Gå til innhold
Arkivverket

[#8516] Kjenner noen til slektene Bruun og Fabricius?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(Innlegg 42): Mange takk for informasjonen om at Johan Hendrik Bruun (JHB) (f. i Christiania) er sønn av tollbetjent Christian Brun og Mette Andersdatter Baar.Den 2 Apr 1796 var JHB fadder (Vor Frelsers kirke, Christiania) for Anna Magdalene Bruun, 4. barn av Engel Christine Fredriksdatter Bruun (1766-1834) og hennes fetter Frantz Gottlieb Steensen Bruun (1769-1847), borger av Christiania fra 1790. Engel er sønnedatter av garver i Christiania, Christian Fredriksen Bruun (f.ca.1700?) og Martha Steensdatter Gullov (g.1727), mens Frantz er sønnesønn av de samme.Hvilket slektskap er det mellom JHB's far, tollbetjent (i Christiania ?) Christian Bruun (f. rundt 1710? og de nevnte aner til dåpsbarnet i 1796 ?Og en annen ting: Var Sibilla altså søster av Martha/Margrethe Christiansdatter Ritter (f.1681) ? Hvordan var Sibilla's mann, bokbinder Friderich Jacob Bruun (ref. innlegg 35) i slekt med Martha's mann Fredrik Jacobsen Bruun ?Er det noe kjent slektskap mellom de ovennente og Christian Eiler Christensen Bruun (1709-1764) i Larvik (g. Maren Henriksdatter Wright) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 23): Er det avklart om Caspar Laurentius Fabricius (1791-1874) er sønn av eidsvoldsmannen Jens Schou Fabricius (1758-1841) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 28): Ditt notat 'Johan Christian Bruun 1788-1856 gift med ...Schow Frabricius', betyr det at hans kone Louise Fredrikke (Sørensdatter ?) Fabricius (1779-1855), istedet kan ha vært d. av (Søren's bror ?, født når ?) eidsvoldsmann Jens Schou Fabritius (1758-1841) ? (Hvor fikk foresten sistnevnte sitt mellomnavn Schou fra ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 52) (i kveld 21:25) skal i nest siste avsnitt referere til innlegget fra Geir Kamsvaag Berntsen, Løvenstad, 30.05.2005 17:43. (Har inntrykk av at innleggene har en lei tendens til å endre nummer !).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Berit (Inlegg 44): Du skriver at 'Christian Fredrik Brun som ble 1.g 1727 med Martha Steensdt. Gullov også er sønn av Fredrik Jacobs. Brun (FJB) og Marthe Chr. Ritter'. Jeg kan ikke se at det er nevnt navn på noen (andre) av FJB's angivelig 4+10 barn i denne debatten. Noen som vet hva de het ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Vedr. siste innlegg (forhåpentligvis 56), så har jeg tilsammen 10 barn i Friderich Jacobsen Bruns to ekteskap. Men her er bl.a. en mindre periode jeg ikke er ferdig med, så mulig antallet kommer opp i 14 (?). Navn : Jacob - Johanne - Benette - Jørgen - Inger - Anne - Nicolai - Anna Maria - Christian og James. Barna er enkle å finne i hhv. Mini 1 og Mini 2, Mini 2 er fullt lesbar på film (og der er langt de fleste), jeg vet at den første ministerialboken er av dårlig kvalitet på film, men større deler er lesbart også her.Når det gjelder eventuelt slektskapsforhold mellom undertollbetjent Christian Brun og nevnte fadderskaps 'hovedpersoner', skal jeg se på det. Men jeg har arbeidet så mye med fadderskap i Christiania på 1700-tallet, at jeg generelt tør påstå familietilknytning er bortimot den minst brukte motivasjon ved valg av fadder - i motsetning til bygdene. Men slike faddere fra familien finnes selvsagt, så slektskapet skal kontrolleres. Jeg ser at jeg undervurderte antallet Bru(u)n i Christiania på 1700-tallet, antallet blir nok over 150.Det blir bare en 'teaser' i denne omgang, rekker ikke mer såpass sent. Ellers er bokhandler-privilegiene i Christiania på 1700-tallet en interessant historie i seg selv.Til Per, fikk jeg med meg de spørsmål du hadde