Gå til innhold
Arkivverket

[#8494] Dødsårsak: Febri Putrida


Gjest Berit M Gaarder
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit M Gaarder

Jeg har støtt på dødsårsak febri putrida. Hva slags sykdom er dette? Det må vel være en slags feber? Vedkommende døde i 1784, og andre dødsårsaker i samme kirkebok er meslinger. Det var faktisk mange som døde av febri putrida i samme tidsrom, så den må ha vært smittsom.Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

putridus (latin) = forråtnelse febri putrida = forråtnelsesfeberForråtnelsesfeber er så vidt jeg vet det samme som dysenteri, også kalt blodgang. Ser at blodgang herjet på Nøtterøy i 1784-85.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Sakser følgende fra Salmonsens Konversationsleksikon, 1903:'Putrid (lat.), forraadnet, bruges om Betændelser, hvor afsondringen viser sig stinkende. P. anvendes derfor som Tillægsord for saadanne Sygdomme, hvor slige p. Afsondringer optræde. Derfor P. Feber, P. Infektion o. l . Saadanne Lidelser have gjenemgaaende et ondartet Forløb, ofte dødeligt. Det, der ved den p. Komplikation er det farlige, er Opsugningen af de ved Forradnelsesprocessen dannede Giftstoffer, der som Tillæg til Sygdomsgiften medføre en Forværring af Lidelsen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit M Gaarder

Takk for nyttig informasjon. Jeg har ikke så mye greie på hverken dysenteri eller tyfus, så nå lurer jeg på om det er riktig som Ketil sier at forråtnelsesfeber er det samme som dysenteri. Siden dysenteri herjet på Nøtterøy i 1784-85, er det nok trolig dette som er det riktige svaret, for min mann døde i Hedrum.Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

S.W. Brockmann som Hamberg viser til, omset 'Febri Putrida Maligna' med flekktyfus. Men både den og dysenteri var vanleg på den tida. Går du fram fire år, til 1788, kom dei norske krigarane heim med båe delar, pluss mange fleire, frå eit felttog i Sverike. Men står det 'f.p.', kan du gå ut ifrå at i alle høve presten trudde det var flekktyfus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.