Gå til innhold
Arkivverket

[#8552] Amtmann Johan Ernst Berg f.1768?


Gjest Anna Lill Bjerke
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Lill Bjerke

Søker opplysninger om min tipp-tipp oldefar. Han var amtmann i Nordland, gift med Sara Rasch Eriksdatter Schytte.Har fått opplysninger om at han ble født 1768 på Strinda, Sør-Trøndelag, men har ikke funnet han. Døde vistnok 15.okt.1828 på Løep gård, Bodø.Sønnen Erik Gerhard Schytte Berg ble døpt i Bodø 1.juli 1810. Han var fogd i Namdalen. Søsken?Hvor kommer denne familien fra?På forhånd takk. Hilsen Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

Hei Anne Lill, Jeg er etterkommer etter Peter (Haagensen ?) Berg født i 1760, g.m. Maren Margrete Blix. Han skal angivelig være født i Strinda og være bror av amtmann Johan Ernst Berg, f. 1768, d. 1828, som du sier. Jeg har ikke klart å finne disse brødrene eller deres foreldre i Strinda, men iflg. opplysninger i en bok av Albertine Hauglid, var faren 'gårdmann Larsen Berg' i Strinda. Barn til Johan Ernst og Sara Schytte er nevnt i boken til Albertine Hauglid; 'Innflytterslekter til Vega og deres røtter'. Barn er oppgitt som (iflg min avskrift): Johan, Gerhard, Jacob, Arnoldus, Ernst, Anne Ericke og Marie Johanne. Alle Berg. Hauglid sier at Marie Johanne var født i 1810. Dette 'kolliderer' med Erik Gerhard Schytte Berg, med mindre de var tvillinger ? La oss holde hverandre orientert om slekten til Johan Ernst og Peter Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dødsfall i Norge 1826-1840: Berg, Johan Ernst, amtmann Nordland, R.N.O. død gd. Løp pr. Bodø 14/10, bg. v. Bodø k. 26/10 28, nær 60 år, g. nær 25 år m. gjl. Sara f. Schytte, 7 gjl. b. hvv. 6 ufors.Falk-Jensen og Hjorth-Nielsen: Candidati og examinati juris 1736-1936 (Kbh. 1954): Berg, Johan Ernst, døbt 19. Okt. 1768 i Bakke, d. 14. Okt. 1828 i Bodin ved Bodø, S. av Haagen Larsen Blussuvolden og Margrethe (Margit?) Pedersdatter ..... 6 Aar hos Sorenskriver Rosenvinge i Nordlandene, 30. Juni 1795 exam. jur. (bekv., vel), 26 Marts 1802 Fuldm. i Generalpostamtets norske Sekretariats- og Revisionskontor, 17. Juni 1803 Foged i Saltens Fogderi, 24. Juli 1810 virkelig Kammerraas, 18. Sep. 1815 Amtmand i Nordlands Amt, 21. Aug. 1821 R. af Sv. N. - Medl. af Stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

Takk til Yngve Nedrebø for svært nyttige opplysninger. Men hvor finner man kilden: 'Dødsfall i Norge 1826-1840'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Lill Bjerke

Tusen takk. (Til Per Ølstad: Ja la oss holde kontakt; annelillbjerke@hotmail.com) Jeg er ikke kjent i Sør-Trøndelag, men stedsnavnene burde fortelle noe. Hvor er Blussuvolden? Ligger det under Bakke prestegjeld? Finner Bakke under Stadsbygd. Har funnet på FamilySearch en slekt Larsen Berge i Orkdal. Kan det være et spor? Amtmann J.E. Berg ble innkalt til Eidsvold i 1814, men rakk ikke frem. Er han sønn av en gårdsmann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Lill Bjerke

Ifølge Familysearch er Marie Johanne Johansen Berg født 28.jul.1808,Lillehammer, død 3.jul.1880,Lillehammer, gift 1834 Tr.heim m.Niels Gulbrand Johansen Brodtkorp. Hennes foreldre er oppgitt som riktige, men de skal også angivelig være født i Lillehammer, og vi vet i alle fall at Sara R.E.Schytte er født i Bodø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

Anna Lill Bjerke, Jeg tror at opplysningene som du refererer til i Familysearch enten må være feil m.h.t. Lillehammer og noen datoer, eller så er det et unikt sammentreff av navn og ekteskap. Jeg er overbevist om at vår Johan Ernst Berg er fra Strinda; se også innlegget fra Yngve Nedrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Lill Bjerke

Ifølge FT 1865 finner vi enkefrue Marie Johanna Brodtkorb på Thjøtø (Tjøtta?) gård i Nordland. Alder 57 år. Dette skulle passe med overnevnte datter av amtmannen, og at hun er født i 1808. Hennes nest eldste sønn heter Johan Ernst Berg Brodtkorp som skulle bekrefte at dette er familie. (Når det gjelder Lillehammer, så er jeg helt enig at dette nok er feil.)På gården Thjøtø finner vi også Jakob P.S. Berg forhenværende districtslæge i Fosen 51 år. Er dette hennes bror? Tar gjerne imot mer info om andre medl. i denne Berg-familien.Finnes det noen bygdebøker fra Strinda - Lade som kan fortelle om Blussuvold (Blessevold)?Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ølstad

