Gå til innhold
Arkivverket

[#8543] Jens Larsen Jerndal fra Moss, ca 1758-1829.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Er det noen som har informasjon om Jens Larsen Jerndal og hans familie og dele med meg? Han ble gift med Ingeborg Christophersdatter. de fikk datteren Anne Marie Jensdater Jerndal den 7/4 1797.Hvor kom Jens ifra? Hvor kommer navnet Jerndal ifra? Har navnet noe med jernutvinning å gjøre?En dal hvor det ble utvinnet jern-malm?.På forhånd takk.MVH. Jotunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.  Martinsen

HeiJeg vet at i Råde,en av nabokommunene til Moss.Finner du navnet Jerndalen,men om dette har noe med ditt Jerndal vet jeg ikke.Kanskje det er noen som vet det?Har du funnet folkenene dine i folketellingen for 1801?-Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei GitteJa jeg har funnet familien i 1801.Jens Larsen Jerndal med familie bor i Storgaten 39.Der bor også hans bror Johan Fredrich Jerndal. Takk for tipset om Jerndalen i Råde Kommune. Navnene er jo mistenkelig like. Jeg skall følge opp det sporet.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jorun og god morgen,eller skal jeg si formiddag. Tittet på ft-1801 for Moss,Storgt.39.Der står Johan Friderich Jerndal oppført som bror av Jens.Da må vel Margrethe Christiansdatter være Johans fraskilte kone,hun står oppført med en sønn og datter,bosatt i Storgt.36.Jeg skal titte litt i Moss bys leksikon for å se om jeg finner noe ut der.Det kan ta litt tid da mine bøker er på utlån.Jeg er selv fra Moss og synes det bare er morro hvis jeg kan hjelpe til.Lykke til videre.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen.Glemte å si at i telefonkatalogen finner jeg flere Jerndahl.Bla.i Oslo,Svelvik,Asker,Borgen og Skedsmo.Kanskje noe å spinne videre på.Du kan jo ta en telefon å høre hvor deres etternavn kommer fra.Dette er bare en ide, for å prøve å hjelpe deg videre.-Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Gitte. Takk for all hjelp.Har du telefon katalogen på data?. Jeg skall undersøke på bibloteket de har vell dem der.Det var moro og høre at det finnes folk med etternavnet Jerndal flere steder men er det ingen i Moss ved det navnet?Kan jeg spørre deg om det står noe om Torbjørnsen familien i Moss der også? Noen ganger skrevet med h noen ganger uten. Det begynner med Torbjørn Henrichsen og hans sønn Johan Henrich Torbjørnsen.Ser i ft. at johan Henrichsens barn har etternavnet Henrichsen men det er en feil.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Gitte. Takk for all hjelp.Har du telefon katalogen på data?. Jeg skall undersøke på bibloteket de har vell dem der.Det var moro og høre at det finnes folk med etternavnet Jerndal flere steder men er det ingen i Moss ved det navnet?Kan jeg spørre deg om det står noe om Torbjørnsen familien i Moss der også? Noen ganger skrevet med h noen ganger uten. Det begynner med Torbjørn Henrichsen og hans sønn Johan Henrich Torbjørnsen.Ser i ft. at johan Henrichsens barn har etternavnet Henrichsen men det er en feil.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jorun.Hvis du går inn på telefonkatalogen.no får du frem telefonkatalogen for både Norge osv.Det kreves bare en E-mail adresse når du skal registrere deg.Det finnes ingen Jerndal(jerndahl) i Moss av det jeg får frem av katalogen.Lever Johan og Torbjørn idag.I Moss er Torbjørnsen og Thorbjørnsen ganske brukt navn.-Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen GitteNei Johan og Torbjørn lever ikke i dag. Jeg søker ettetkommere etter brødrene Torbjørn Marinius, F.21/1 1894. Johan Fredrich, f.17/12 1899 og Ferdinan Julius Torbjørnsen, f.10/5 1904 men nå skall jeg prøve å gå inn på telefonkatalogen.noMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei igjen GitteNei Johan og Torbjorn lever ikke i dag. Jeg søker ettetkommere etter brødrene Torbjørn Marinius, F.21/1 1894. Johan Fredrich, f.17/12 1899 og Ferdinan Julius Torbjørnsen, f.10/5 1904 men nå skall jeg prøve å gå inn på telefonkatalogen.noMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiJeg ønsker deg lykke til.Det skulle vel være et håp, når det er flere Thorbjørnsen i Moss.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jorun. Bare en oppklaring.Sitter og titter på ft-1801 for Moss.Du skriver at Jens Larsen Jerndal ble gift med Ingeborg Christophersdatter.Hvordan kan det passe,når det i tellingen står at han er gift med Karen Christophersdatter.Har barna Christian Jenssen 7 år,Anne Maria Jensdatter 4 år og til sist Margrthe Jensdatter 1 år.Jeg tror at du har forvekslet Jerndals kone med konen til Torbiørn Henrichsen.Hun heter etter tellingen Ingeborg Christopherdatter og de har sønnen Johan Henrich Torbiørnsen(iflg.telling),og bor i Møllergaden 44 i Moss.Hvordan fant du ut at Jens Jerndal heter også Larsen? Eller er jeg helt på jordet,det begynner jo å bli sent,håper på en oppklaring.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Uff ja nå spørs det om jeg har gjort en feil. Jeg har både kona til Torbjørn Henrichsen og Jens Larsen Jerndal som Ingeborg Christophersdatter. Kona til Jens er født ca. 1766. Jeg kan ha skrevet feil eller det er feil i ft for 1801Jens Larsen Jerndal har jeg fra en bok på bibloteket i Moss. Nå husker jeg ikke hva den heter men det var en gammel bok. Der sto omtalt Jens Larsen Jerndal og hans etterkommere men ingenting om hvor Jerndal familien kom ifra.Boken omtalte mange bygårder og familier i Moss.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Jorunn.Det er blitt skrevet feil i tellingene før,så en skal aldri se bort i fra at de opplysningene du har er rett.Mine bøker fra Moss skal jeg prøve å få fatt igjen,jobber med saken.-Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk Gitte. Jeg setter pris på din hjelp og interesse.Kanske ligger svaret i Norske gårdsnavn og navnet Jerndal?Finnes det i Norge noen gårder med det navnet?.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk Gitte. Jeg setter pris på din hjelp og interesse.Kanske ligger svaret i Norske gårdsnavn og navnet Jerndal?Finnes det i Norge noen gårder med det navnet?.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Gitte J.Martinsen

