Gå til innhold
Arkivverket

[#8524] Stesønn til skomak. Kr. Martinsen f.1870, Drammen


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Denne stesønnen er min morfar ; WILLEM LANDT OURDAHL. Han er nevnt under FT 1900 i Drammen med 2 spørsmålstegn ;Landt?? Martinsen født 26.01.1890 i DrammenMor : KAREN ............ gift Martinsen, født 19.01.1868 på RINGERIGET BU.Kjenner noen hennes opprinnelse på Ringerike ?Og hvem vet noe om Landt´s FAR ; en 'eldre' skipper / båtfører som bodde nær Hønefoss/Norderhov med etternavnet ; Ourdahl, Urdal, Uhrdahl el.l.??? Hadde muligens vært gift før - - i Oslo ?? Hadde min morfar eldre halvsøsken ?Moren, Karen og skomaker Kristian Martinsen (f.18.04.1870 i Drammen/ikke tilsluttet noe trossamfunn) hadde i hvertfall 4 barn (i 1900) ; Matha gift Wollmann f. 1895, Oskar Martinsen f.21.07.1897, Helga Martinsen f.1898 og Asta Martinsen f.1900.En meget vanskelig ' floke ' - men jeg skulle så inderlig ønske, å få vite hvem mine oldeforeldre var og hvor de kom i fra ?Kan noen ' der ute ' hjelpe meg - så er jeg hjertelig takknemlig !Med påskehilsen til alle fra Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei! Fant denne på Familysearch, og tassen ser jo utrolig interessant ut, spør du meg: Erling Landt Sex: MEvent(s): Birth: 25 Jan 1864 Place: hristening: 24 Jul 1864 Place: Oslo, Akershus, Norway Parents: Father: Fredrik Emanuel OURDAHL Mother: Mathea ANDERSENdu har også denne fyssaken her, som, med navnet Vilhelm og Landt innblandet.... Carl Vilhelm Sex: M event(s): Birth: 18 Mar 1843 Place: Christening: 23 Aug 1843 Place: Hof, Hedmark, Norway Parents: Father: Elling LANDT OURDAHL Mother: Elisabet Marie ... KJELSTRUP

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

og, i 1875 var Frederik Ourdahl gift, og var skibsfører....i 1865 var han skipper og het Fredrik Uhrdal. Han var i hvertfall 'eldre'? Sønnen Erling ble f. i 1864, men var ikke i ft. 1875, sanns. død? I hvertfall er navnet interessant....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

I FT 1900 for Norderhov finner jeg en Fredrik Uhrdal fhv. skibsfører. Han er født i 1838, og bor på gården Vager. Kan det være samme man tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Takk til Laila og Åse - denne floken er ikke lett å løse , men jeg gir meg ikke.Denne stesønnen, altså min morfar ; Willem Landt Ourdahl (f. 26.01.1890 i Drammen)er født av moren;KAREN .......?..... født 19.10.1868 på Ringeriget.Trolig far ; Skipsfører og enkemann Fred(e)rik Landt Ourdahl (f. 1838 i Solør / Aas Prestegjeld.)Som var i FT1900 bosatt hos : enkefru HENRIETTE VAGER på Norderhov i Buskerud. Muligens familie - søster ?? Det nevnes (av en onkel) om lykkelige turer til familen/faren i 'morfar´s barndom' til Norderhov.Jeg tror det må også være en sammenheng med denne;Carl Vilhelm Landt Ourdahl f.18.3.1843 på Hof i Hedmark - Kan de (Fredrik og Carl Vilhelm ) ha vært brødre ??? Kan min morfar være oppkalt etter denne Carl VILHELM LANDT OURDAHL - som døde trolig før 1900.?I såfall er ; Elling Landt Ourdahl og Elisabet Marie Kjelstrup , mine tipp-oldeforeldre.Hvordan kan man få sjekket dette ???Mede vennlig påskehilsen fra Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Killingröd

Denne Henriette Vager som Fredrik bor hos i FT 1900 tipper jeg på kan være hans svigerinne, all den tid hun er født i Enebakk, det var også Fredriks kone Mathea. Påskehilsen fra Åse, som leter etter 'mor Karen' fra Ringerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Åse, Denne Henriette Wager, er Fredrik Landt Ourdahl´s søster: Henriette Louise Urdahl, født på Enebakk i 1835 og gift 1855 med den 22 år eldre herre ;OLE LARSEN WAGER (sønn av Lars Henriksen Wager og Inger Marie Olsdatter)Så nå er spørsmålet om Fredik og Carl Vilhelm er brødre ?Hvem er foreldrene til FREDRIK EMANUEL LANDT OURDAHL ??Og hvem er KAREN........ datter til ??Kan noen hjelpe meg er jeg takknenlig !Mvh Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.