Gå til innhold
Arkivverket

[#8496] Berte Arnesdatter fra Neberg/Nebber på Eiker.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har informasjon om Berte Arnesdatter og dele med meg? Hun var født ca.1716. Hvam var hennes foreldere?. Søsken?. Hun ble gift med Hans Andersen,Skarra i 1740. Hvem var hans foreldere og søsken?. De fikk sønnen Arne Hansen i 1742. På forhånd takk.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Litt mer, før jeg gir meg for idag. Arne Nebber = Arne Andersen Nebber. Han var gift med Maren Andersdatter Grav. Hun datter av Anders Olsen og Goro Christophersdatter. Berette's (Berthe's) søsken; Anders 1709, Nils 1711, Christopher 1713, Guro 1718 og Aase 1724. Kan ha vært flere også....Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hans Andersen Skarra født 1705, død 1775, gravlagt 16.sept samme år. han sønn av Anders Hansen 1673-1744 og Anne Cathrine Clausdatter groth 1683-1746. Her er ihvertfall noen søsken av Hans; Anne 1701, Claus 1703, Claus 1706, Kirsten 1715, Lauritz 1717, Nils 1709-1773, Kirsti 1711-1715 og Ingeborg 1713-1799.Hans og Berette Arnesdatter fikk ihvertfall 7 barn.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Anders Hansen 1673-1744 kjøpte 17.sept. det Herrens år 1717, 18 lispund skyld i i Vestre Skarra av kaptein Just Philip Richelieu på Sem, og i 1721 de øvrige 18 lp. i Skarra med bygselsretten av major Jens Hansteen, og ble da ene-eier. En gård som trolig fortsatt er i slektas eie. Var det på 80-tallet, ihvertfall.Forøvrig kan det tenkes at du vil finne flere opplysninger om denne slekten i Eiker Historielags årbok fra 1982. Der er en artikkel om Jacob Hansen Lundteigen og etterkommere. Jacob Hansen Lundteigen var sønn av Hans Andersen SkarraTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Du vil finne opplysninger i den nevnte årboka. Mens du venter på den kan jeg si at Anders Hansen, som kjøpte Skarra i 1717/1721 var sønn av Hans Olsen og Ingeborg Andersdatter. - Hans Olsen var sønn av Ole Simensen som i 1670 bodde på gården Flesaker. Skiftet etter Ole Simensen ble holdt i 1681. 7 barn nevnes der, Sønnen Hans fikk en av Spærengårdene, Simen fikk Store Kolberg og Lauritz fikk en av Viken-gårdene.Forøvrig sier tradisjonen at slekten skal nedstamme fra adelsslekten Tordenstierne. men, som sagt det er hva tradisjonen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Kan du fortelle meg om denne Ole Simensen på Flesaker er i slekt med Jon Simensen på Lysaker i N.Eiker. Han ble gift med Margrethe Lisbeth Pedersdatter fra Stenberg i 1698. Hvor får jeg kjøpt årsboka til Eiker Historielag hen? Har du en addresse eller tlf.nr.MANGE TAKK IGJENMVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Et skifte på Flesager den 27.4.1681. opplyser at slekten er slik.1593.Oluff Flesager g.m ? Deres barn1.Simen på Lille Kolberg i 1616, kalles Simen Åsen g.m Ingeborg Andersdtr Skarra. død på Skarra i 1697, 94 år gml.Deres barn. 1.Ole Simensen Flesager gift før 18.10.1658 (Anne er da vide på Flesager i følge skiftet på Flesager) m Anne Larsdtr Darbu. (Foreldre: Lars Larsen Darbu f.ca 1582 g.m enkefra Søre Darbu (enke eft Erik Darbu).Skifte på Flesager 27.4.1681. Ole er død, kona Anne Larsdtr lever (dør 1698) Deres barn. 1.Simen Olsen Kolberg 2.Hans Olsen Spæren f.ca 1641 3.Lars Olsen Langebro 4.Niels Olsen Spæren 5.Tore Olsen Flesager 6.Lars Olsen Flesager 7.Anne Olsdtr, død ung

