Gå til innhold
Arkivverket

[#8511] Sorenskriver Mons Antoniusson,Luster.


Gjest Olav Gatland
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Gatland

Til min store 'forskrekkelse' oppdager jeg at det ikke 'bare er bønder og husmend' bakover i fam. Jeg sitter og noterer fra Gards og Ættebok for Luster (veldig gode bøker). Jeg er kommet til Eide og der dukker Mons Antoniusen f.Oslo 1590 som er Sorenskriver i Indre- Sogn og gift med Karen Johansdtr.Iden, Herdla som forøvrig er datter av Rådmannen i Bergen Johan Andersen og Maren Jørgensdtr. Tilbake til Mons Antoniusson, foreldrene er oppgit å være Antonius Knutsen Borgermester i Oslo og Ingrid Monsdtr. Gyldenaar fra Jemtland. Jeg søker på FamilySearch på Antonius Knutsen og får opp 2 begge gift med Ingrid Monsdtr,fra Jemtland.Men bare det feile paret har navnet Ingrid Monsdtr.Gyldenaar.Hun var forøvrig gift 2ganger seinere. På par nr.1 stemmer alt med opplysningene i boka untagen etternavnet Gyldenaar. Er det noen som kan kommentere dette eller har flere og andre opplysninger?Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olle Elm

Olav Gatland, Kanske har detta inte med saken att göra, men jag vill göra Dig uppmärksam på att det finns en ätt där de flesta varit bosatta i Finland, som bär namnet Gyldenär. Mer om denna ätt kan läsas i Svenska adelns ättartavlor, (Elgenstierna) och i 'Frälsesläkter i Finland intill Stora ofreden' av Jully Ramsay. Mvh, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Heisann.. Ingrid Monsdtr var vel datter av Mons (Mogens) Even/Haakonsen og hustru Magnhild DyresdtrDet har tidligere vært spørsmål om denne slekten, du finner noe mer på tema. nr. 4129Mvh. M. Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei..Takker for opplysningene fra Olle og Magne. Skal forsøke å få låne Norsk Slektshistorisk Tidskrift,finnes vel på biblotektet i Bergen.Det er giktig som du skriver at Ingrid (Inger) Monsdtr.Gyldenaar f.ca:1552 er datter av Mogens Haakonsen og Magnhild Dyresdtr. gift Oslo ca:1541.Øvrige barn:Dyre f.1546... Gunhild f.1548..Sevald f.1552...Elline f.1554 og Haakon f.1552/57.Denne slekten finner jeg på FamilySearch,finner også at Inger giftet seg i 1571 med Antonius Knutsen f.ca:1546 Inger gifter seg siden med Mats Jensen 1617 og Zacharias Povelsen 1620.Så langt alt vel,men det er bare det at jeg finner også 'mitt'par gift i Oslo 1589 nemlig Ingrid Monsdtr.fra Jemtland f.ca:1562 gift med Antonius Knutsen fra Oslo f.1558.Paret fikk en sønn Mons som flyttet til Eide Luster,og var der Sorenskriver,refererer til Gards og Ættebok for Luster,men der er Ingrid Monsdtr tilføyd etternavnet Gyldenaar,jeg forsøker nå å anntyde at dette kansje er feil?Mvh.Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M. Kveum

