Gå til innhold
Arkivverket

[#8482] Torger Torgersen BERGAN , Sigdal


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Kan noen hjelpemeg med ;HVEM var min tipptippoldefar; Torger Torgersen Bergan (f. 1800 i Sigdal) gift med ?Han var sønn av Torger Nielsen Bergan født på ......?.. i 1755 og Siri Hansdtr. Bergan f.1765 (datter av Hans Reiersen Bergan (f.1723) og Ingebor Christensdtr. (f.1738)Hans sønn (min tippoldefar) ; Torger Torgersen Bergan f.1822, var gift med Ingeborg Pedersdtr. f. 1832.Min oldemor var Karoline Torgersdtr. Bergan f.1864 gift med Nils PETTER HAGEN fra Modum f. 1856.Ønsker kontakt med andre med samme aner. Mvh. Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

I Andreas Mørch: Sigdal og Eggedal II s. 5 står det under Bruk 2. Bergan:'Denne fjerdedelen av hele Bergan hadde 5 1/2 lispund skyld, Torger Torgersen fikk den ved delinga 1834. Torger Torgersen f 1799 g 1822 m Anne Pedersd. f. 1800, barna deres 1. Torger 1822, g 1850 m Ingeborg Pedersd. Myhre fra Eiker, født i Eggedal, hadde garden ei tid, flyttet sia til Dokka i Lyngdal.' - - - (4 barn til nevnt)- -'Torger Torgersen døde 1872, Anne Pedersd. i 1852. Torger var med i herredstyret i 16 år fra 1842 til 1857. Sønnen Torger tok over Bergan i 1859.' Så følger sønnens familie. De hadde 17 barn!Slekten går tilbake til Ola Bergan, ant. død før 1512, og svært mange stammer fra han, også jeg, men min gren forsvant fra Sigdal ca 1620 og kom tilbake i 1967!Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Laila, tusen takk for nyttige opplysninger om min farmors slekt på Bergan i Sigdal.Siden vi har felles aner - vet du kanskje noe mer om ;Torger Nielsen f.1755 og hans kone Siri Hansdtr. Bergan ( gardjente ?) f.1765 .Hvem er Torger´s forfedre ?Er det riktig at Siri´s foreldre var fra Bergan ; Hans Reiersen f.1723 og Ingebor Christensdtr. f.1738. Hvem var deres 'forfedre' ?Har du hele slektrekken tilbake til den nevnte Ola Bergan?Hilsen Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg er også en etterkommer etter Ola Bergan! Jeg skal svare på litt av det du spør om. Det jeg foreløpig ikke kan svare på er hvor Anne Pedersdatter, gift med Torger Torgersen Bergan, var fra. Jeg kan heller ikke si hvor Torger Nilsen kom fra, men jeg vil gjette på at både Anne og Torger var fra Modum. Det var svært mye gifting mellom folk fra Nedre Sigdal og folk fra Simostranda.Ingeborg Kristensdatter var datter til Kristen Karlsen Gren og Kari Nilsdatter fra Solum. Kristen Karlsen var sønn til Karl Gulbrandsen Åsterud på Modum. Det siste står ikke i Sigdals-boka, men er 99 % sikkert. Jeg har Kristen Karlsen Gren på 4 steder i min egen anetavle, og broren Sebjørn Karlsen Åsterud på 2 steder. Kari Nilsdatter Gren var datter til Nils Torgersen Solum, denne slekta på Solum kan kanskje føres tilbake til 1500-tallet.Forbindelsen bakover fra Hans Reiarsen Bergan til Ola Reiarsen Bergan er slik: Hans var sønn til Reiar Engebretsen Bergan f ca 1695 (gm Siri Olsd.), far til Reiar var Engebret Reiarsen Bergan (gm Anne Hansdatter), og far til Engebret var Reiar Olsen, død ca 1676. Reiar Olsen var gift med prestedattera Guri Kristoffersdatter. Far til Reiar Olsen var Ola Reiarsen som kan ha vært født omkring 1590, og død i 1650-åra. Slekta på Bergan kan føres tilbake enda noen generasjoner til Olas far Reidar Anderson, farmor Rangdi Reidarsdatter fra Søre Gren og farmorfar Reidar Olson Gren. Om Reidars far Ola bodde på Bergan, er kanskje ikke sikkert, men han eide gården.Den mest kjente av disse var Ola Reiarsen som levde på 1600-tallet. Han hadde bl. a. en sønn som ble prest i Sauherad og ei datter som ble gift med en borger i Skien.Jeg har også disse folka blant mine forfedre. Den linja går fra Engebret Reiarsen Bergans sønn Kittil Engebretsen f ca 1700 som kom til Kvisle.Hilsen Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