til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skal prøve å komme meg på biblioteket i morgen for å låne boka av Olaus Dons Schmidt, for dette blir mye rot. Kanskje kan boka hjelpe til med en oppklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Geir (innl.56): Mange takk ! Det var ett spørsmål til, nemlig dette om hvorvidt Sibilla var søster av Martha/Margrethe Christiansdatter Ritter (f.1681) ? Hvordan var Sibilla's mann, bokbinder Friderich Jacob Bruun (ref. innlegg 34) i slekt med Martha's mann Fredrik Jacobsen Bruun ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Sibilla (døpt 15.06.1673) var søster til Marthe Christiansdatter Ritter. En bror var Daniel Ritter (døpt 02.09.1677 ) som jeg skal komme tilbake til, for omfattende ikveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Var det en feil at Sibilla skulle være g.m. bokbinder Friderich Jacob Bruun (innl. 34) ? Hvilken skredders første ekteskap er det som menes ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Ettersom jeg ser har nok Bruun slekten min-ingen direkte tilknytning tilden i Oslo.Den har for det meste holdt seg i Porsgrunn/Skien og Larvik.Navn innenfor min Bruun slekt som virker svært interessante er navna Christian/Christen Eiler/Eilert.Ved Christian Eiler Bruuns enke sitt skifte 11/10 1806. nevnes han som Skipskaptein og hans kone: (Johane)Fridericha Strøm.Deres barn nevnes: Christian Bruun(bodde i Porsgrunn),Børre Strøm Bruun,Friderich Bruun,Johan Christian Bruun,Maren Bruun(gift med løytnant Tordenskiold) og Helvig Bruun.Antakelig er det Christian Eilert som det blir skiftet etter 8/12 1801(Påbegyndt 20/8 1795).Noe jeg finner svært interessant er jo at han var Cav.mann sammen med Eilert Bruun da Capt.Henrich Bruun giftet seg med Constance Rasch i 1783. (Merkelig at de alle heter Bruun?)-I tillegg bør nevnes at han nevnes i skiftet etter Aase Jensdtr Borre(Fra Torstrand)i 1770. da nevnes han sammen med Forvalter Eilert Bruun som Søskenbarn av avdøde.Det som imidlertidig gjør dette spennende er jo at Eilert Bruun som jo var Forvalter på Fritzøe verk hadde en datter Maren Bruun som var gift med Peter Wright.og Christian Eilers mor het jo Maren Wright(datter av Henrik Wright og Else Scavenius)Maren og Peter var derfor søsken!.-Kansje var Eilert Bruun og Christian Eiler Bruun av samme slekt?.-ellers er det jo også en som kaller seg Ejlert Bruun gift med Elisabeth Kielmann i Sandefjord i 1781 og i 1810 er kona nevnt som enke.Håper det ikke ble så altfor mye, har nå gått igjennom skifter og manntall+skattelister fra en Laurits Bruun som var Fændrik ved det Vesterlandske regiment som giftet seg på Kviteseid med Asse Trinepol fra Skien i 1673 og frem til rundt 1862.Har nå en liste med 131 oppføringer(hendelser og navn) far området:Skien,Brevig,Porsgrunn,Langesund,Larvik,Langestrand(alt har jeg funnet på div.digitaliserte kilder her på internett)må gå litt mer igjennom de, men håper jeg skal finne mer interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til David: Du har nok Steen Ejler(t) og Eilert Christian blandt Bru(u)n i Christiania, men såvidt jeg forstår deg er det ingen tilknytning til 'mine' Christiania-Brun'er. Så derfor er det naturlig for meg å avslutte dette her.Til Per: Under (42) prøver jeg å rette opp mitt eget slurv, bokbinder Friderich Jacobsen Brun var i 2. ekteskap gift med Marthe Ritter ( i første med Inger Hellesdatter ). Jeg svarte positivt på at Marthe Ritter og Sibilla Ritter er søsken, og det er de, uten at Sibilla har noen tilknytning til det jeg skrev om her. (Hun var gift med skredderen David Vernich.). Videre spørsmål i denne sammenheng bør vel tas direkte da dette ikke ser ut til å ha noe