Gå til innhold
Arkivverket

[#8551] Elisabet Marie ... KJELSTRUP ( ca 1810 ) Enebak


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Er det noen som har kjenskap til familien/e KJELSTRUP eller Kielstrup - bosatt rundt 1800 ved ; Enebakk, Solør, Aas el. i nærheten ?Spesielt; ELISABET MARIE .....?....dtr. KJELSTRUP født ca 1810 - gift med :Elling Landt OURDAHL og bor på HOF i Hedmark - de får sønnen :Carl Vilhelm (Ellingsen) Landt Ourdahl 18.03.1843.Kjenner noe disse og eventuelte etterkommere ?Andre mulige barn;Henriette Louise O/URDAHL f. 1835 på Enebakk (hun ble gift med Ole Larsen WAGER på Norderhov)Fredik Emanuel Landt Ourdahl f. 1838 Solør/ Aas prestegjeld ? (gift med Marthea Andersen fra Enebakk)Kan det være flere barn ??Er det noen som har fakta om KJELSTRUP-familiene er jeg takknemlig for kommentarer.Vet det fantes en Kapellan Joachim Fredrik Kielstrup (f.1763) på Lom i 1801, samt en Carl Wilhelm Kjelstrup (f. 1773) på Hammarøen i Nordland i 1801.Mvh Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har en Elisabeth Maria Kjelstrup i min database, født 1802, død 1/5 1879 i Kristiania, som ifølge 'Bergens Stifts biskoper og prester' av Lampe, var datter av sogneprest i Ørskog på Sunnmøre 1802, til Ås 1824, Joachim Fredrik Kjelstrup, født 7/1 1764 i Hammerfest, død 20/4 1846, og Madsine (Massi) Marie Wind , født 7/5 1775 i Borgund, død 22/8 1834. Hun var enke etter sogneprest Peter Andreas von Cappelen (1756-1800).Jeg vet ikke hvem Elisabeth Maria giftet seg med, så jeg vet ikke om dette er den du leter etter. Jeg har en del aner til Joachim Fredrik Kjelstrup i min database.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei SølviJeg tror brikkene begynner å falle på plass - slik jeg nå ser det, er Elisabet Maria Kjelstrup min tipp-oldemor ...gift med min tipp-oldefar ;ELLING LANDT OURDAL .... deres sønn ;FREDRIK EMANUEL (Ellingsen) LANDT OURDAHL (F.1831)- får som enkemann, en 'uekte' sønn med en ung kvinne i Drammen ; KAREN ...?..(f.19.01.1868 på Ringeriget BU,) - denne sønn -er min morfar ;Wilhelm Landt Ourdahl f.26.01.1890 .Hvis alt er riktig, er altså Joachim Fredik Kjelstrup og Madsine (Massi) Marie Wind ,mine tipp tipp-oldeforeldre - helt topp, Sølvi !Jeg vil svært gjerne vite mer om anene til mine to 'nye' forfedre. Mvh Jørn fra Drammen ( j.hersta@frisurf.no )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad ( j.hersta@frisurf.no )