Hei JorunnNå har jeg gått i gjennom bøker fra det gamle Moss som vi har i familien,uten resultat.Vårt bibliotek er dessverre stengt,da det skal inn i et nytt bygg og åpner først 1.juni.-mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marius Hellerud

Hei!Boken som dere prater om er sikkert Peter Oluf Nyquists 'Mossiana fra ældre tider'.Den har blitt gjenopptrykt ved flere tilfeller, siste gang på 1990-tallet i faksimilie ved Ringstrøms Antikvariat.Mange hilsner Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Da det ikke skader å være en smule presis når det gjelder å referere til trykt litteratur tillater jeg meg å minne om muligheten til å søke seg fram på BIB-SYS' nettsider . Her kan følgende opplysninger finnes om gjeldende verk:Tittel: Mossiana fra ældre tider / ved O. P. Nyquist ; utgit av Selskapet til Moss bys vel. Forfatter: Nyquist, O. P. Trykt: Moss : Selskapet, 1926. Sidetall: 402 s., fold.pl. Eiere: UBB UBITmvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Jepp, presise skal vi være Are, og da bruker vi kanskje heller SAMBOK som inneholder bøker i BÅDE folke-, fylkes-, og fagbiblioteker, SAMT BIBSYS. Der får man følgende tre treff:Nyquist, Odd P.: Mossiana fra ældre tider . - Moss , 1912 - 402 s. : ill.port.kart. - (948.2341)Nyquist, O[luf] P[eter], 3. nov. 1833-18. april 1928: Mossiana fra ældre tider / Utg. av Selskapet til Moss bys vel. - Moss , 1926 - 4 bl., 402 s., 4 bl. - (h.) : Nkr 3.50Nyquist, Oluf Peter, 1833-1928: Mossiana fra ældre tider / ved O.P. Nyquist. - Oslo : Ringstrøms antikvariat , 1990 - 402, [10] s., [1] fold. bl. : ill. ; 24 cm. - (948.23'41). - Faksimileutgave. Opprinnelig utgitt: Moss : Selskapet til Moss bys vel, 1926 ISBN 82-90520-15-8 (ib.) : Nkr 300.00Om mannen heter Odd eller Oluf skal jeg ikke gi meg inn på å besvare, men jeg vil vel helst tippe det siste. Uansett blir det vel på denne måten kanskje enda lettere å finne boken tilgjengelig ved et lokalt bibliotekt. Tar jeg ikke helt feil finnes den ved enten Askim eller Trøgstad bibliotek (men dette har jeg ikke tatt meg tid til å sjekket opp), så da kan det jo hende at Gitte forbarmer seg med tid og stunder når hun er på de kanter...Marius (som kanskje er i det vel påstridige hjørnet i dag? :-))) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Takk til Marius og AreJeg syntes jeg var ganske nære jeg da med min Mossianda /MossiadenMVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Forskjellen ligger nødvendigsvis i at dess mer upresis man er, desto lenger tid må man bruke på å finne fram. Bibliotekpersonale rundt om har antakelig viktigere ting å foreta seg enn å gå på nytteløs jakt for de unøyaktige.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.