Gå til innhold
Arkivverket

[#8517] Kjenner noen til Schaanning familien?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest David Widerberg Howden

Til Thale!.Har funnet din Tippoldefar på stamtavla jeg hadde!.han er bror av min Tippoldefar Peder!.da er vi femmennninger da!.Her er søskenflokken: 1.Peder S.(1843-)(Min Tipp....)2.Johan Christian Bruun S.(1845-)3.Elisabeth Marie Fabricius(1)(1848-48)4.Jens Schou Fabricius S.(1848-48)5.Elisabeth Marie Fabricius(2)(1848-48)(de to siste var tvilinger!.6.Jens Schou Fabricius S.(1851-)7.Louise Cathrine Fredrikke S.(1853-).8.Gustav Adolf Lammers S.(1854-88)(Din tipp...)9.Knut Ramsent..?Ørn S.(1854-54).Disse er barn av den før nevnte Johan Jørgen Lange Schaanning(1818-89)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thale Schaanning

Hei David! Har sett litt på det jeg også og kommet fram til det samme. Stilig og finne sin femmenning på en side på nettet. Hehe. Har du noen Søsken? Hvis du lurer har jeg ei eldre søster(1989), så du har en femmmenning til. Hyggelig og ''treffe'' deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Thale, ja jeg har to yngre søsken jeg da,jeg er den eldste(1983)lillebror(1985)og lillesøster(1986).Slektstavlen som jeg fant din Tippoldefar på er fra en bok om Schaanning familien,den er håndskrevet og med en del tegninger og foto.Denne skal det finnes et par stykker av rundt omkring i familien.Har også et lite foto av en stor tavle med familiebilder(fra et jubileum?).Kjenner du til bilder av noen va våre forfedre?.Har mye stoff angående våre forfedre,men det er litt vanskelig å formidle alt over internett.Denne debatten omhandler slekta til din Tipp-Tippoldefars kone Louise Betzy Bruun: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=8516&sok=howden&startnr=&antall=&spraak=>LenkeDenne omhandler også hennes forfedre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Hei DavidI have been following your various threads here over the years since our families connect several times. We are distantly related through your Bruun family, but more recently in the Schaaning line. Ingeborg Schaaning, daughter of Hans Thomas Lange S and Hedevig Lysholm Schjelderup married my mother's first cousin Einar Salvesen, son of Ambortius Salvesen and Natalie Spetland. Ambortius was my morfar's older brother.I had been told that our Salvesen lineage connects to the Julius Salvesen line, but I have yet to find that connection. Perhaps, as sometimes oral history goes, it is only through marriage based on Einar and Ingeborg's marriage?mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Agnes H. Salvesen married Peder Schaanning f. 1843 (who was previously married to Sophie Wiese). What would be Agnes' connection to Einar Salvesen ?Do you by chance have the parents of Hedevig Lysholm Schjelderup (born appr. 1810-1815?) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

The connection between Einar Salvesen and Agnes is something I have been wondering about for a while,I have much information about Agnes ancestors as you would see here LenkeAccording to my familytree HANS THOMAS was my Great-grabmothers brother,and therefore son of Agnes H. Salvesen and Peder Schaanning.I dont believe that these two Salvesen-families is related.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

David, I agree. I have not been able to find any connection to my Salvesens and Agnes.Ambortius Salvesen f. 30 Aug 1838, Sannidal to parents: Lars Andreas Ambortiussen Salvesen and Julie Kathinka Nielsen.Lars Andreas son of Ambortius Salvesen and Gurine Marthine Olsdatter.Ambortius Salvesen f. 4 Jan 1804 Tallakshavn, son of Salve Torkildsen and Inger Larsdatter Stilnestangen.Salve Torkildsen is my mystery. He shows up in Kragerø/Sannidal for the marriage to Inger Larsdatter 7 Sep 1801. He is supposedly born ca 1765, but is no where to be found in the 1801 census. All possible Salve Torkildsens in the 1801 census have been discounted. According to family history, he was born in Lund. I don't know if this is Lund Rogaland, Lund a gård, but his father was 'supposed' to be Torkild Salvesen f. 1734.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Lill Ann, the birth date you give for Ambortius Salvesen (30 Aug 1838) does not match well with 1804 as the y.o.b. for his grandfather. (Is it verified that Agnes is not the sister of Ambortius (who seems to be born appr. 1860) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Jeg kan på det nærmeste GARANTERE at Agnes og Ambortius ikke var søsken,her får du hennes søskenflokk som nevnt i 1865-tellinga. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Per,Lars Andreas was in England studying when the 1865 census was taken. Here they are in 1900LenkeMy tipp oldemor died ten years earlier giving birth to their ninth child, who also died.Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Thanks ! You write that Ambortius Salvesen was born 30 Aug 1838, but I guess you mean his father. When was Amortius and his wife Natalie born/dead, and where might 'Goole' be (where Amborius is supposed to have been according to the 1900 census) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

You are correct, Lars Andreas Salvesen was born 30 Aug 1838, Ambortius' father.Your guess is as good as mine as to where Goole is.Ambortius Salvesen was born 11 nov 1875 in Kragerø. He died 12 Jan 1947 in Kragerø. Natalie was born 9 Jul 1881 in Mandal and died 6 Mar 1951 Kragerø. Both are buried in the Salvesen family plot in Kragerø Kirke gård.Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

It seems that the father of Agnes H. Salvesen (born 1848) was one losoldermann in Risoer (Aust-Agder) A. Salvesen born appr. 1796 in Grimstad (Aust-Agder). Is it established beyond any doubt that this A. Salvesen is NOT the father of Lars Andreas Ambortiussen Salvesen (born 1838) ? (If this was the case, the married couple Einar Salvesen and Ingeborg Schaanning both had A. Salvesen as their great grandfather).Sannidal (Telemark) (place of birth for Lars A. Salvesen) and Risoer (Aust-Agder) (where Agnes' father A. Salvesen practised as losoldermann/chief naval pilot) is NOT very far from each other (just 3-4 hours away by a pilot's sailing yacht at 4 knots) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