med David's etterlysning å gjøre. (PS. I oppramsing av Fr. Jacobsen Brun's barn ser jeg at jeg glemte Gunild)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Geir!, nei for all del bare fortsett du, hadde jo vært greit å prøve å nøste opp mest mulig om Bruun slekta både i Oslo og Larvik/Skien.Det vil alltid være noen som får bruk for det vet du!.Selv om ikke din Bruun slekt er den riktige så har jeg jo andre forfedre som også kaldte seg Brun.Takker så langt for debatten som har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg synes det er fristende å tenke seg at forvalter ved Frizøe verk, Eilert Bruun, er bror av Christian Eiler Christensen Bruun (1709-174) i Larvik, far til - Peter Bruun (g. Christine Eilertsdatter Bruun, datter av nevnte forvalter), - Christian Eiler Bruun (g. Joh. Frederikke Strøm), og kanskje også - kaptein (i 1783) Henrich Bruun (g. 1783 m. Constance Rasch, kanskje d. av Constance Bergh og Ditlev Jacobsen Rasch i Eidanger?).Den 'forvalter Eilert Bruun' som nevnes som fetter av Christian Eiler Bruun (1745-1795) ved bryllupet mellom ovennevnte Henrich Bruun og Constance i 1783 må i så fall være sønn av førstnevnte forvalter ved Fritzøe, Eilert Bruun. Fantes det en slik sønn Eilert Bruun ? Han var i så fall bror av ovennevnte Christine (g. Peter Bruun) og Maren (g. Peter Wright).Håper på noen nådige kommentarer til disse nokså luftige hypotesene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 61): På hvilken måte var Aase Jensdatter Borre (fra Torstrand) (skifte 1770) søskenbarn av forvalter Eilert Bruun og skipskaptein Christian Eiler Bruun (1745-1795) i Larvik ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Per, i skiftet i 1770 står det kun dette:7192 arving søskenbarn Christian Bruun 7193 arving søskenbarn Eilert Bruhn forvalter 7194 arvelater Aase Jensdtr Borre Tordstrand død; hun må ha vært gift, siden hun kalles Madame Vet ikke hvordan de var i slekt.I giftermålet i 1783 står det kun: Copulerede:272 1783'Hjemme i huset' Skibscapitain Henrich Bruun med jomfrue Constance Rasch. Cav:senior Christian Bruun(sign.), Eilert Bruun(sign).Kansje denne Ejlert Bruun i Sandefjord kan være et spor?.Når det gjelder Constance Rasch, kan jeg bekrefte at ifølge mine notater var hun søster av Anne Dorothea rasch(forøvrig gift med en av mine forfedre:Folkmann Freck!).Hun var datter av Ditlef Rasch 1731-1813 Megler og Lodsoldermann gift med Constance Berg. ------------ Foreløpig kan ættelsiten sees slik ut:1.Christian Bruun og Anne Aune/Arntsdatter2.Christian (Eiler)Bruun(1709-1764)og Maren Henriksdatter Wright om hennes slekt se her: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=27486&sok=howden&startnr=&antall=&spraak=>Lenke.-A.Christian Eiler Bruun(1745-1795)og Johanne Frederica Strøm -B Peter Bruun og Christine Bruun. -C.Else Bruun2.Christian Eiler Bruun(1745-1795)og Johanne Frederica Strøm.kansje datter av Børre Strøm og hustru Hedevig Michelsdtr Giedde. Om hennes slekt se her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 61): Det hevdes her at 'Maren og Peter (Wright) var derfor søsken !'. Jeg ser ikke helt at teksten foran tilsier at de nødvendigvis må være søsken. Hva er det jeg ikke har fått med meg her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Oppdrag fullført Per!.skrev nok litt for fort for deg-tenkte du visste at forvalterens svigersønn Peter Wright var sønn av Henrik Wright. Men nok om det-her har du søskenflokken Wright:LenkeSom du sikkert ser er det her også enkelte opplysninger det kan være greit å sjekke opp.Bare si ifra om du finner flere løse tråder, kan jo være at det glipper litt enkelte ganger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.