Gå til innhold
Arkivverket

[#8516] Kjenner noen til slektene Bruun og Fabricius?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Hei har noen opplysninger om Forfedrene til Eidsvoldmannen Jens Schow Fabricius(1758-41)og hans kone Elizabeth Marie Schiwe. --------------------- Er det noen som har opplysninger om slekta til hans svigersønn Johan Christian Bruun(1788-56).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg kjenner bare anene til Jens Schou Fabricius. Iflg. 'Middelalder-familier i Flensborg/Nordfrisland' av K.Gether, er han sønn av overinspektør og overbirkedommer i Larvik, Lauritz Fabricius (1695-1761) og Sophie Magdalene Brinck. Lauritz er sønn av kleinsmed og kirkeverge i Fåborg, Danmark, Søren Jørgensen Smed (1645-1719) og Anna Lauridsdatter (død ca 1603).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Vet noen om hva barna hans het? Min formoder Louise Frederikke Fabricius. er plutselig nevnt som både datter,barnebarn og søsterdatter(Det siste ville jeg tvilt litt på da hun beholdt jo Fabricius navnet!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Admiralen er født 1758!,Død 1841. Det er ganske lite sannsynlig atLOUISE BETZY BRUUN(Admiralens pleiedatter)skulle være hans søsterdatter)da hennes morLOUISE FREDERIKKE FABRICIUS er født i 1779!,død 1855.hun kan da umulig være søster til admiralen,heller hans datter!.forresten er jo Admiralens far LAURITZ FABRICIUS Født 1695 og dø i 1761!.det er jo et rent regnestykke!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv boken: Familien Bruun av Olaus Schmidt, Trondheim 1926. Den er om en slekt Bruun fra Danmark eller Holland. Den holdt til Christiania, men spredde seg utover. Det var vel den slekta som bredde seg til Drammen, flere steder rundt Oslofjorden og Kongsberg. Den kom også til Trøndelag. Jeg har sett litt i boka, og synes jeg kjente igjen flere Bruun navn som det har vært spurt etter her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Familien Bruun stammer nok fra Danmark ja. men hvordan finne den rette,det er jo uansett et forsøk. Tross alt Bruun er vel et ganske vanlig etternavn i Danmark. MEN UANSETT TAKK FOR TIPSET

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

David, vet ikke om du overså det, men på den linken jeg gav deg over var det også Bruun-familier fra Norge og Sverige. Bruk Rediger -'søk' deretter 'på denne siden', så finner du dem med en gang. PeHå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

PER HÅKONjeg fant mange Bruun familier der(kansje jeg finner en av de andre bruun familiene mine). Det var kansje noen norske der også men jeg kalarte ikke å finne noen med mine forfedres fornavn.BERITtakk for tipset fant noen av deres koner,deres yrker og mange datoer,de hadde jeg ikke.Fant også ut hvem som var faren til Louise Frederikke,det var Jens Schow Fabricius eldre bror Søren Christian(tror det var det han het?)VIL DESSUTEN OGSÅ TAKKE DEG FOR ALL HJELP (Du har hjulpet meg ved flere anledninger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

I særdeleshet du og Laila N er da noen fantomer til å hjelpe, og fortjener alle de gode ordene dere kan få! Dere stiller i særklasse! Det er særdeles mange hyggelige hjelpere her i DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg lurte på om noen visste vilken forbindelse Christian Constantinus Henrik Bruun og hans sønn Jens Schow Fabricius Bruun(f.1843 i Porsgrunn) Gift med Christiane Plesner.hadde med min Bruun slekt?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest David Widerberg Howden

Fant forresten ut det sjølv,han var sønn av ovennevnte Johan Christian Bruun. Chrsitian C.H.Bruun var forresten far til den kjente skuespilleren Constance Bruun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest David Widerberg howden

Johan Christian Bruun var fabrikkeier(tobakkspinneri)og kjøpmann i Larvik. han skal ha vært født i Porsgrunn i 1788 men finner ham ikke-derimot finner en Johan Christian Bruun i Larvik-men det er ikke godt å vite om dette er den samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei har klart å finne ut hvem Johan Christian Bruuns forfedre var,foreløpig har jeg bare funnet faren og moren på denne internettsida:http://nermo.org/slekt/d0014/g0000008.html#I27840Min Tippoldemor har etteraltt seg en liten notatbok som jeg nå har fått tak i her står det:foreldre: Christian Eiler Bruun og Johanne Frederica Strøm(Død 1808 i Larvik).Besteforeldre: Christian Bruun og Maren Henriksdatter Wright/Bright.Oldeforeldre: Christian Bruun og Anne Aune/d..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard

Hei Har en slekt tavle over familien Bruun skrevet av min olderfar han har en Fredrik Jakobsen Bruun født i Amsterdam som stamfar den familie Bruun som ble gift inn min familie 2ganger. Han var g.m.1 Inger Hellesdatter (1678 1704) 2 Marthe Christiansdatter Ritter(02 .02.1681 18.12.1755)Han var bokbinder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Sorenskriver Caspar Laurentius Fabricius (1791 - 1874), Arendal, var gift med Sophie Amalie Aschehoug og hadde bla sønnen Jens Schou Fabricius som var bokhandler i Arendal.Var denne Caspar Laurentius en sønn av Eidsvollsmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiHvis du går inn på sidene til Porsgrunn bibliotek http://www.porsgrunn.folkebibl.no/ og søker på Bruun får du mange treff. Blant annet kaptein Henrich Bruun, en Christen Bruun, Hans Bruun, Bartholomeus Bruun, trelasthandler Hans Linaae Bruun, forvalter Jens Bruun på Herre, ordfører Christian Constantius Henrik Bruun, hans far var kjøpmann i Larvik. Pluss en rekke andre fra denne familien.Håper du finner noe av det du søker.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Knut!, kan desverre ikke si å ha funnet noen Caspar Laurentius i mine notater.Men siden sønnen er oppkalt etter admiralen er nok en nær forbindelse tilstede.-Han behøver jo ikke være barnebarn for å være oppkalt heller da.Hvis jeg finner noe så sier jeg ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.