Hei :-)Enda en etterkommer. Min farfars side og Rangdi Reidardsdtr er min ane nr 8537 og 8681. Har puslet inn litt av dem på hjemmesiden min http://home.c2i.net/grover - kanskje kan det være litt hjelp også.Og påskehilsen fra meg :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Takk til Halvor og Gro.Min oldemors aner i Sigdal begynner å falle på plass. Flere burde se dine flotte og oversiktlige sider - Gro ! Vi har felles aner fra Reidar Andersen Bergan og kona Gunhild Nevidsdtr. f.Hovland.Halvor vet du mere om familiene til de 'inngifte', som f.eks.:Engebret Reiersen Bergan´s kone : ANNE HANSDTR. ...........Reier Olsen Bergan´s kone : (prestedatter) GURI KRISTOFFERDTR. .............Ola Reiersen Bergan´s kone : BIRGITTE PÅLSDTR. ............samt familiene til Karl Gulbrandsen ÅSTERUD på Modumog Nils Torgersen SOLUM ????Anbefaler andre å besøke Gro´s fargerike sider !!! Ha en God Påske ! Mvh Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Jørn:Her må det være en misforståelse. Reidar (ev. Reier) Andersson på Bergan i Sigdal var gift med Gunild Neri(d)sdotter fra Hovland i Modum, og ikke med noen 'Gunhild Nevidsdtr'. Altså Gunild (uten h) og mannsnavnet Neri(d).Gunild Nerisdotter var datter av Neri Sebjørnsson og Astrid Tollefsdotter (trolig fra Holm i Sande), jfr Torbjørn Steen-Karlsens artikkel 'Fra Holm i Sande til Henrik Ibsen via Modum og Sigdal i Buskerud' i Gjallarhorn nr. 18, s. 247-252. I denne artikkelen er også Reidar Andersson opphav omtalt.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Are , takk for kommentaren - jeg gjengav navnene slik de står i Gro Øverbye´s nett-side ; http://home.c2i.net/grover , jfr.p. 4268/4340 og 4269/4341.Jeg retter mine notater.Skjønner jeg må skaffe meg et Gjallarhorn-abbonement. Har du forøvrig noe å tilføre til de andre nevnte personer ev. derees forfedre ??Fortsatt God Påske !Mvh Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

På Familysearch fant jeg at Anne Pedersdatter (som ble gift med Torger Torgersen i 1822) var født på Lobben i Modum 18. april 1800 og døpt 26. april. Foreldrene het Peder Johnsen og Maria Torgersdatter. Jeg har ikke sjekket dette i kirkeboka. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Til Jørn! Jeg skal svare på litt av det du spør om.Guri Kristoffersdatter var datter til presten 'Hr. Christopher Oluffsen, pastor til flesberigs præstegield'. Kristoffer var sønn til bonden Ola Vad og kona Guri Olsdatter fra Sigdal. Hr. Kristoffer var gift med Marte Rasmusdatter.Birgitte Pålsdatter burde det kunne gå an å finne ut mer om, men jeg kan ikke bidra med noe vesentlig foreløpig. Jeg har en liten mistanke om at Birgitte var søster til Helge Pålsdatter som var gift med Kittil Haraldsen Kvisle, men det er alt.Karl Gulbrandsen Åsterud var gift med Guro Sebjørnsdatter og hadde sønnene Gulbrand Åsterud, Sebjørn Åsterud og Kristen Gren. Døtrene var Anne, gift med Reidar Bakke, Berit gift med Torsten Lobben og Gunhild gift med Peter Jelstad. Disse siste opplysningene har jeg fra Modums historie, som ikke er mer enn passelig pålitelig. Far til Karl var Gulbrand Karlsen Åsterud født ca. 1616.Nils Torgersen Solum (d. ca 1753) var gift med Siri Pedersdatter fra Snarum. Slekta på Solum bakover fra han er sannsynligvis slik: Far Torger Nilsen d ca 1706, gm Helge Olsd., farfar Nils Torgersen død ca 1662, gm Guri farfarsfar Torger nevnt til 1639. Far til den sistnevnte Torger Nilsen var sansynligvis Helge Torgersen Sandåker på Modum som vel var sønn til Torger Solum, nevnt i 1528. Konene til disse folka, er dessverre mindre kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Øverbye

HilsenHei Jørn og tusen takk for godord :-))) Og skjønner at jeg bør ta en titt på knottefeil. Hm... blir fort noe herk når sidene oppdateres manuelt i tillegg til slektsprogrammet. Men godt at feedback kan hjelpe :-)))Stor fortsatt god påske hilsen fra Gro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.