Bakkeberg i Bøverdalen, Lom.Opplysninger er hentet fra Olav Bræk, perm I Lom , Luster - Gards og ættesoga bind I,II,III. Ættelinjer fra Middelalderen av Olav Ødegård, s.128, Årsskrift 1990, s.99, NST nr.7, s.26, NST bok 1927-28, s.173, NST III, s.142, FT 1801 Lomb, s.34Olav Bræk har i sine to ringpermer for Lom og Skjåk gjort rede for slektene på de største gårdene. Personlig har jeg hatt stor glede av hans arbeide men som alle andre har jeg et ønske om å vite mer og å komme lengre bakover i tiden. Ved en tilfeldighet ble jeg kjent med en dame ( i NST lokaler i Oslo) som stammer fra de samme slektene som meg d.v.s. Elveseter, Bakkeberg og Slålien og som hadde noen interessante opplysninger angående Torkild Antoniusson på Bakkeberg som er nevnt under Bakkeberg på s.8 og 9 i Olav Bræks ringperm for Lom.Torkild Antoniusson Forthun, f.1722 i Fortun, Luster, d.1790 på Bakkeberg, g.22 oktober 1750 m. Ingrid Olsdatter Bakkeberg.Olav Bræk skriver: 'Det var skifte etter Torkild Antonisson på Bakkeberg 12/7 1772. Her omtales hans kone som Guri Olsdtr, men da det opplyses at hun først var gift med Rasmus Olsson, må Guri helst være en skrivefeil. Torkild og Ingrid hadde ingen barn.'Ved skjøte av 4/7 1757, tgl. s.d. selger en Johannes Johannesson gården Søndre Bakkeberg av skyld 10 ½ sk. til Torkild Antonisson for 183 Rd.Luster-gards-og ættesoga , I, s.300,opplyser at de hadde tre barn hvorav Brit(Birte) Torkildsdtr. f.15 mars-1749/50 d.24 august 1787 på Bakkeberg g.ca.1772 med Nils Paulson Bakkeberg, var den ene. De fikk fem barn. (Her er det avvik fra FT 1801) Torkild Nilsson Bakkeberg,f.ca.1770, overtok 8 sk. i Bakkeberg, g.m. Marit Siversdtr. (Galde?)Barn:Nils Torkildson, f.1804, g.m. Mari Olsdtr. FT1865, s.81 Siver Torkildson, f.1816 Brit Torkildsdtr., g.m. Siver Person Lien Torø Torkildsdtr., g.m. Jon Bertelson Horten Sigrid Torkildsdtr., f.1812 Marit Torkildsdtr., f.Pål NilssonBrit Nildtr. g.m. Ola Eiriksson som fikk 8 sk. av sin svigerfarBarn: Nils Olson Bakkeberg, han var nevnt som myndig i skiftet etter sin far i 1831, og hadde overtatt gården da. FT1865 s.82Ingrid Nilsdtr.Sissel Nilsdtr.Den andre er: Ingrid Torkildsdtr.(1752- ) g.m. gardbrukar Hans Johnson på Storøygarden i Lom (1755 - ) som var son av John Hansson på Åkerjordet, Runningen i Lom. Torkild Hansen Hans Hansen Thorø Hansdtr. Ingri Hansdtr. Ane Hansdtr.Den tredje er: Cathrina Torkildsdtr., døpt i Lom 19.5.1755. I 1801 var hun fremdeles ugift; ho tente da på Bakkeberg i Lom.Hans foreldre var Antonius Pederson Forthun, f.ca. 1686 i Eide, Luster, d.23 mars 1748/49 i Fortun, Luster. g.m. Brita Eiriksdatter Svensøy ca. 1708.Barn: Martha Antoniusdtr. Kari Antoniusdtr. g. 17.1.1738 i Lom med Lars Olsson, visstnok fra Ekle.De fikk en husmannsplass på Graffersmoen under Graffer i Lom.Barn: Antonius Larsson, g.m. Rønnaug Endresdtr. fra GrafferI FT1801 s.25,linje 33, står hun oppført som Andersdtr.Barn: 1. Hans AntonessenKari Antonesdtr. og Birte Antonesdtr. Ane Antonesdtr. Peder Antoniussen Kirsti Antoniusdtr. Britha Antoniusdtr. Torkild Antoniusson, bind I s.300, Luster Christen Antoniusson, f.ca.1725, g.11.8.1755 m.Anna Rasmusdtr. fra Gaukstad i Lom. Erik Antoniusson Eli Antoniusdtr. Anna Cathrine Antoniusdtr.Forfølger videre kun Antonius sin linje.Besteforeldre:Peder Monsson Eide, f.ca.1632 i Eide, Luster, d.ca. 1694 i Luster. g.m. Martha Christensdatter, f.ca.1651, d.ca.1718 på Bjørk, Luster.Oldeforeldre:Mons Antoniusson Eide, f.ca.1590 i Oslo, d.1648 i Eide, Luster. g.m. Karen Johansdatter, f.ca. 1600 i Iden, Herdla, Nordhordaland, d.1663 i Eide. Hun var dtr. av rådmannen i Bergen, Johan Andersson og Maren Jørgensdtr. Moren til Johan, Karen Johannesdtr. f. Teiste, var kommen fra Kroken i Hafslo og hørte til Kruckow-ætten på Sørheim.Tipoldeforeldre:Antonius Knudson, f.ca. 1550, d.1614 i Oslo, g.m. Ingrid Monsdatter (Gyldenaar?) fraJemtland(Han er sønn til Knut Pedersøn og Anne Hansdtr. Wincke og kona er datter til Mogens Eivindson (Re-ætten) og Magnild Dyresdtr. NST XVI s.158)Barn: 1. Mons Antoniusson 2. Karen Antoniusdtr. g.m.Bertel Hellesen f.før 1612Barn: 1. Antonius Bertelsen, trelasthandler i Christiania hvor han døde mellom 1642-1648, overdrog sammen med sine brødre Helle, Niels og Thomas gården Røer på Nesodden til Povel Hansen og hustru Dorthe Christophersdtr.Grunnen til at jeg nevner dette siste er at en annen person som kan knyttes til Lesja også har besittet gården Røer på Nesodden.Bjørn Rolfsson Darre, rådmann i Oslo, f.1548, d.1616, g.m. Ursula, faren het Trond Jonsøn og var borgermester i Oslo 1547-62. ( T.H.Vigerust og en masse andre døler kan føre sine aner tilbake til denne personen) De bodde på garden Rør på Nesodden. Bjørn Rolfsen er forfaderen til Skjeldrup`ene på Lesja.Deres sønn Christoffer Bjørnsson , f.1567 i Oslo, ble g.m. Sofie Mentzdtr. von Ravensborg, søster til ? Mentzdtr, d.1654, g.m. Ivar Audunson på Aspa.Mange av de ovenfor nevnte personer finnes igjen som gjester på ' Det fornemme bryllup på Hallingstad i 1594' NST V, s.253. Det interessante er at disse personene kan kobbles til det jeg tidligere har kalt 'Eierrekken på Taulstad'. Nevner Kruckow som amager og Povel Leth som bodde en tid på Taulstad. Vel,vel, det er lett å spore av. Håper noen kan ha nytte av dette. For meg ga det en spore til å lese slektsbøker i omkransende områder for om mulig å finne forfedre til min person (Johannes Johannessen som solgte 10 ½ sk. til Antonius) på Bakkeberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Hei Kari! Tusen takk for hjelpen.Her var virkelig mye og gripe fatt i,som vil være til stor hjelp.Mvh.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

I denne sammenheng synes jeg det er riktig å henvise interesserte til Per Reidar Bjørnerud Christiansens utmerkede artikkel: 'Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene' i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXXV, hefte IV.Spesielt bør en merke seg hans konklusjoner i forhold til Gyldenår-navnet...M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.