Gå til innhold
Arkivverket

[#8498] Finch Hansen fra Bergen?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei er det noen som har opplysninger om min Farmors slekt Finch Hansen. Min Tippoldefar het Gerhard Finch Hansen og skulle være født i Bergen i 1850-årene han var sønn av Peder Finch-Hansen og Barbro Karine...... Det sies i min familie at denne familie oprinnelig stammet fra en familie i Irland eller Skottland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Minst en familie Finch kom til Bergen tidlig på 1700-tallet. Lütke Finch (eller Finke) kom fra 'ved Bremen', var gesell hos Ditmar Kahrs i 1710 (da han fikk et barn utenfor ekteskap), tok borgerskap 7. juni 1715 og var fiskeveier. Han hadde giftet seg ca. 1712 med enken Catharina Henrichsdatter (som ble begravet 9. mars 1719), og ble i 1728 gift med Marthe Olsdatter.Hans Jochum Finch (død 1762) var vever i Bergen. Han giftet seg i Domkirken i 1730 med Marie Robbertsdatter (ca. 1702-1776). De fikk mange barn, men bare sønnen Jochum Hansen Finch, døpt 21. september 1740, synes å ha brakt navnet videre. Han var mestervever (borgerskap 1769), var oldermann 1784-1786, og giftet seg i 1770 med Anne Dorothea Olsdatter Brinchmann. De fikk sønnen Hans Jochum Finch i 1772, Ole Finch i 1774, og Peter Gerhard Finch i 1777.Hans Jochum Finch fikk sønnen Jochum Hansen Finch i 1802. Jochum Hansen Finch, ungkar og veversvenn, giftet seg i Domkirken, Bergen 25. mai 1823 med Regine Berntine Larsdatter, 25 år gammel, født i Nykirkesoknet. De fikk mange barn, blant disse sønnen Peter Gerhard Finch, født i 1823. Han brøt med familietradisjonen og ble baker, seinere fyrbøter. Han giftet seg med Marthe Gurine Rasmussen i 1848.Vi kan imidlertid ikke se at det har vært født noen Gerhard Finch Hansen i Bergen i 1850-årene, men vi ville regne det som sannsynlig at det må være en nær forbindelse til Peter Gerhard (Hansen) Finch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til David Widerberg Howden. Det ser ut som du har oppført feil e-postadresse. Vær så vennlig å send en e-post til Digitalarkivet: digitalarkivet@uib.no og bekreft adressen din. Hele temaet vil bli slettet om vi ikke mottar en bekreftelse innen en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei min Oldefar het: -Einar Rasin Hansen Bjelland. Han var født i Rogaland i 1890. --Hans far Gerhard Emil Finch-Hansen. Han var født i Askøy P.gj.i Bergen i 1856. Han kom som gutt til Rogaland. ----Hans far var Petter(Peder)Finch-Hansen Møllermester på Taub brug i Rogaland. Han var født i 1831 i Bergen. Han var gift med Barbro Karine.... (Hun var født i Bergen). UANSETT TUSEN TAKK FOR SVARET!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Gerhard Emil var son av møllersvenn Peder Hansen og kona Barbara Carine Rasmusdatter i Gravdal og fødd 1505, dpt. 1207 1857 i Strusshamn kyrkje. Peder og Barbara vart gift i Strusshamn 2503 1855. Han var då 23 1/2 år, ho 25. Gerhard Emil hadde ei eldre syster som var døypt i Hospitalskyrkja (SJ). Namnet Finch er ikkje nytta ved dei tre høva eg har sett i kyrkjebøkene for Askøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Peter, sønn av garversvenn Hans Hansen i Gravdal og hans kone Sara Pedersdatter var født 6. september 1831 (i Askøy).Hans Hansen Bæreide, 'Ungkarl, tjener i Gravdal' 23 3/4 år gammel, giftet seg i Korskirken, Bergen 24. oktober 1819 med Sara Karine Pedersdatter, 25 1/2 år gammel, og 'tjener hos kmb. Henrik Mohn'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg takker dere hjerteligst for informasjonen dette var for meg veldig gledelig å finne ut av men hvordan kommer Finch-Hansen navnet inn i min side av slekta,og stammer jeg fra den samme Finch slekta som Nedrebø snakker om??. Hvordan stammer dere fra denne slekta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Kven har sagt at 'vi stammer fra denne slekta'? 