Gå til innhold
Arkivverket

[#8516] Kjenner noen til slektene Bruun og Fabricius?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Sandblost

Iflge en oversikt over Eidsvollsmennene (Skandinavisk Historisk Magazin 1995) var Jens Schow Fabricius gift 04 10 1790 i København med Elisabeth Marie Schiwe, født 24 12 1770 i København, død 29 09 1835 på Osebakken ved Porsgrunn, datter av etatsråd Caspar Schiwe og hustru Anna Catharina Schwartz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sitter og roter i gamle kladdepapirer og fant dette, men jeg vet ikke om det er til noen hjelp her:Johan Christian Bruun 1788-1856 gift med ...Schow Frabricius, og under det har jeg notert Gift 4/10 1809 Stavern med Lovise Fabricius. De får barna: Frederiche Mathilde Sophie 4/10 1815 Larvik, Inger Charlotte 23/2 1819 Larvik, Johanne Lovise Mathild 2/5 1810 Stavern, Lovise Betzy 2/2 1814 Stavern og Arentine Lovine Andrea 25/6 1817 Larvik.Jeg husker ikke hvorfor jeg noterte det, og jeg har heller ikke noe mere om dem så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk May Karin for linekn(var ikke klar over denne).Og takk til Berit,det var nok et par datoer og navn jeg ikke kjente til der ja.Takk til alle sammen skal nok klare å finne denne Caspar Laurentius etterhvert tenker jeg!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I tillegg til barna nevnt i innlegg 28 skal det altså ha vært en sønn Christian Constantinus Henrik Bruun (antakelig født 1810-1812 ?) (ref. innlegg 20).Den yngste datteren Inger Charlotte Bruun må vel (?) være hun jeg har registrert som f. 21 Des 1818, kone (nr. 2) til kjøpmann i Skien, Paulus Mathias Fredericus (Pedersen) Flood (1804-1847), foreldre til Constantius (Constantinus?) Flood (1837-1908), sjømann og forfatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Til Knut Andreas i svar 23:Du finner mere om den Brun-slekten i boka: Fam. Bruun av Olaus Schmidt, Trondhjem 1926.Fredrik J.B. (14 barn) som ble 2.gift med Marthe Christiansdt. Ritter var 4.generasjon på det slektstreet, og så vidt jeg kan forstå født i Norge. Faren var bokbinder i Christiania og farfaren var skredder i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Svar 22 skal det være. Først sto det 22 og mens jeg skrev sjekket jeg igjen og da sto det 23. Antagelig ble vel innlegget mitt telt med før de andre mens jeg skrev. Noe galt som ikke er riktig er det iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Berit. Bokbinderen Friderich Jacob Bruun gift med Sibilla C. Ritter var såvidt jeg kan se født ca.10 år før skredderens første ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til lenken under 21.Her er det både feil og mangler vedr. Bruun i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, jeg snakket om Sibilla Chistiansdatter Ritter - det ervanskelig å lese fremmedord som Marthe. (Jeg får se litt nærmere på henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Måtte finne igjen kladden. Jacob Bruun ca. 1590/60 DK eller NL, 5 barn.Ihvertfall 3 av disse kom til Norge: Gjertrud gift 3/6 1666 Andreas Worm, kj.mann i Chra. i 1661.Jochum 1620/25, sadelmaker i Chra, bgr. 28/6 1682. Gift 1655 Karen Lauridtsdt., søster til Laurits død 1654.Til sist Peter 1620/25, skredder Chra., levde der i 1693. 2 sønner hvorav jeg bare har notert 1.Jacob Petersen B, bokbinder Chra., død 1692. Gift med Anne Marie Fredericsdt. 6 barn, 3 s. og 3 dtr.Sønnen Fredrik Jacobsen f.24/5 1669 sannsynligvis i Amsterdam - 4/4 1741 Chra. Det var bare han som førte slekten videre i Norge. 1.g. Inger Hellesdt. 4 barn. 2.g. Marthe Christiansdt. Ritter, 10 barn f. Chra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Årsaken til at vi har snakket forbi hverandre, er trolig Friderich Jacobsen B.'s andre kone der vi har ulik søster. Av den grunn begynte jeg et par generasjoner senere hvor det er flust med Friderich og Jacob Bru(u)n og hvor det er vrient å holde 'tunga rett i munnen' (også genealogiske tidsskrift har bommet her så man er i så fall i godt selskap). Jeg må kikke nærmere på dette. Forøvrig ser dette ganske sammenfallende ut hva du har skrevet selv om jeg har latt noen spørsmål stå åpne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Takk for mye informasjon, som jeg jo ser er det nok mange forskjellige slekter Bruun.En ting jeg lurer på er innlegget til Geir(35)Du sier det er både feil og mangler vedr. Bruun i Christiania i lenken under no.21.Hva tenker du på da?Takk sålangt for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først til Berit, her er det jeg som har sett for lett på tingene, Marthe eller av og til skrevet Margrethe Christiansdatter Ritter er helt riktig bokbinder (og bokhandler) Friderich Jacobsen Bruns andre kone. Hun fortsatte med handel av bøker etter hans død.Til David, det skal jeg gi deg eksempel på, den første jeg kontrollerte var feil. Det blir litt senere i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Et raskt eksempel rekker jeg, det som var første jeg slo opp på nå. Johan Hendrikk Bruun, eller Johan Henrich Bruun, er ikke sønn til Christian Friderich Bruun og Martha Steensdatter Gullov, men ”Under Told og Tiende Betient” Christian Brun og Mette Andersdatter Baar. (Kilde: Oslo Domkirke Mini 4 1743-1786 3/16 p.206). Mens vi er inne på familien, Christian Friderichsen Bruun fikk i sine to ekteskap minst 13 barn, her står 3 hvorav 1 altså er feil.Jeg kan sikkert lete opp flere eksempler på feil og mangelfulle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

