Gå til innhold
Arkivverket

[#8486] John Bentzen på Lundebakken i Ø. Eiker


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har informasjon om John Bentzen fra Ø. Eiker å dele med meg? Jeg tror han bodde på Lundebakken.Hvem var hans foreldre? Hvem var hans kone og hvor kom hun fra? Jeg vet de fikk en datter Mari Johnsdatter, Lundebakken født ca. 1744.Hva med søsken til Mari?MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Litt kan vi vel dele. Det er en Jon Bentsen reg. på Foss -siden i Vestfossen i 1765. Regner med at din John og denne Jon er en og samme men det bør sjekkes utførlig. Er det samme mann er han gift med Aase Iversdatter. Ved manntallet i 1765 har dette paret reg. to barn hjemme Bent og Birthe. I tillegg døper de Peder i 1751.Nevnte Jon Bentsen er trolig sønn av Bendt Jonsen og Anne Michelsdatter. Bendt Jonsen dør rundt 1739. Mine notater viser at det skiftes dette året.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Skifte i vestfossen 7. okt 1739Bent Jonsen er død - enke: Maren Madsdatter - ingen barn i dette ekteskap.Han var gift 1ste gang med avdøde Anne Michelsdatter - 5 barn i dette ekteskap:1. Jon Bentsen - myndig2. Herman Bentsen - myndig3. Petter Bentsen 22 år4. Karen Bentsdatter 25 år5. Maren Bentsdatter 18 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

OBS ! - Jeg tror det er (minst) to Jon Bentsen som 'opererer' på Eiker i denne perioden - muligens er det ikke rett mann på skiftet ovenfor ! Her må vi sammenholde kildene !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Corporal Jon Bentzen Brødre Aas Eie og Johanne Trondsdatter vies på Eiker 3. påskedag 1744... Kanskje er dette 'rette folka' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Sistnevnte dør i 1751 - skiftet på Krilaas under Berg på Eiker viser at han kun etterlater seg to barn. Nemlig Tron ca. 4 år og Johanne nyfødt.Altså er Corporalen neppe far til Mari Johnsdatter Lundebakken- (Med mindre Mari var født utenfor ekteskap)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Ser at denne John/Jon Bentzen ikke har en datter ved navn Mari. Jeg for se om jeg har tatt feil.MANGE TAKK IGJEN.MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.