'Vi' har berre prøvd å hjelpe deg ut frå alle dei registra som finnest. Eg arbeidar mellom anna med slekter i Askøy, difor har eg eit visst oversyn over folket der. Og YN sit på Statsarkivet i Bergen med alt dei har til rådvelde.Om du nyttar DA vel, vil du i 1900-teljinga finne Gerhard (Emil) nemnd på ein Bjelland-gardane i Hetland kommune, Rogaland. Han er då til sjøs (mellombels fråverande - i Barcelona, om eg ikkje hugsar feil) som 1. maskinist, medan kona sit heime på garden med ungane. Korkje Gerhard eller dei andre skriv seg då for Finch-Hansen. Det står berre Gerhard Hansen. Og denne sonen Einar, heiter då Einar Gerhardsen som han skal - og korkje Einar Rasin Hansen eller noko anna.Eg trur Finch-namnet er noko som er kome inn i slekta på 1900-talet. Det finst ikkje haldepunkt korkje for at dette folket var av nokon Finch-slekt eller har nytta Finch-namnet fram t.o.m. teljinga 1900. Eg har for å vere sikker, sjekka slekta til denne Sara Karine Pedersdatter òg. Men heller ikkje ho har noko samband med Finch'ane i Bergen. Både ho og mannen (matros) er truleg innflyttarar på slutten av 1700-talet.Så eg trur du må søkje Finch'ane dine etter år 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Hei!Hiver meg på diskusjonen her...Jeg har heller ikke funnet noen Gerhard Finch Hansen i 'mine' Finch'er (bortsett fra Peter Gerhard Finch som Yngve Nedrebø nevnte). Jeg stammer fra Hans Jochum Finch(død 1762), og jeg vet ikke når han ble født eller hvem foreldrene hans var.Det er nok mulig at han kan være i familie med Lutke Finch.Ellers finner jeg en gift Hendrich Find (litt vekk fra 'Finch', men alikevel) som er vever i Bergen ved koppskatt 1683 og 1689, men han har ingen barn hos seg. Må de ikke være over 15 år for å være med eller noe sånt?nå blandet jeg egentlig inn egne spørsmål her, håper ikke det gjør noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei, det gjer ingen ting. Men i røynda veit eg ikkje meir om desse folka enn det du finn på DA. Det kom så mykje slags folk til Bergen i dei tider. Og mellom vevarar finn du både Finch og Lench og fleire til.1600-talet er ei dårleg tid om du ynskjer å finne opphavet deira i det materialet som finst for Bergen. Hugs at brannen i 1702 (som skal markerast i mai) la 7/8 av byen i aske - om med det dei fleste arkiva. Dessutan var det inga rettskriving på den tida. Dei som kunne krote ned noko, gjorde det som best dei kunne - mest for å gje att det dei høyrde. Men nokre av dei plussa på med 'ch'er og dess like - alt etter som. Difor er det vanskeleg å bli viss på kva som er rett i slikt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg må nok si at det er bare tull at min oldefar noen gang har hett Einar Gaerhardsen!. hans fulle navn er og vil alltid bli:' Einar Rasin Hansen Bjelland. Ja han fikk Hansen fra faren og Bjelland fra moren. Historien er at min Farmors Farfar het Finch-Hansen til etternavn, min oldefar Einar skrøt alltid av at de het 'Finch-Hansen' og historien var at de stammet fra en Skotsk/Irsk sjømann som giftet seg med en fra Strile-landet!og derfra fikk vi Finch navnet. og det må jo være noe i denne fortellinga. Ellers så hadde jeg vært veldig interessert i denne Sara Karine og Barbara Carine`s slekt. JEG LURTE FAKTISK PÅ OM NOEN VET OM EN GOD BYGDEBOK/EL.FOR DET OMRÅDET MINE FORFEDRE KOM FRA. Ellers sier jeg tusen takk igjen!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Nei eg meinte far hennar. Du finn han som far til henne under døypte i Bergen før 1815.Når eg skreiv 'Einar Gerhardsen', er det det namnet han står som i folketeljinga 1900 for garden Bjelland. Det er ikkje noko eg har dikta opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ja det stemmer sikkert men sjøl når han ble voksen var det iallefall det navnet jeg bruker han brukte. Bl.a.Står han som Einar Rasin Hansen i Riskaboka(Rogaland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei!. Ja nå har jeg funnet at min tippoldefar Gerhard Rasin hadde 8 søsken(7 av dem døde som barn,men navna er jo interessante!) SARA CARINE(oppkalt etter sin Farmor). GERHARD ÈMIL(Oppkalt etter ?....). PETRA BEATE(Navnet er brukt senere i familien). VILHELM MARTIN(to gutter).(Oppkalt etter ?..). THERESE VILHELMINE(Oppkalt etter ?). PEDER(Oppkalt etter farmors far?). HANS JOACHIM(Dette er jo så absolutt et Finch navn!). Og BALTASAR!.Dette her med at Finch slekten skal ha stammet fra en i Skottland,kan nok være sammenblanding da SARA CARINES FAR HET PEDER NIELSEN BOVEN(BOWEN!)OG DET HØRES JO GANSKE ENGELSK UT!.Videre har jeg funnet vår sannsynlige forfar LÜTCHE hadde 8 barn(av de 3 sønner-blant de HANS JOACHIM Finch(-1762)Han igjen hadde 6 barn(blant de 1 sønn). Hans sønn var JOACHIM FINCH. og hans sønn igjen var HANS JOACHIM Finch(1772-),en av hans sønner het PETER GERHARD FINCH(1777-),Han ville jeg vært veldig takknemlig hvis noen visste noe om hans avkom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

