Gå til innhold
Arkivverket

[#8499] Spanjol fra Skipsforlis


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei er det noene som har om et skipsforlis med en overlevende nemlig en Spanjol Emmanuel en plass på Jæren/Rogalandskysten Han fikk to sønner Vincents(Dro nordover)og Fanuel som jeg stammer fra gjennom min Tipp-Tipp-Oldemor Gunhild Brekke(Stangeland). Og hennes slekt fra Gjestal området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ups!. det skulle være: Hei er det noen som har hørt om et skipsforlis. ..................................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Arendalsområdet har en tilsvarende historie, såvidt jeg husker i tilknytning til Josephsen-familien. Tror jeg så avisomtale for noen år siden. Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva willenburg

Eneste jeg kunne finne re første Fanuel i Gjesdal er at han var født ca 1635 på Høle, far Rasmus og mor Kari, og bosatte seg på Nedre Oftedal, Gjesdal. Han er nevnt i tingboken 24 mars 1674. Fanuel var også skattekrever, og Lagrett 1672-73. Kanskje folk på Høle vet mer om denne villmannen i slekten vår. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Eva!. Ja det stemmer at jeg stammer fra denne personen, men jeg har ikke funnet ut noe mer om hans herkomst,jeg vet at det er tilfeldigvis mange som het Fanuel i Gjestal området, FORRESTEN MED'Slekta vår'mente du at du er i slekt med denne Fanuel?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eva willenburg

etter å ha fått en del navn inn på 'Family Tree Maker', vise det seg at han er min '7th Great Grandfather'. Min oldefar var Erik Olson Ravndal. Så langt uti er vi nok 'beslektet'. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei ja Ravndal slekta er i min familie også men først i 11.generasjon(Ådne Ravndal gm:Berit Vigrestad).Min slekt stammer far denne Fanuel slik: Min 2-Tipp-oldemor Gunhild Vølstad er 2-Tipp-Oldebarn av Mons Vølstad som gifter seg med Guri Oftedal som igjen er oldebarn av denne Fanuel Oftedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Å prøve å holde orden på Gjesdalslekten er blandet fornøyelse! Langt baki var det jo en som giftet seg med søsteren til mormoren! Og til tider var ofte også søskenbarn gift. Så jeg er svært så beslektet med meg selv... Fanuels oldebarn her er Berta Toresdtr. Oftedal gift med Ola Jesperson Vølstad. Tilbake til spanjolen. Hvor fandt du ut om Emmanuel +2 sønner? Fanuel (mulig Emanuel) er vanlig spansk navn, mens Vincent er typisk Hollansk. Re skipsforlis, det vært mange av dem langs Jær-kysten (stygg kyst-strekning). Går mange historier ang. dem. Var forresten interessant å lese om 'Den spanske Armada 1588' i 'Historiske artikler', hadde aldri hørt om det før. eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ja det stememr at det er utrolig mange inngifter i Gjestal distriktet i gamle dager. På 16/1700 tallet er det en person jeg stammer fra,11 ganger!(Bla 3 av hans sønner og 2 av hans døtre). Demn historien om spanjolen stammer fra min bestemors slekt,jeg ble første gang fortalt den da jeg var veldig liten og ble veldig fascinert av den,senere har jeg hørt denne historien flere ganger,med litt forskjellig innhold men alle inneholdt en Skipsbrudden Spanjol eller italiener og at Spanjolen/Sønnen het Emmanuel. Men ifølge min bestemor er det fra min 2-Tipp-oldemor Gunhild Vølstad(Som min bestemor hadde hørt det fra første gangen)som stammet fra denne spanjolen,og det sies også at det er derifra krøllene i familien stammer fra!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eva Willenburg

Ser ut som det er noen 'kranglevorne' familier som Fanuel stammer fra. Tror moren Kari er datter av Asbjørn Rasmussen Ims, (annet barn: Israel) faren Rasmus Torstenson Høle. Så beste er vel å gå litt nærmere i sømmene på Lensmannen på Ims. Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunleif Seldal

Dette med 'kranglevorne' er nok riktig observert. Etter tingbøkene å dømme var både Rasmus Tostensen Høle og svigerfaren Asbjørn Rasmussen Ims notoriske kranglefanter, men så ble det jo også konsumert mye øl i de dage. 'Han var noget ruset' er en frase som ofte går igjen. For Rasmus' vedkommende kostet det ham livet ca 1654.Rasmus Tostensen var av en odelsætt som eide jord både i Høle og i noen omkringliggende garder. Han var lensmann i Høle skipreie en kort periode sist på 1620-tallet. Asbjørn eide også jord, men han satt som leilending på Ims som lå til Stavanger bispestol. Han var sønn til bondelensmann Rasmus Halvarsen Ims (nevnt 1591), og var selv lensmann i Høle skipreie en tid (nevnt i 1599 og 1602).Asbjørn var gift med Eli Salvesdtr., datter til storbonden Salve Frøyland i Frue sogn. Fire barn er identifisert, nemlig Fanuel, Kari, Rasmus og Israel. Fanuel var død før 1610, og Fanuel Nedre Oltedal er trolig oppkalt etter morbroren. Det ser ut til at det er herfra navnet har spredd seg utover i Gjesdal sogn.Det er lite trolig at den forliste spanjol skjuler seg bak disse ættene, man må vel lete etter ham nærmere Jærkysten. Finnes det noen flere detaljer vedrørende sagnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest David Widerberg Howden

Høle ligger jo helt inne i en fjord da,vil nok si det ikke er usannsynlig at de kan ha søkt ly med skipet her og 'forvillet' seg lenger inn.-Og Frue sogn lå jo også helt ute ved kysten like ved Sandnes.-Så jeg har fortsatt tro på at Spanjol historien stemmer.Tusen takk for alle kommentarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.