Gå til innhold
Arkivverket

[#8520] Ragnild Hansdatter, f 1807 i Mjøndalen


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har informasjon om Ragnild og dele med meg.Født ca.1807. Hvem var hennes foreldere/ søsken? Hun ble gift med Anders Larsen fra Ryggeie ved Mjøndalen født ca.1814. Hvem var hans foreldere?. Rangnild og Anders flyttet til Sundhaugen i Drammen men jeg har ikke klart å finne ut når.Anders døde i 1858. På forhånd takk.MVH Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei! Mye av det du spør etter kan du faktisk finne i mormonersdatabasen Familysearch.org, f.eks. under Vital Records Index:Ragnhild Hansdatter - f.5.9 - dpt. 13.9.1807: Foreldre: Hans Olsen og Karen Olsdatter.Andreas Larsen - f. 30.9 - dpt. 11.10.1812: Foreldre: Lars Nilsen og Anne Andersdatter.Ragnhild Hansen og Andreas Larsen giftet seg 9.6.1835.Jeg fant ingen søsken til Ragnhild i farta, men Andreas hadde flere (alt fra Vital Records Index):1. Berte LARSDATTER - Birth/Christening: 29 Nov 1803 Eiker, Buskerud, Norway2. Anne LARSDATTER - Birth/Christening: 12 May 1805 Eiker, Buskerud, Norway3. Mari LARSDATTER - Birth/Christening: 11 Feb 1808 Eiker, Buskerud, Norway4. Boel LARSDATTER - Birth/Christening: 03 Apr 1811 Eiker, Buskerud, Norway5. Anders LARSEN - Birth/Christening: 30 Sep 1812 Eiker, Buskerud, Norway6. Nils LARSEN - Birth/Christening: 22 Oct 1814 Eiker, Buskerud, Norway7. Christoffer LARSEN - Birth/Christening: 29 Apr 1816 Eiker, Buskerud, Norway8. Christopher LARSEN - Birth/Christening: 06 Nov 1817 Eiker, Buskerud, Norway9. Hans LARSEN - Birth/Christening: 28 May 1820 Eiker, Buskerud, NorwayDette burde hjelpe et stykke på vei!Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Kjell.Kanskje er det meg som er dum men jeg har store problemer med Mormoner arkivet. Som regel får jeg 'no matches' til svar når jeg prøver vital record index. Når jeg prøver 'all resources' går det litt bedere men det er en side jeg holder meg langt unna. Det er kanskje meg som gjør en feil men jeg vet ikke hva.Ellers takk for hjelper. MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Fadderne ved Ragnhilds dåp er Mari Christophersdatter Solløseie- Kirsti Christophersdatter ibid, Christopher Olsen Rygheie, Anders Olsen Mjøndalseie, Anders syversen ibid.Jeg vil tippe at du finner Ragnhilds foreldre og besteforeldre i 1801 henholdvis i Mjøndalen og på Rygh. Navn, oppkalling og fadderbruk peker jo i den retningen. (Lille Ragnhild kan jo godt være oppkalt etter sin farmor) Men sikkert er det jo ikke.16. mai 1802 vies i Haug kirke følgende par: Ungkarl Hans Olsen Mjøndalen og pige Kari Torgersdatter ibid. Dette er eneste spor jeg finner når jeg leter etter vielsen på Eiker. Det er jo ikke helt utenkelig at presten har skrevet feil - enten ved vielsen eller ved Lille Ragnhilds dåp. Jeg tipper at muligheten for feil patronymikon på bruden er mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei igjen! Et triks med mormonerarkivet er at det tilsynelatende fungerer best uten kvinnelige patronymer, dvs. at du f.eks. skriver inn Ragnhild Hansen istedet for Ragnild Hansdatter. Kanskje det kan løse problemet du har med 'no matches'? En annen nyttig sak ved Vital Records Index er at du kan begrense søket ved å skrive inn farens navn i rubrikken til høyre.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Nå har jeg funnet Ole Nielsen med hustru Ragnild Hansdatter på Mjøndalen. Ole er husmann med jord.De har sønnen Hans 21 år gammel.På denne gården bor det en familie til. Eieren av gården? ...Vell han har en tjeneste pike ved navn Kari Torgersdatter på 20 år. Slikt kan det bli barn og ekteskap av. Jeg mener det er de 2som gifter seg og blir foreldrene til Ragnild Hansdatter.MVH Jorunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.