Hei. Her er det jeg har i min database: (det kan være feil)Peter Gerhard 1777-1807 Gift 11.mai 1803 i Bergen med Dorthe Olsen (d. 1808) funnet 1 barn: Joachim Hansen Finch f.1804, d. 1805.Hans Joachim Finch 1772- Gift 26 mars 1799, Bergen med Oline Dorthea Jensen Har funnet to barn med samme navn: Joachim Hansen Finch (1800-?) Joachim Hansen Finch (1802-1873) Forøvrig stammer jeg fra tanten til Peter Gerhard & Hans Joachim som het Maria Magdalena (1737-1798)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei jeg tror nok at den første Joachim(Jochum). døde ganske tidlig,også har neste mann fått navnet. Ellers har jeg funnet en som også muligens er bror av disse:Johan Hansen(1801-)fikk sønnen Ole,som fikk Lauritz Finck. FORRESTEN VET JEG AT EN AV DERES SØSKEN MÅ HA DØD I 1801(NAVNET VAR IKKE OPPGITT). Denne sønnen til Peter Gerhard,fant jeg også men jeg vet ingenting om at han var det. MEN TUSEN TAKK FOR AT DET ER FLERE ENN MEG SOM TRODDE DET.Forresten hvem er Maria Magdalena gift med?. STEMMER DET AT HUN HADDE 4 SØSTRE OG EN BROR?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Brungodt

HeiDu vet vel etterkommerne etter Joachim Hansen Finch? Han hadde 7 barn(jeg har ihvertfall funnet 7)Maria Magdalena var gift med Johan Friderich Hagelin. De fikk 7 barn som jeg vet om.Maria hadde 4 søstre og 1 bror: Margreta (1731-1731) Abel Margreta (1732-1740) Malene (1735-1736) Joachim (1740-?) Abel Margreta (1745-1763)Kun Joachim og Maria Magdalena fikk etterkommere.Skal se litt på denne Johan Hansen som du nevnte, han har ikke jeg funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei skulle bare si tusen takk for ale innleggene jeg fant denne Johan i en folketelling kan jo være en forveksling med Jochum?. Håper snart å finne forbindelsen mellom min Finch slekt og deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Nevner som et PS at det slett ikke var uvanlig i bergenstraktene på den tiden å ta mellomnavn som 'forfinet' ens eget. Eventuelt gi barna navn etter øvrigheten/geistlige eller fintfolk ellers for å ære dem... Og det enten man var bekjent av dem, jobbet for dem eller bare visste om dem og holdt av dem. Så det er også en mulighet å holde åpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ja det er vel kansje en mulighet,men jeg synes fornavna i min Finch Hansen slekt vitner om en nær forbindelse. HVIS NOEN VET NOE MER OM FAMILIEN PÅ BÆREIDE ELLER BOVEN FAMILIEN ER JEG TAKKNEMLIG FOR SVAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Spm.nr 1. Hei jeg lurte på om noen kunne bekrefte. at PEDER NIELSEN(matros)gift den 27 juli 1783 i Korskirken med (enke)ALIDA NIELSDTR.er de de samme som foreldrene til Sara Carina Pedersdtr(Boven).spm.nr 2. er Barbara Carine Rasmusdtr den samme som:BARBARA CARINE født 10/11-1829,døpt i Nykirken 22/11. datter av Tjenestekarl RASMUS ANDERSEN og ELEN HALVORSDTR.spm.nr 3. og er hennes foreldre de samme som:RASMUS ANDERSEN MØKLEBUST tjenestekarl i Indvig gift i Nykirken den 28/4 1822 med ELEN MARIE HALVORSDTR(Født i Stavanger).spm.nr 4. HVOR ER BÆREIDE OG STRUSSHAMN?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til spm. 1.: Dette vert stadfesta (så langt råd er) av 1801-teljinga for Bergen kor dei to foreldra m.a. har ei dotter Sara Carine på 7 år. Alderen høver godt med at ho er 25 1/2 år i 1819. Dessutan er det nok ho du finn som dotter av Peder Nilsen Boven. Kor han har fått 'gardsnamnet' Boven frå, er ikkje godt å seie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Til en opplysning,kan jeg si at Boven ikke forekommer som et gardsnavn,men heller som et slektsnavn. Slekten har sin opprinnelse i Wales og Skottland,men er da ofte stavet Bowen. DETTE ER DESSUTEN ET VANLIG NAVN I STORBRITANNIA. (Sagnet om den skotske sjømannen,som jeg nevnte passer jo godt her!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.