Gå til innhold
Arkivverket

[#8547] Halvor Simonsen Bruun f. ca. 1752 Porsgrunn/Skien


Gjest Sissil Bruun Sørensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Halvor Simonsen Bruun, gift med Anne Marie Christensdatter Buckwald, bosatt i Porsgrunn i 1770 da de får sitt første barn. Hvem var Halvors foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg vet ikke hvem som er Halvors foreldre, men vil bare gjøre oppmerksom på at Halvor og Anne Marie ifl. nedenstående giftet seg seg i 1780. Det var Halvors andre ekteskap, og Anne Marie er vel da ikke mor til barna som er født før 1780. Hilsen Laila Kornstad.LenkeSjøfarende Halvor Simonsen Bruun f. 1752 i 1780 g. 2 m. Anne Marie Buckwald f. 1755 levede i 1825 og var datter af Christen Gude Nielsen Buckwald - se Storgaden no. 210. Bruun havde børnene:a. Christense Halvorsdatter Bruun f. 1770 d. før 1798 g. m. Arne Fredriksen Usler - se E. P. side 164. Usler har boet paa Osebakken, da deres første søn Vincent er døbt i Gjerpen i 1798.b. Christiane Halvorsdatter Bruun f. 1776, i 1796 g. m. matros Lars Jørgensen f. 1774 d. 1806. Hun fik i 1824 præmie av Selskabet for Porsgrund og Osebakkens Vel for spind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du har rett, men dette var rart. Både Halvor og Anne Marie står oppført i 1. ekteskap i 1801, og han var ungkar og hun pige da de giftet seg. Jeg må visst sjekke dette nærmere.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Kan det ha vært flere Halvor Bruun i Gjerpen på dette tidspunktet? Halvor og Anne Marie gifter seg i Gjerpen, men jeg finner ingen barn født her. Det er jo litt rart at de kalles ungkar og pike ved både forlovelse og giftermål hvis han har 2 barn fra før?I november 1796 gifter Christiana Halvorsdatter Bruun fra Osebakken seg med Jørgen Larsen. De må ha bevilling, så jeg antar at hun er litt ung. Alderen hennes i 1801 er 24 år, men det er ikke alltid den alderen stemmer overens med virkeligheten. Jeg finner hverken Christiana eller Jørgen født i Gjerpen. Heller ikke at de døper noen av sine barn der. Jeg finner heller ingen alternativ Halvor Bruun i 1801, og heller ingen blant døde i Gjerpen. Hvem var det som bodde på Osebakken i 1796 da Christiana gifter seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Hei Sissil!Når folk måtte ha bevilling for å gifte seg, var det som regel fordi de var relativt nær beslektet, f.eks. søskenbarn. Men du vet kanskje at det ikke kunne være grunnen her? Syntes ellers det med at brudens alder skulle være årsaken til at bevilling trengtes, rimet dårlig med at bruden kan ha vært 18 eller 19 år?MVH Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg vet ikke om de var nær beslektet, men jeg reagerte også på alderen. Det kan være en indikasjon på at bruden var yngre. Jeg synes det er rart hvis begge de to som er oppgitt som døtre skal være så mye som 3-4 år yngre enn de de er oppgitt som i 1801. Så lenge presten har ført inn Halvor som ungkar ved både forlovelse og bryllup vil jeg tro at den mest sannsynlige årsaken er at hverken Halvor eller Anne Marie er foreldrene. De kan f.eks. ha vært slektninger og fostret barna. Men et eller annet sted må jo barna være døpt, så det bør jo være mulig å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Konf. i Gjerpen 1793: 22. Christiana Halvorsdtr. Bruun ibid (=Aasebakken) 16 Aar. Dette stemmer med det som står hos Knudsen, men dessverre er ikke foreldrene nevnt. Knudsen: b. Christiane Halvorsdatter Bruun f. 1776, i 1796 g. m. matros Lars Jørgensen f. 1774 d. 1806. Bevillingen kan jo ha vært fordi de ønsket å gifte seg 'hiemme i Huset' - det var mange som gjorde det. Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Du har nok rett i at de fikk bevilling for å gifte seg hjemme, eller at de var i slekt. Men det ser jo unektelig ut som om hverken Halvor eller Anne Marie er foreldrene til de to jentene.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg har ikke fulgt med her, men jeg har funnet en Simon Bruun bgr. Kra. 17/9 1737. Jeg lurte på om det kanskje kunne være etterkommere etter han. Simon var overtoldvisitør og gift med Karen Erichsdatter Ancher (nestsøskenbarn?).Flere opplysninger om folk med navnet Bruun, og ikke militærer finnes i :Familien Bruun, ved Olaus Schmidt, Trondheim 1926.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Takk for tipset! Jeg er innom Bruun/Brun i mange forskjellige varianter, og på flere kanter av landet, så all informasjon er nyttig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Berit Knudsen

Har du funnet ut av det Sissil. Grunnen til at jeg skriver nå er at jeg har funnet en Halvor/Halvar Simonsen f.1748 i Skien, men han døde sannsynligvis for det det blir døpt en ny i 1758. Foreldrene var skredder Simon Larsen Brun gift 22/10 1739 Skien med Karen Kirstina Aslachsdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.