Gå til innhold
Arkivverket

[#8534] Spinneriarbeidere i Nydalen og opphav på Kamphaug


Gjest Kari Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Larsen

Lars Torgers. f. ca.1795-97 bosatt Fossum, Østre Bærum, har mange barn bosatt i Nydalen som Spinneriarbeidere. Finnes kart over gatene der rundt 1850?Lars giftet seg 6.11.1823 i Haslum kirke med Anne Dorthea Pedersdtr., da 19 år gammel. Jeg prøver å finne deres aner, og har en kandidat til Lars, nemlig Lars Torgersen, 5 år, bosatt på Kamphoug i 'Agger' - det er vel Nordmarka? Han har mange søsken, så gården der kunne nok ikke romme alle..Foreldrene til Lars heter Torger Sørensen og Elisabeth Jensen, og sistnevntes foreldre heter Jens Hansen og Berte Olsdtr og bor på gården.Da Lars og Anne Dorthea giftet seg, var forloverne Paul Jens. Fossum og Anders Hans. Fossum. Kan førstnevnte være slektning av Elisabeth Jensen?Jeg har informasjonen om ekteskapet fra databasen til RHD i Tromsø. Kan det tenkes å stå noe om parets foreldre der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Jeg følger ikke helt med her, men iflg. 'Nordmarksfolk' s.94 var Torger Sørensen forpakter av Kamphaug 1814-1818, men antagelig har han bodd der før da. Denne Torger hadde foruten din Lars antagelig barna 1)Jens Torgersen Kamphaug som igjen hadde sønnen Hans Jensen f. 4/6 1820 Aker og 2)Mari Torgersdatter Kamphaug som fikk datteren Elisabeth Pedersdatter f. Aker 3/2 1811. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Tillegg; Kamphaug er selvfølgelig med i 1801-tellingen altså har familien bodd der en stund, men at det er din Lars Torgersen må du som du sikkert vet sjekke med kirkebøkene ! Hilsen Dag PS God påske !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Dag! Takk for svar. Jeg får nok skaffe boka. Ifølge folketellinga 1801 hadde de på det tidspunkt også barna Søren, Hans, Ole og Ingeborg. Men hvordan kan jeg vite om dette er den samme Lars Torgersen som i 1823 giftet seg i Haslum kirke?RHD har bare registrert forlovere ved det ekteskapet. Jeg lurer på om foreldrene til de som giftet seg var oppgitt også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.