Gå til innhold
Arkivverket

[#8517] Kjenner noen til Schaanning familien?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har du referansen til dette innlegget i Anbytarforum? Det skulle ha vært interessant å se hva de skriver om hans opphav der.Mads Clausen fikk 4 barn ifölge Lampe: Claus, Hans, Anna (ugift) og en datter som ble gift med Peder Lauritzen, fogd på Sunnmöre.Jeg har ikke funnet andre enn en datter til Jakob Hansen: Brithe Jakobsdtr. Har du navn på flere barn?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er mer om Jacob Hansen i Jølster, bakgrunn og om problemene han var oppe i på Stord. Skrevet av Yngve Nedrebø http://digitalarkivet.uib.no/sab/jacobh.htmEt lite utdrag:Enkja etter Jacob, Susanna Jensdotter (1569-1661), som var 20-30 år yngre enn han, budde på prestenkjegarden Øvre Sandal i Jølster i godt over tredve år. I ekteskapet med Jacob hadde ho minst tre born. Sonen Jens (1602-1673) var i mange år klokkar i Jølster, og han vart stamfar for ei slekt sorn i godt hundre år var klokkarar i bygda. Døtrene Maren (ca. 1597-1636) og Brite (1604-1669) vart gifte med bønder i Jølster. Susanna hadde ei dotter til. Hennar namn kjenner vi ikkje, og om henne veit vi berre at ho i 1663 budde i 'Veffring Sogn' i Sunnfjord. Denne dottera kan Susanna ha hatt med første ektemann sin. 24)Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Så utrolig bra at denne diskusjonen blei starta opp igjen. Schaanning er et stort mysterium, fordi det finnes så mange Schaanning/Schonning/Skåning slekter, med skiftende skrivemåte og skiftende opprinnelse. Håper noe kan bli løst her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Hei Kjellaug, Her er linken til Anbytarforum hvor informasjonen om Mads Schaaning finnes. Lander, Norge, Efterlysningar, sogneprast Madz Schaaning 1668:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Det skal være en Friis Pettersen som har laget navnelister over studenter ved Københavns universitet, noen som kjenner til dette? Det er vel visse sjanser for ar noen av disse 'skåningene' studerte der. Christen Bentsøn Schaaning skal ha blitt student i 1630 som Christirnus Benedicti Scanus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Min tidligere omtalte forfader tok Dansk-juridisk embedseksamen ved Universitetet i København, engang før 1794?. En slik liste hadde vært svært nyttig å få tak i. Kanskje det her finnes flere spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Friis Petersens navneliste finnes i nedenstående dokument:Friis Petersen, 'Studenter 1611-1667 Ny Kgl Samling 3729 4-0,' Kgl. Bibliotek.Noen som har eller kan skaffe tilgang til den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

til Kurt Østbye: Du nevner at far til presten i Avaldsnes,Christen Bentsøn Schaaning også var prest. Hvor stammer den informasjonen fra? Christen er en av mine forfedre, og jeg har problemer med å finne hans forfedre, så alle bidrag er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Hei, Jeg har ikke selv Schaaning blant mine aner, men her er noe som gjelder Schaaning på Stord som kanskje kan hjelpe.Nils Grimson var sogneprest på Stord, Hordaland i 1562. Hans sønn Hr.Hieronymus Nilsen var sogneprest der i 1562-1594. Nils Grimson hadde også en datter med navnet Genitte.I Absalon Pederson Beyers dagbok 1552-1572 nevnes at 'Nils skonung föd i Ystad en gamel mand...'.Mvh Roger Fossum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Ja, Nils Grimson var nok en fjerde prest i Norge som kalte seg Schaaning eller 'skonung' som nevnt ovenfor. Vi har da foreløpig følgende opphavssteder for disse:Nils Grimson fra YstadJacob Hansøn fra København (faren var fra Skåne?)Mads Claussøn fra HelsingborgChristen Bentsøn fra ? (jeg har ingen holdbar dokumentasjon på at faren var prest)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Her er et maleri av presten Christen Bentssøn: LenkeNår jeg ser igjennom hustandene i folketellinger i Danmark, legger jeg merke til at hvis faren i familien ikke heter Skanning (osv..), så ser det vanligvis ut, som kun en av barna heter nettopp Skaanning(stort sett gutter?).Skaanning må nok sies å være et tilnavn i Danmark mer enn et slektsnavn(sjølv om det også forekommer).Det skal også finnes en svensk/dansk middelalderslekt som het 'Svarte Skåning'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut andreas buck Øvergaard

Blant mine aner har jeg Anne Cathrine Jensdatter Schaaning g.m.Ole Christensen Wiborg Hun skal være f.1675 i Kristiansand Er det noen forbindelser til de andre Schaaning Hennes datter Maria Magdalena ble g.m. Hans KJærulf som er tipx5olderfar mange hilsen Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Flott bilde av presten Christen Schaaning, og det var hyggelig, for kirken var jo nærmest en ruin i hans tid. En gang falt prekestolen ned mens han holdt søndagspreken.Til Knut: Anne Jensdtr. Schaaning finnes i dataene til DIS-medlem Jørgen S. Wiborg, kansje han vet svaret på ditt spørsmål, hans epostadr. er på DIS hjemmeside vist som wiborg@wiborg.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Jan M Keus

Jeg har nylig kommet til navnet Harald Schaanning,f.1859 i Trondheim og sønn av Sorenskriver Folkman Freck Schaanning. Harald giftet seg (når?)med Elna Konstance Nielsen-Sæther, f.1877 i Kristiania. Hun var barnebarn etter 'den kloke kone' Mor Sæther, som var virksom i Kristiania på midten av 1850-tallet. Er det noe kjent om dette ekteparet fikk flere barn enn den i 1900 fødte datter Elsa Schaanning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Norges læger 1926-36:Reidar Folkman Schaaning, sønn av cand.pharm Harald S. og Elna Konstance Nielsen-Sæther er f. i Oslo 4-8-1902, tok eks.art. i 1921, og i des. 1928 med.eks. Fra 1.febr. 1929 til 1.april 1932 bestyrte han Orkedal distriktslægestilling under ledighet, var fra 1.sept. 1932 til 28.febr. 1933 kandidat ved Nordland fylkes sykehus i Bodø og har fra 15.okt. 1933 praktisert privat i Oslo. I hærens sanitet blev han vpl. løitnant 1.jan. 1931, vpl. kaptein 1.juli 1937. Gift i Oslo 25.mars 1933 med Signe Elisabeth Linthoe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.