Jeg får håpe på godvær i påsken da!. Nei du trenger ikke gjøre det for min del.Det jeg lurer på er om det finnes bilder av gården fra gammel tid av, fek.1900 osv. Jeg skall ta meg en tur til Hokksund biblotek etter påske.MVH Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Etter å ha funnet hvor i Vestfossen vi skulle, ble jeg nysgjerrig. Hva vet du om Kristen J. Dunserud som satt i kommunestyret som representant for Vestfossen Arbeiderforening fra 1884-1895.I 1894 red han i spissen for et demonstrasjonstog i Hokksund 17.Mai. Den konservative Grunnlovsforeningen der markerte dagen med uninonsflagg på sitt festarrangement. Dette arrangementet ble altså avbrutt da et tog med rene flagg marsjerte inn.I spissen red altså kristen, sammen med Ivar Hauge og Johan E. Retvedt. Mer om dette kan leses i Drammens Tidende 23. Mai 1895. Fås på mikrofilm. Forøvrig vil jeg tro at Kristen er omtalt i Bent Ek sin bok: Arbeiderbevegelsen på Øvre Eiker som utkom ca. 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Nei dette viste jeg ikke noe om! Kristen Johnsen Dunserud var bror av min oldemor, min mors farmor Ellen Marie Johnsen. Hun ble gift med en politikonstabel i Drammen Torger Torgersen opprinelig født på Modum. Kristen Johnsen hadde flere barn som reiste til Amerika, jeg tror Kristen reiste til en sønn John C Fosen på sine eldere dager. Jeg tror han døde der i N. Dakota. Kristen hadde 6 søsken av dem reiste 4 til Amerika. MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.