Takk igjen til Sølvi for e-mailen om anene -men jeg lurer fremdeles på om det finnes andre etterkommere av mine tipp-tipp-oldemor;ELISABET MARIA KJELSTRUP f. 1802 - død 1.5.1879 i Kristiania, ? ( gift med ELLING LANDT OURDAHL )Deres barn ; HENRIETTE LOUISE O/URDAHL f.1835 på Enebakk - gift med Ole Larsen WAGER på Norderhov. FREDIK EMANUEL LANDT OURDAHL f.1838 på Solør ? gift med Marthea Andersen i Oslo CARL WILHELM LANDT OURDAHL f.1845 Hof i Hedmark, ukjent med ektefelle og hvor de ev.bosatte seg - (USA) ???Kan noen hjelpe meg med ytterligere informasjoner ?Takknemlig for svar - mvh Jørn fra Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Hei!Jeg vet ikke om dette er info som vedrører dine Kjelstrup, men her følger noe info:Jeg forsker på Pleym-slekten i Norge. Den begynner med to brødre som kom til Norge ca. 1680. Alle Pleym'er stammer fra den yngste, Henrich. I 1801-tellingen finnes hans sønnesønn Henrich Schou Pleym som fogd i Overhalla (han døde året efter). Med hans sønner deles Pleym-slekten inn i 4 hovedgrener.Hans 3. sønn var Henrich Andreas Pleym (1792 - 1866). Han var gift med Marianne Sophie Esbensen (1804 - efter 1875/før 1900). De ble skilt, og her kommer poenget: Hun giftet seg med en Carl Wilhelm Kjelstrup (f. 1809 i Ørskaug).Dette skjedde før 1840, fordi deres eldste barn er født da.I Folketellingen av 1865 er paret bosatt med sine barn i Farsund. Han er fiskeriinspektør. De har følgende barn: Caroline (f. 1840 i Vadsø), Joachim Fredrik (f. 1842 i Vadsø) og Marie Kristine (f. 1845 i Vardø). 10 år senere bor familien i Christiania, og Carl Wilhem Kjelstrup er da død. Datteren Marie Kristine er gift med en Georg Abel.Vet ikke om det angår dine Kjelstrup'er, men jeg håper det er til hjelp. Jeg vet ikke mer om Carl Wilhelm Kjelstrup enn det jeg har skrevet her, men skulle gjerne visst mer.Jeg kan kontaktes på Pleym@hotmail.comMvh. Per Aage Pleym Christensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Bygdebøkene for Enebakk har personregistre. Det er ikke noe spor etter Kjelstrup på den tida du er interessert i, men om Ourdahl.Bind 2, side 47, Vestre Veng:Premierløytnant Erling Landt Ourdahl fra Modum var bruker fra 1830. I april 1839 var det skifte på Vestre Veng etter mor til premierløytnanten, Anne Ourdahl, som hadde bodd her i 8 1/4 år. Anne hadde første gang vært gift med Kittel Tandberg og hadde med ham sønnen Peder f. ca. 1788. Siden ble Anne gift med forlikskommisær Niels Ourdahl på Modum. De hadde barna Erling Landt Ourdal f. ca. 1797, Hedvig, g. m. Christoffer Olsen Sætrang på Norderhov, Nicoline Oline, g. m. Gulbrand Danielsen Bure i Hole, Caroline Andrine, g. m. Truls Trulsen Tandberg i Modum.Hilsen fra Jon Anjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Jon og Per Aage.Takk for deltagelse i min etterlyning - Jeg har fått en masse om Kjelstrup familien - så nå er spørsmålet mitt ; Var ERLING LANDT OURDAL gift med Elisabet Maria KJELSTRUP f.1802 ( Enten fra Sunnmøre eller i Aas - Faren var Sogneprest de 2 stedene.)Jon , jeg tror du har gitt meg en ledetråd - jeg går ut med en ny etterlysning etter slekten Landt Ourdahl ...... hadde f.eks Niels Ourdahl en bror ved navn ELLING ???Per Aage , den C.W. Kjelstrup er en eldre i samme grenen av slekta.Takk til alle, Mvh Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Aage Pleym Christensen

Det var interesant. Har du noe info om 'min' C. W. Kjelstrup som du kan dele med meg?Skriv til Pleym@hotmail.com.Per Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg fikk lyst til å sitere fra et brev til meg fra Yngvar Kjelstrup av 18.12.79:Jeg antar at Henrik Jørgensens kone Mallene (mine aner på Buan/Ilbru i Rennebu) har vært en Frantsdatter. Det er jo påfallende hvor mange navn som går igjen i Henrik Jørgensen,Koppelows og Kjelstrups barn, noe som skulde tyde på slektskap. Det er mulig at de tre koner er søstre, men hvilken Frants som er faren, vil ikke være lett å finne ut.Jeg har først i ettertid påvist at Mallene var en Frantsdatter. Det er særlig navnet Fransvis-Fransisca som har påkalt Kjelstrups oppmerksomhetJeg har forgjeves lett etter denne Frants som antagelig finnes blandt innvandrede gruvefolk til Kvikne og Innset første halvdel av 1600taller.Et mulig spor har jeg funnet i en tingbok fra ting holdt på Ween i Kvikne 18.januar 1640.Det er Frands Jensen Kulbrender som stevner Olle Kulbrenders kvinde Gisell fordi hun hadde skjelt ut hans kone Franzisse Kleistdatter for å være trollkvinde Årsak Franzisses ko melket mere enn Giselles. De blev forlikt.Kilde: Nord-Østerdalen 1993. Årbok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei - takker for alle kommentarene.Til Per Aage - så har jeg intet annet om ;CARL WILHELM LANDT OURDAHL , enn den eksakte fødselsdato er 18.mars 1845, Hof i Hedmark,og dåpen var 23. august samme sted.Jeg tror hans foreldre var Premieløytnant, senere Kaptein Erling Landt Ourdahl født 1797 på Modumog Elisabeth Maria Kjelstruo født 1802 - døde 1.5.1789Jeg er også interresert i finne ut mere og deres etterkommere. Mvh fra Jørn i Drammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.