Gå til innhold
Arkivverket

[#8533] Hva betyr navnet 'Godberg'?


Gjest Magne Godberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Godberg

Hei, jeg lurer på om noen vet hva etternavnet mitt betyr. Det eneste jeg vet, er at det opprinnelig er et fornavn. Så vidt jeg vet, er det tolv som heter det i Norge i dag. Jeg kjenner de fleste selv.hilsenMagne Godberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Hei Magne. Føre jul kjøpte jeg 'Norsk etternavnleksikon' av Olav Veka, Det Norske Samlag. Det er ikke mye å finne om Godberg, men noe er det. Det er registrert 52 med dette navnet, derav 42 i Telemark. Olav Veka mener at Godbakken og Godberg er av gardsnavn i Elverum. Under Godager er å finne: Av gårdsnavn på Nes i Stange og Botne. Første ledet God/Gud, om åker til Gudedyrking. Mvh. Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ivar Ekanger

Jeg ser dere diskuterer navnet Godberg. Jeg kjenner en mann på Kongsberg som har Godberg som mellomnavn eller muligens 2. fornavn. Hans far hadde samme navn som fornavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, takk for svar, begge to!Når det gjelder stavemåter, er det vel større forskjell på Godberg og Goberg enn Hansen og Hanssen. Opprinnelig er Godberg et fornavn som er blitt et etternavn, og det kan derfor vanskelig sammenlignes med navn som kommer fra gårsnavn. (Goberg osv.)hilsen Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.