Gå til innhold
Arkivverket

[#8472] Mass Jörgensen fogde (Halsnoy och Hardanger )


Gjest B Williamsson
 Del

Recommended Posts

Gjest B Williamsson

Hej, jag undrar om någon har information om hustrun till Mass Jörgensen fogde över Halsnoy kloster och Hardanger län tidigt 1600-tal ?(Hans dotter Kristense Massdatter gifte sig med Anders Andersen Buck präst i Voss och efter hans död med Henrik Gerdtson Miltzow.) Mvh,BOK Williamsson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Christian Arentz

Mads' hustru het Margrethe Mikkelsdatter. Kan hun ha vært den samme som også var g.m. prost i Sunnhordland Anders Jonssøn, mon tro?Mads og Margerethe var som kjent også foreldre til sogneprest Povel Madsen Alstrup (g.m. Elsebe Eriksdatter) og Sidzele Madsdatter (g. 1. m. fogden Gudmandt Eriksen, 2. m. rådmann og fogd Niels Pedersen Harboe).Skulle selv gjerne visst mer om Margrethe - da Povels datterdatter Sara Hansdatter var g. med min tipp(5) oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Riksarkivar Asgaut Steinnes har fabulert over spørsmålet i innledningen til faksimileutgaven 'Jonas Andersson frå Skånevik om fornminne i Bergen bispedøme 1626', der han sier:'Skyldskap mellom Christopher Garmann og kona til Jakob Pederson kan tenkjast berre på den måten at denne Margrete Mikkelsotter hev vore dotter til Mikkel Jensson og Maren Gottskalksdotter, og at ho og kona til Jakob Pedersson såleis hev vore systrer.'Jonas Andersson var sønn av prosten Anders Jonsson i Sunnhordland og Margrethe Mikkelsdatter (gravlagt i Skånevik i desember 1656).Har Steinnes rett har Margrethe Mikkelsdatter (død 1656) i Skånevik, og Margrethe Mikkelsdatter (død 1600), gift med Mads Jørgensen, vært søskenebarn, men de kan ikke under noen omstendighet være den samme personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hvilken Jakob Pedersson siktes det til her, Yngve? Jeg ser av mine notater at lagmann i Trondheim og Hjemtland 1609-22,fogd i Romsdal 1604-09 og 1586-94,og fogd over Giske gods 1594-1604 Jakob Pedersøn var gift med Margrete Pedersdatter Falkener som var sønnedatter av Adrian Rockertsen Falkener. Samtidig var Anders Jonssøns hustru Margrethe Mikkelsdatter også en sønnedatter av den samme Falkener. Christopher Garmann derimot var datterdatters sønn av Mads Jørgensens hustru Margrethe Mikkelsdatter. Jeg ser ikke klart for meg hvordan dette henger sammen, men kanskje det er det for sent på kvelden. Kan en videre oppklaring her være til hjelp for deg også, Williamsson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den Jacob Pedersson som nevnes av Steinnes er byskriver i Bergen, 'etter alt å døma son til Peder Jonsson', og mest kjent som skriveren av flere av manuskriptavskriftene i AM-samlingen i København. Lagmann Jacob Pedersøn er en annen.Skriveren Jacob Pedersson er nevnt i 1594, i 1598, som byskriver i Bergen omtales han første gang i 1604, men embetstiden ble kort, alt 6. august 1607 fikk lensherren ordre om å avsette byskriveren, som 'sig udi mange Maader udi samme Bestilling utilbørligen skal have forholdet'. I 1612 er han nevnt som lagrettesmann, i 1613 var han fullmektig for tidligere lagmann Paul Helliesson på Herredagen i Skien, i 1614 står han som selger av en hage i Bergen, våren 1615 var han kvartermester i Bergen, men 22. mai 1618 omtales han som 'salig'. Asgaut Steinnes har gitt disse opplysningene i 'Husgrunnar og folk på Hollendarstretet i Bergen', Bergen Historiske Forenings Skrifter nr. 67 (1965/66), side 58-59.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg begynner å bli forvirret. I min database har jeg at moren til Margrethe Mikkelsdatter død 1656 (jeg har 17/12 1657?) også var datter av en Gottskalk. I Norske Magasin II står det om moren til Margrethe, NN Gottskalksdatter gift med Michel Adriansen Falkener : Hennes mor ble gift igjen med borgermester i Bergen Lauritz skriver. Hennes søster ble gift med borgermester i Bergen Michel skriver.Hvor kommer fogden Mads Jørgensens kone inn i bildet?Forøvrig er det vel ikke sikkert at Mads Jørgensen er far til Povel Madsen Alstrup?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Margrethe Mikkelsdatter (født i juli 1583, død i 1656), prostekone i Skånevik, var datter av Mikkel Adriansson (Falkener) og N.N. Gottskalksdatter, datter av hustru Sigri Einarsdatter, gift først med den ellers ukjente Gottskalk, deretter med Laurits Skriver, som hun var gift med før mars 1566.Maren Gottskalksdatter var en søster av denne N.N. Gottskalksdatter. Maren G. var gift med Mikkel Jensson, og Steinnes mener det er disse to som er foreldre til Margrethe Mikkelsdatter (død 1600), gift med Mads Jørgensen, futen over Halsnøy kloster og Hardangerlen.Har Steinnes rett er de to Margrethe Mikkelsdøtre søskenebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har denne Margrethe Mikkelsdatter (død 1600) som muligens gift med byskriver Jacob Pederson (iflg.Bergens Hist.For.Skr.no.67, 1968, Asgaut Steinnes). Jeg er fortsatt forvirret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Steinnes: 'Mikkel Jensson var ... gift med Maren Gottskalksdotter, moster til mor til Jonas Andersson. Dei hadde fleire døtrer. Ei av dei, Sara Mikkelsdotter, gift med borgarmeisteren Søfren Søfrensson (...). Jakob Pedersson ... ser ut til å ha vore gift med ei onnor av døtrene.' Og fortsatt i følge Steinnes var så Margrethe Mikkelsdatter, gift med Mads Jørgensen, en tredje av av disse døtrene.Steinnes har ikke navnet på konen til Jakob Pedersson, men gir en begrunnelse for hvorfor han mener at Jakob må være svigersønn av Mikkel Jensson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.