Til Berit Knudsen, Takk for tipset om gården Blessevolden. Jeg har søkt på gården Blessevolden, men får frem gården Elsæter. Dette har jeg nettopp laget et innlegg om i Arkivforumet. På gården Elsæter finner jeg imidlertid navn som jeg ventet å finne på Blessevolden (Blussuvolden /Berg), nemlig en 'Haagen Larsen' samt en tjenestepike ved navn Ane Haagensdtr. Til Anna Lill Bjerke; Selv om ovennevnte gårdsnavn muligens er feil, kan det være slektsforhold mellom Haagen Larsen på Elsæter /Blessevolden og far til Johan Ernst Berg og Peter Haagensen Berg, som vi leter etter. Men ovennevnte Haagen Larsen kan ikke være faren, da denne HL var født ca 1758, d.v.s. omtrent samtidig med Peter Haagensen Berg (1760).Min epostadresse er per.oelstad@c2i.net. Hvis du/vi ønsker å utdype detaljer i denne slekten kan vi gjøre det uten for lange innlegg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Gården som Haagen Larsen Berg bodde på er åpenbart Blussevold i Strinda. Gården ligger ikke langt fra toppen av Bergsbakken (sønnene til Haagen bruker etternavnet Berg). Blussevold ligger også i nærheten av Tyholt, som ligger på flata innenfor Singsaker i Trondheim, ikke så langt fra Fredriksten festning, mellom Bakke og Elgsæter. Blussevold benyttes idag bl.a. til utleie (selskaper), og er blant byens bevaringsverdige trebygninger. Verdt et besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Berit Knudsen

På tide å friske opp litt skulle jeg tro.Trolovet 28/6, gift 13.trin. 1760 Lade krk. soldat Haagen Larssøn Blusevold og pike Marit Pedersd. Naro (Nardo?) Caut: Thomas Sunland og Hoftor Sunland.Alle barna er døpt i Bakke krk. (u/Strinda):1) Peder dpt. 30/4 1761, Haagen Larssen Brusevold og k. Marit Pedersd. T: Ingeborg Erichsd. Brusevold, Ragnhild Pedersd., Elling Hegdalen, Peder Naroe, Anders Moeholt.2)Ingebor dpt. 20/5 1762. HL og MP Blusevold. T: Marith Einersd. Naro, Bereth Einersd., Ingebor Carlsd., Peder Naroe, Jacob Hansen.3) Olava dpt. 6/11 1763, Haacke Larss. Blusevold og k. Marit Pedersd. T: Guru Olsd. Lamoen, Marit Haf Stenen, Ane Larsd. Blusevold. Peder Naroe, Erich Naroe.4) Lars dpt. 16/1 1765. HL og MP Blessevolden. T: jomfru Ane Dorothea .edege?, jomfru Mette Elisabeth Wedege?, Mons.r. Peder Wedege/Wejdege/Wegdege?, Mons.r. Jens Larsen, Mons.r. Skaning? Junghans Woldege?5) Ole dpt. 17/1 1767. HL. og MP Blessewold. T: Marti Peder..., Ragnild Pedersd., Ane Larsd. Beg?, Jens Co.r.m?fej, Søvren potmaker i Trondheim, Erich Pedersen. (Var det ikke en pottemakerslekt i Trondheim som het noe lignende Corfei?)6) Johan Ernst dpt. 19/10 1768. HL og MP Blessewold. T: Jomfru Anna Agata Brejer?, jomfru Metter Magrete? D/B? idrup?, jormfru Elisabet Benedicta Brejer?, .....Hr. Joachim Aussich, Hr. Ole H?egge, Mons.r. Jacob von der Lippe Parelius.Har ikke undersøkt opp det finnes flere etter Johan Ernst.Jeg tror at Naroe skal være Nardo. Det er det en gård som heter i Strinda.Ellers noterte jeg noen tilfeldige navn: Ejner Larssen Møllebroen/Wollebroen?---Gunder Larssen Lien fra Byås, fikk barn bl.a. i 1766 og Henning Larssen Bach/Back? + 1761 45 år.Fant ellers en Peter dpt. 19/10 1760 Bakke, foreldre Haaken Jørgensen og Anne Pedersd. T: Mali R/K?ingerud, Ranni ibid., Jeremias Egmond, Erik Sadelmager, Jon Leangen?Fant også en Peter Haagensen Berg f. 25/4 1760-6/3 1831 som ble gift 2g. 27/9 1795 med Maren Margrethe Hansd. Blix 12/9 1777-14/6 1856.Jeg antar at denne Peter ikke har noe å gjøre med dere, eller hva? Kanskje en liten mulighet for at det er han jeg fant f. 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lill Bjerke

Glemte i farten; ang. gården Blussevold. Den ligger som det er sagt tidligere på flata like ved Tyholt tårnet. Men det er ikke den som er selskapslokaler, det er nabogården som jeg ikke husker navnet på i farten. Blussevold er privat, nydelig, og nyrestaurert eller nybygd i gammel stil. (Det var ingen hjemme da jeg var der.) Anne Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.