If this rather far shot hits, Ambortius Salvesen (born 1796/1804 in Grimstad/Tallakshavn) must have been married 1) to Gurine Marthine Olsdatter (son Lars, born 1838 i Sannidal, TM !) and 2) to 'Anne' (born appr. 1812) with children (age in 1865) Harald 29 (born 1836 i Lillesand, VA !), Severin 27, Margrethe 25, Agnes 17, Robert 12. (Harald's age must be wrong if this is the 2nd marriage). On further inspection, I'll have to admit there are probably too many inconsistencies and contradictions for my fetched hypothesis to hold water ..... sigh !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei Per!.hvis du ser innom disse to temaene angånde Salvesen slekta,så vil du kansje finne noe mer?11848 og 24509Da det i folketellinga står A. Salvesen er det nok med stor sannsynlighet enten en oversetterfeil eller en skrivefeil, han het nemlig John Salvesen!.Om det kan være en ukjent bror igjen av John som het Ambortius??hans søskenflokk kommer her:(ikke ferdig transkribert!).1)Ole f.1777 gm:.....Winther.2)Jens f.1779 død 1780.3)Ingebor f.1784 død 1786.4)Engebor f.1786 g.m.Søren Bid.5)Bent f.1787 g.m...... Feght(fra Drammen).6)Maren f.1789 g.m......Møller.7)Johane f.1790 g.m......Bærnhou?.8)Jens f.1792 Konsul i Schweiz???gm.(fra England).9)Aaner f.1794 Lodsoldermand Grimstad g.m.D....?Miøll..???.(Uleselig!).10)John f.1796 Lodsoldermand Risør gm.....Beckmann.11)Anne f.1798 g.m. ...iølle.?efter hennes død(Uleselig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Som det framgår i en av de nevnte debattene (11848) så hersker det ulike oppfatninger om dødsåret til John, og det antydes at 'A. Salvesen' i FT 1865 kan være hans 2 år eldre bror Aanon, som var losoldermann, og at Anna dermed er gift om igjen ! I så fall er det ikke John men 'A.' som er far til barna f. etter 1833, da hun sies å skulle være gift (i Kristiansand).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Vet det er lagt frem noen bevis for at dette skulle være riktig. men jeg kan på det STERKESTE garantere at John var deres far(har ingen DNA-test men stort sikrere tror jeg ikke man kan bli!).de giftet seg:11. februar 1833 i Kristiansand ' ble viet skipperborger John Salvesen, født i Øyestad, nå med opphold i Vestre Moland, 36 ½ år gammel, sønn av Salve Olsen, -og jomfru Ingeborg Anna Bechmann, født i Kristiansand, 21 år gammel, datter av Tarald Bechmann [ca. 1769-1831], skipper. Forloverne var smed Ole Taraldsen og baker L[ars] Gloppe.Jeg har brev fra ham innbundet,skrevet fra ham ca annen/tredje hver måned til hans kjære datter Agnes.brevene er skrevet fra 1876-1883+Til siste er det et telegram,der det er limt inn en nekrolog:Risør 18/3 1885 kl 3:20 e.M. fader døde idag middag og skal begraves Mandag.Margrethe her. Gotfr Høyer.i tillegg er nekrologen limt fast: 'Risør den 28 Marts -her nevnes han som Lodsoldermann(leder av av loslauget)og indrulleringsbetjent... 'han var en vennesæl hædersgubbe,alltid hjertegod og ligefrem i sin fremtræden imod dem'.'Hans helbred har i de senere år været noget nedbrudt,men alligevel har han indtil det sidste forestaaet sine Bestillinger''I tillegg kalte hans barn ham Papa i alle brev jeg har. og i hans datters salmebok har han skrevet sitt navn. Hennes datter min oldemor,skrev dessuten i sine familienotater om både Johns og Annas forfedreSå det kan umulig være noen tvil om at John virkelig var faren!.Det er nødt til å være en skrivefeil i denne folketellingen!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem kan være far til sjømann Salve Salvesen som i 1865 er 30 år og losjerer hos husmann Terje Rasmussen på Haabestad i Fjære, AA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest David Widerberg Howden

Hei Per!, beklager at jeg ikke har svart før nå, men jeg har ikke klart å finne denne personen helt ennå.Men setter inn etterlysning etter ham på mitt innlegg om familien Salvesen.Kan jo godt være at han er søskenbarn av min tippoldemor Agnes Salvesen men jeg vet jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Kurt Østbye

Det har vært minst tre danske prester med navnet Schaaning omtrent samtidig i Norge på 1600-tallet. Er det sannsynlig at de var i slekt?1. Christen Bentsøn Schaaning, prest i Avaldsnes 2. Jacob Hanssøn Schaaning, Stord og Jølster 3. Mads Claussøn Schaaning, prest i Volda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg har forstått det slik at de fikk dette 'tilnavnet' fordi de var fra Skåne. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, og de har jo forskjellige fedre ..... men de har barn med tildels samme navn; Claus, Jacob ..... som muligens kunne være opkalt etter besteforeldre eller oldefedre ..... Foreldrene til Mads Schaaning er dokumentert i et innlegg på Anbytarforum, faren var snekker fra Helsingborg. I en web-artikkel om Stord-presten Jacob Schaaning stod det at hans far var snekker i København (har desverre ikke referansen lenger). Opphav til Christen Bentsøn Schaaning synes imidlertid være helt ukjent, men faren skal også ha vært prest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.