Gå til innhold
Arkivverket

[#8473] Måløy - Sogn og Fjordane


Gjest Rune Wennevold
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Wennevold

Jeg forsøker å finne ut hvilken kommune Måløy lå inn under ved 1900-tellingen. Greier ikke å finne Måløy på folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Tor Kvien

Måløy ligger i Vågsøy kommune, og en tid i Sør-Vågsøy kommune, men som foranstående anbefaler jeg å søke under Selje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Krabbestig

Det kommer litt an på hvor i Måløy du skal lete. Min familie kommer fra Husevågøy, og det lå under Davik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Karina Huseby

Hei IngerDa din familie er fra Husevågøy så lurte jeg på om du kjenner navnet Agnes Husevåg. HUn flyttet som voksen til Sverige og bosatte seg der med sin sønn. Kjenner du noen med dette etternavnet idag?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Inger Krabbestig

Jeg kan ikke si at navnet Agnes Husevåg sier meg noe, men jeg kan videreformidle spørsmålet til andre som har bedre forutsetninger for å huske det. Når omentrent fant denne flyttingen sted ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest karina huseby

Hei Inger:o) Rota litt rundt i brukerforum og fant tilbake til deg her. Min onkel er sønn av Agnes Husevåg, hun er født og oppvokst der. Hun døde i fjor vinter nær 91 år. Hun skal ha flyttet til sverige da min onkel var nær 20årene, han er 73 nå tror jeg. Hadde vært artig hvis du kunne kommet i kontakt med noen derfra og som kanskje kunne hatt noen gamle foto fra Husevåg som kunne kopieres. Barnebarnet til min onkel i Sverige er svært interessert i å finne sine norske røtter.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger Krabbestig

Det er ikke mye å gå etter her. I 1900 bodde det 19 personer på gården Husevaag i Davik sogn. Folketellingen i 1900 er den siste tilgjengelige. Din Agnes er (hvis jeg har regnet rett) født ca 1913 og sønnen i ca 1932. Har du andre navn ? eller eventuelt andre opplysninger ? Jeg har desverre ingen gamle bilder fra Husevågøy, men der ikke bort fra at det finnes bilder derfra på http://www.sffarkiv.no/ (fylkesarkivet i sogn og fjordane)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjarne Husevåg

Agnes Husevåg er mi tante på farssida. Ho gifta seg i Sverige og tok etternamnet Hämngren. Ho har 2 søner og ei datter som alle lever. Held på med slektstreet til familia, så eg sit på mesteparten av den ønska informasjonen.Også om slekta i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Inger Krabbestig. Jeg lurer på hvor navnet ditt kom fra? Jeg er på leting etter Inger Jonsdtr. Krabbestig (1773-1861) gm Rasmus Jonson (1772-1838) og vet ikke hvor plassen er eller hvordan jeg dermed kommer videre. Eneste jeg tror er at dette er i Sogn og fjordane. Dette er min kones slekt som er fra Måløy og har navnet Kråkenes som pikenavn. Jeg har såvidt startet på hennes anetre, men kommer ikke så langt uten å vite hvor plassene er. Hvor er Krabbestig? Finnes dette i noen bygdebok ? mvh Jan Owe Zetterstrøm jozetter@jgnett.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Krabbestig ligger på sørsiden av Husevågøy mellom Måløy og Florø i Sogn og Fjordane. Husevåg ligger på nordsiden av samme øya.Jacob Aaland har skrevet om Davik i sin bokserie om kommunene i Nordfjord, men jeg har ikke hatt noe særlig nytte av den boken i min leting etter forfedrene til min bestemor som ble født på Krabbestig i 1890.Du finner Inge Knudsdtr. på Ytre Krabbestig i Davik prestegjeld i folketellingen 1801 med sine foreldre og noen søsken.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Husevåg

Dersom du søker i Rugsund/Rogsund sogn i Davik/Davig/Davigen tror jeg nok at du finner hjelp. Det var dette med vår tids rettskriving og gamletiders protokoller. Du kan være sikker på at det beste søkeresultatet får du med færrest mulige bokstaver (og dertil hørende museklikk). Ellers er jeg enig i at Aaland er lite å støtte seg på i dette området. Trolig har det sammenheng med at han har tatt utgangspunkt i matrikkelen, og selv har jeg opplevd at på grunn av dødsfall og gjengifte av enken, kom jeg helt ut på viddene. Men de var jo så oppfinnsomme med navn før i tiden. Godt at vi har tilgang til de fleste kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karina huseby

Hei Bjarne Husevåg!Dette var jo midt i blinken da! Bare flaks at jeg titta innom her idag. Agnes var mor til min onkel og jeg kjenner både han og familien hans i Sverige. (Artig histore om hvordan jeg fant ham:o)Vil gjerne at du sender meg en mail på: ka-huse@online.no så kan vi fortsette 'praten' der.Hilsen Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.