Gå til innhold
Arkivverket

[#8484] Johannes Kristiansen Sletmoen (født 11.04.1850)


Gjest Johannes Nysveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johannes Nysveen

Er det noen som kjenner til Johannes Kristiansen Sletmoen. Han ble født 11 april 1850 på Fåberg på et bruk som het Bårdseng-eie (Bårdsengringen). Han ble gift med Agnete Johannesdatter. Han døde 28. mars 1924. Hans foreldre het Kristian Larsen og Marte Johannesdatter. Jeg skulle gjerne hatt mer informasjon om hans besteforeldre, osv.Johs Nysveen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Nysveen,

Johannes Kristiansen, Sletmoen, f.11.04.1850 på Bårdssengeie(Bårdsengringen) i Fåberg. Han døde 28.03.1924 på Brøtttum i Ringsaker. Hans foreldre het Kristian Larssen og Marte Johannesdatter. Har noen mere informasjon om disse foreldrene og ev. besteforeldre.Johannes Nysveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Har 'bladd' litt i kirkebøkene på Familysearch, og det er en fire-fem Christian Larsen som får barn i Fåberg i perioden 1836-1867.Hvor sikker er du på foreldrenes navn? Kan Kristian ha giftet seg på nytt, for eksempel? Jeg finner K.L. med Martha J., Martha Pedersdtr., Mathea Jonsdtr., Olea Nilsdtr., Ragnhild Olsdtr., Marit Halvorsdtr. mfl.Fant en Kristian Larsen og Martha Johansdtr. De hadde etter hva jeg kan se følgende barn: Johan, døpt 18.2.1838 og Ludvig, døpt 30.8.1840.Fant en Johannes Kristiansen døpt 5.5.1850, hans foreldre het Kristian Pedersen og Marit Johannesdtr. De hadde også barna Pauline f. 1848 og Simon f. 1856.Vet ikke om noe av dette er til hjelp, en litt lei nøtt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Nysveen

Takk for innlegg fra Heidi Tofterå Slettemoen. Jeg er sikker på at jeg har de rette foreldre til Johannes. Har klart å skaffe meg kopi av hans dåpsattest og der står det: Johannes sønn av Inderst Kristian Larsen under Bårdseng og hustru Marte Johannesdatter. På Oplandsarkivet på Maihaugen har man ingen reg. på disse før sønnen ble født og de har heller ikke noen flere reg. etterpå ???? Johannes Nysveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Restad

Finner vielsen til Johannes og Agnete 3/12 1874. (Brøttum kirke) Der er Kristian Larsen oppgitt som hans far. Hennes far er Johannes Torgersen. I Brøttumsboka er Johannes oppført med etternavn 'Høienshald', som er et bruk i Fåberg. Du har vel kanskje undersøkt omkring dette navnet på Opplandsarkivet ?hilsen Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johannes Nysveen

Vedr. Johannes Kristianssen. Takk til Leif for innlegg. Jeg er kjent med de opplysninger du har funnet. 'Høyenhall' er feil i Brøttumsboka. Jeg håper fortsatt på å få en løsning på dette.Hilsen Johannes Nysveen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Ramlet over denne igjen. Du har gjerne kommet godt videre, men her er litt:Johannes dåp 5.5. har du jo kopi av: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8934&idx_id=8934&uid=ny&idx_side=-103>LenkeSynes jeg leser Marit, jeg. Det betyr vel at de samme foreldrene kan være foreldre til Pauline i 1848:Lenkeog Simon i 1856: LenkeSe dette paret viet 22. juni 1846 i Øyer: LenkeHer er Kristian Pedersen, 26 år gammel, inderst i ekteskap, registrert innflyttet fra Fåberg til Kaldor i Øyer i 1846:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Heidi,Jeg har sett litt på dette i og med at du hadde funnet vielsen i Øyer. Det er nok et annet ektepar det. Hvis du ser på linken med dåpen til Johannes, så se på nr. 81. Der er det en Johannes født 11. april og døpt 20. mai. Foreldrene der er nok de rette, Kristian Larsen og Marte Johannesdatter.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Jommen sa jeg smør! Snakk om å se skjevt, og det på et så gammelt innlegg. Ergelig.Beklager at der ikke var nytt å bidra med, likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.