hmm.. har jeg misforstått noe eller tro?, er det nevnt noen Johan Hendrikk Bruun i linken til Nermos side?(innlegg 21).tror jeg mistet litt oversikten nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Vil bare nevne at Christian Fredrik Brun som ble 1.g 1727 med Martha Steensdt. Gullov også er sønn av Fredrik Jacobs. Brun og Marthe Chr. Ritter.Ellers kan jeg bare si fra erfaring at det er utrolig fort å trå feil når det gjelder Brun, Det finnes veldig mange Brun, og de har felles at en del av fornavnene brukes av de forskjellige slektene. Men jeg kan jo ta feil, og håper noen sier fra om det er så. Om det er så mange forskjellige Brun-slekter på 1600-1700 er jeg usikker på. Jeg har vel så langt bare kommet borti 3 stk. 1 i Trondheim, 1 i Drammensdistriktet og militærslekta. Mulig det finnes en ved telemark kanten eller om den har noe med Drammen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til David(43). Jeg gikk bare nederst på siden og så på Index og surnames, deretter på Bruun/Brun - der finner du dem. Hvem som hadde hjemmesiden, så jeg ikke. De interesserer først når de har kildehenvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For å illustrere litt det Berit nevner i siste avsnitt i (45). Bare i Christiania har jeg registrert 127 forskjellige Brun/Bruun på 1700-tallet alene. Hvor mange familier dette utgjør, har jeg ikke oversikt over - det koster litt ekstrarbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Geir!, da skjønte jeg hva du mente ja, selvfølgelig er jeg jo helt enig at det burde vært en form for kildehenvisning på Nermos side.Det er jo en selvfølge at fakta du finner på slike sider må dobbeltsjekkes og alt det. Sider som dette gjør etter hva jeg mener det enklere å finne personen i kirkebøker og folketellinger-samtidig som nok enkelte selvfølgelig kan bli svært fristet til å ta snarveier.-Takk så langt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Siden jeg nå har klart å finne Johan Christians bestefar i 'Ekstraskatten 1762' tenkte jeg å legge ut linken her:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard

Hei I slektboka til familien Berner er det att opp enslekttavle over familien Bruun.Der er de mest vailgen fornavn Christian og Federik som også og igjen i familien BernerKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.