Gå til innhold
Arkivverket

[#8528] Engelbret Fasland og brødrene Dahl, Arendal 1801


Gjest Harald Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Storaker

Har noen informasjon om desse to kjøpmennene i Arendal? Engelbret Christensen Fasseland og Gunder DahlEngelbret (Ingebrigt) var født 1743 på Fasseland i Sør-Audnedal, Vest-Agder. På LDS IGI har eg funne at han blei gift (andre gang) 26/7 1774 med Anne Sophie Nilsdtr, f. 1739, datter av Nils Bertelsen og Maren Olsdtr. Dattera Inger Marie (1777-1865) blei 1799 gift med Claus Pavels (1769-1822), biskop i Bergen, og 1831 g.m. oberstløytnant Herman Widing.Nevøen Gunder Dahl var født på Kåfjordnes i Sør-Audnedal i 1765, sønn av Tore Gundersen Ramsdal og Gjertrud Marie Kristensdatter Fasseland. Han er kalt Gunder Thommesen Dahl i noen slektspapirer eg har fått frå etterkommarar på New Zealand. Kona Christiane Marie er trulig datter til Mogens Rasmussen, på Barbu i 1801.Barn: Thomas (1800-), Mogens (1801-), Gundelle (1804-1898)g.m. Abraham Böckmann Leschly, Anne Margrete (1807-1873) g.m. Christoffer Johnsen, Porsgrunn, Christen Fashland (1808-) g.m. Justine Luja, Danmark, Juliane (1810-1901) g.m. Casper Henrik Baumgarten, Gjertrude (1813-1896) g.m. Jonas Christoffersen. Familien budde på Krøgenes ved Tromøya. Krøgenes 1865 Christens sønn Carl Edvard Dahl (1856-1929) emigrete i 1877 til New Zealand.Papirene frå New Zealand har også med bror til Gunder Dahl, Christen Thommesen Dahl, f. 1764, g.m. Margarethe Campbell. Han gjetter eg må opprinnelig vere Kristen Toresen Kåfjordnes. Men eg finn ikkje spor av han i Digitalarkivet eller LDS IGI.Eg er interessert i meir informasjon om desse folka, og om etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.