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ruud samlinger 1-2. C-G Darbo. Laurits Lauritsen bodde på Øvre Fiskum til 1665 g.m Siri Deres barn. 1.Hans Larsen Darbo 2.Birgitte Larsdtr (Bokserud) g.m Ellen Hansen 3.Haagen Larsen Darbo 4.Mari Larsdtr på Kongsberg 5.Malene Larsdtr på Hegstad? 6.Anne Larsdtr på Flesager 7.Marthe Larsdtr g 1 g.m Poul (?) g 2 g.m Niels L. Rød + Deres faders broder Jon Larsen NyrudLars Larsen og Jon Larsen Nyrud, ei søster Maren Larsdtr g 1 g.m Anders Stensen. Skifte 13.11.1658 g 2 g.m Lars Haagensen DunserudTing 16.11.1652. Lars vitner er over 70 år, er gift med Siri. Lars Darbo f.ca 1582. Han har i 1685?? bodd over 20 år på Ø. Fiskum. Det sier hans datter Anne Larsdtr Flesager i en sak 5.10.1685. Hun er ca 88 år f.ca 1610. De flyttet i 1627. Gml Erik Darbo, hans enke er gift med Laurits Darbu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hjertlig takk, Magne. Er det mulig å fritte deg ut om hva den saken Anne Larsdatter Flesager vitnet i 5.10.1685, dreide seg om?Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Vel det vet jeg ikke, er nemlig ikke jeg som har skrevet dette av. Jeg fikk dette av en venn av pappan min, som har hjelpet meg i gang.Han har skrevet at det var mye å finne i disse Ruuds samlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Magne!Hvor finner jeg denne Ruud samlingen?. Er Lars Larsen og Lautits Lauritson samme mann. Vet du hvem som var kona til Hans Olsson på Spæren? Hans var sønn av Ole Simenson og Anne Larsdatter på Flesaker. Ellers MANGE TAKK for opplysningene.MVH Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Jorunn.Jeg tror du finner Ruuds samlinger på arkivet i Kongsberg (er ikke helt sikker)..Lars Larsen og Laurits Lauritsen er samme person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk for opplysningen. Jeg skall ringe opp til Statsarkivet på Kongsberg etter Påske og høre om de har Ruud samlingen der.MVH Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg mener bestemt at Berte Arnesdatter døpt 23 aug 1716 (senere gift med Hans Andersen Østre Skarra) var datter av Arne Andersen Nebberg og hans første kone Jøran Andersdatter.... skifte etter Arne er på Vestre Gevelt 1755... skifte etter Jøran samme sted 1744... Arnes annen kone het Aase Christensdatter... Arne Andersen og Jøran hadde minst 7 barn - Arne Andersen og Aase... en sønn. Arne Andersen Nebberg var sønn at Berthe Nilsdatter Nebberg og hennes annen ektemann Anders Lauritzen Nebberg (Berte Nilsdatter var 1.ste gang gift med Arne Christophersen.. skifte etter ham 1685)...Anders Lauritzen var sønn av Lauritz Andersen Korvald/Skistad og Olaug Pedersdatter... Ruud´s samlinger er ikke ALLTID til å stole på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Påsken er vel mer for skitur enn for rotur. Men, nå får jeg legge ut på roturen. En bestemt Jon Torp har selvfølgelig helt rett. Arne Andersen Nebberg var aldri gift med Maren Andersdatter Grav. Maren Andersdatter Grav var gift med Ole Nielsen Bryn. Da har jeg rodd ..... og beklager feilen i begynnelsen. Tror jeg blanda noen søstre der....Fortsatt God Påske ønskes fra Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Ruuds samlinger er 'smårotete' pappesker på statsarkivet på Kongsberg. Mye fint der... men en del av anetavlene er borti staur og vegger... men for all del.... Ruud har mye for seg....Fortsatt glad påske ønskes fra Nesodden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Dette kommer kanskje litt sent. Når det gjelder Arne Andersen 'Nebber' så se på skifte på vestre Gevelt i 1744. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jan, Går ut i fra at du sikter til: Vestre Gevelt - skifte 8. des. 1744. Jøran Andersdatter er død.Enkemann: Arne Andersen.barn:1. Anders Arnesen gift og bor paa Nebberg2. Christopher Arnesen bor paa gaarden Lodden eller mellem Aasen3. Niels Arnesen 23 1/2 Østre Gevelt4. Berthe Arnesdatter gift med Hans Andersen Østre Schare5. Goro Arnesdatter gift med Steen Rasmussen Søndre Vigen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.