Gå til innhold
Arkivverket

[#8471] Etterlyser:Andreas Olsen f.1791Stod


Gjest Solvår Nergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Solvår Nergaard

Håper noen kan hjelpe meg å finne denne mannen.Har lest kirkebøker på mikrof.,men det er vanskelig å tyde.Det jeg vet er at han var gift med Inger Pedersdatter f.1790-94? De ble gift i 1821 i Stod,bodde da på en husmannsplass til Storvestre.Tror han vokste opp som fosterbarn hos Thomas Andersen f.1741 og Kirsten Andersdtr f.1739 på gården Schiefloe i Stod(folketellinga 1801) og at Ole Andersen Schiefloe f.1742 var faren.Kan noen hjelpe meg å bekrefte/avkrefte dette? Og kan noen hjelpe meg med moren? Hilsen Solvår Nergaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har funnet ekteskapet mellom Andreas og Inger den 22. november 1821:U.k. Andreas Olsen Storvester, kardemager, 31 år Pige Inger Pedersdatter Findstadpl. 27 aar Forlovere: ?mand Ole Sivertsen Storvestre og Arnt Ols.Klæboe (muligens f.gardmand = full gardmand).Dermed finner du Inger på denne linken.LenkeSom jeg har sagt tidligere, er den CD'en jeg har av denne kirkeboken temmelig uleselig, slik at jeg klarer ikke lese teksten til høyre for vielsen. Det kan tenkes at det står mer informasjon der.Det samme gjelder for dåpen. Jeg tror jeg har klart å tyde rette dåpen, men det finnes en rekke andre innførsler som er helt uleselig på min kopi (men sikkert helt OK på mikrofishe), og det er dermed vanskelig å si om det er andre Andreas Olsen født samme år.Men her er ihvertfall det jeg har klart å tyde:Mars 1791: d. 9de døbt uægte Andreas Olsen Schevloe Nat. 20de Febr. Test: Thomas, Baard og Kiersten Scheivloe, Anne IndbrynDet er ikke oppgitt foreldre. Det står heller ingen introduksjon/pub.abs. på moren så vidt jeg kan se. Det kan tyde på at hun døde under fødselen, men det trenger ikke være tilfelle.Den kopien jeg har av kirkeboken er like uleselig i tidspunktet rundt Ingers foreldres fødsel, så jeg kan desverre ikke hjelpe deg der foreløpig.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Takk for hjelpen igjen! Har vært på riksarkivet,og et ganske stort tidsintervall var uleselig på microfilm.Som du vet har jeg nettopp startet med dette,er det slik at alt finnes på mikrofishe også?Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du får vel det samme på mikrofishe som du får på film (og CD-rom). Kvaliteten på CD-rom kan variere litt, men jeg har aldri opplevd det så galt som for CD'en jeg har av denne kirkeboken. Flere sider har bare svarte prikker, og veldig ofte mangler halve bokstavene. Presten har imidlertid trykk nok på skriften, så jeg vil anta at mikrofilm og -fishe er godt lesbare.Men du synes kanskje at skriften er vanskelig å tyde? Jeg antar at perioden du synes er vanskelig, er fra 1760 - 1809? Denne presten skriver ikke akkurat skjønnskrift, og ikke er han så flink til å få med seg den informasjonen vi ønsket han skulle fikk med seg heller. Jeg har skrevet av en del av denne perioden, og skal bestille fishe eller ny CD for å skrive av resten i sommer.Jeg tror helt sikker at vi skal finne foreldrene til Inger, og jeg tror nok at foreldrene til Andreas også er oppført et eller annet sted. Det er ikke så usannsynlig at det er Thomas og Kirstens eldste datter Anna, født i januar 1773, som er moren, men det er det umulig å si noe om foreløpig.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.