Gå til innhold
Arkivverket

[#8554] Aasengen gård i Trøgstad


Gjest Gitte J.  Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J.  Martinsen

HeiMin manns oldefar (Ole)Kristian Martinsen f 9/10-1874 i Trøgstad,død 17/3-1962 i Mysen: ble gift med Karoline Sofie Hansdatter(Aasengen)f 30/1-1878 i Trøgstad,død 8/12-1910 i Mysen.Karolines far forpakter på Aasengen( ved ft-1900 )Hans Andersen f 1855 i Eidsberg.Mitt spørsmål er følgende:hvor er dette Aasengen,har gnr 100 og bnr 1.Hans Andersen er da enkemann,noen som kjenner til konens navn.Karoline har også søsknene Lovise,Emilie,Anton og Johan Hansen.Kristian og Karoline bor ved ft-1900 på Risbråte i Trøgstad gnr 105,bnr 6.Er det noen som har peiling på hvor dette er?Venter i spenning!!!mvh Gitte Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Gitte!Både Risbråte og Aasengen ligger i 'Østbygda' i Trøgstad. Dvs. ved Havnås.De tilhører Trøgstad hovedsogn. Andre gårder som ligger i samme område er Langsæter (gnr. 102), Auten (gnr. 101) og Rudi (gnr. 99).Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen Ingjerd. Tusen takk for god hjelp. Nå er det håp for meg også.Vi har hytte i Båstad,så Havnås kjenner jeg godt til.Siden det ikke er skrevet noen gårdshistorie fra disse trakter,er det fint å få hjelp på nettet.Vet du om det finnes et godt kart over Trøgstad kommune?-mvh Gitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Gitte!Ja, det finnes et tur-kart som kom ut ifjor, tror jeg.... Du kan få kjøpt det på biblioteket i Trøgstad. De har åpent på lørdager også, hvis du er på hytta en helg.... Jeg finner både Risbråte og Åsengen der. Åsengen ligger helt på grensen til Eidsberg.Du vet at vi har møte i vår slektsforskningsgruppe hver 3. torsdag i måneden? På biblioteket i Trøgstad. Du kan bare ta deg en tur innom hvis du har lyst! Vi er der fra sånn 5-tiden og utover!Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Nå sier jeg takk for i kveld og atter en gang tusen takk for hjelpen.Det er ikke umulig at det blir en tur litt senere. Marius Hellerrud,fortalte en gang at på biblioteket finnes Indre Smaalene på film/micro.Vet du om de har avisen så langt tilbake som 13.oktober 1924.Der skal det være en artikkel om Kristian Martinsens 50-årsdag?(min manns oldefar).Hilsen Gitte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen! Jeg er ikke helt sikker på hvilke årganger av Indre dem har på biblioteket, men jeg tror det er alle fra begynnelsen (ca. 1899) til omtrent 1980 tror jeg. Marius husker nok det bedre enn meg. Han er ikke hjemme nå, men jeg skal snakke med han imorgen, og skal prøve å huske på å spørre han. Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei igjen Ingjerd. Jeg sitter med en kopi av en kopi som ikke er fullstendig.Skulle så gjerne hatt resten av artikkelen om Kristian Martinsen,da denne inneholder en del opplysninger om hans far og bestefar.Derfor er jeg så ivrig etter å få vite dette skjønner du!Artikkelen er skrevet av en Jørgen Dahl som visstnok skulle være venn av Kristian. Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Gitte!Indre Smaalenenes Avis for 1924 har vi på biblioteket, men det av filmapparatene som har kopieringsmuligheter er dessverre ikke oppegående for tiden. Vet de har 'Indre' for denne tiden på Eidsberg bibliotek også, så kanskje du kan få en kopi derfra? Siden Jørgen Dahl skrev artikkelen i forbindelse med en fødselsdag, er den jo sikkert lett å finne. Dersom du ikke allerede kjenner til eksakt nummer eller liknende da.Jørgen Dahl var en kjent personlighet i Trøgstad og Eidsberg på denne tiden. Han var født i 1876, eier av gården Dal i Hærland sokn, Eidsberg og såvidt jeg kan erindre med i et utall av styrer, innehaver av offentlige verv med videre. Dessuten skrev han ofte i Indre; jeg har selv kopi av omtaler han har laget i forbindelse med dødsfall og fødselsdager.Mange hilsner Marius (som nå er hjemme igjen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Ingjerd og Marius.En STOR TAKK fortjener dere begge. Håper du har hatt en fin tur over kjølen,Marius!(lest et annet sted på siden at du har vært bortreist).Jeg har selv familie i Danmark,men er fortiden mest opptatt å spore opp min mann og barns røtter i Trøgstad og omegn.Jeg vet datoen på avisen,så jeg håper å få tak i den.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Gitte!Kjenner du noe til dette paret??? Jeg er ikke selv i slekt, men har bøtter og spann av opplysninger om fruen her:Karoline Johansdatter f. 19.feb.1857 på Aasengen i Trøgstad. Konfirmert 1871 fra Fosseløkken. Ved folketellingen 1900 bor på plassen Fosseløkken en Karoline Johansdatter (f. 1858 i Trøgstad). Hun er ugift , veverske og sypike. Det er gjort anmerkning om et plassen er et leiet hus. Det er verken kreatur eller utsæd her.Gift i Trøgstad kirke den 10.jul.1903 med Hans Kristian Andersen f. 15.mar.1854 i Eidsberg. Sønn av husmann Anders Sørensen. Hans Kristian var konfirmert i Trøgstad 1868. Da han giftet seg med Karoline var han enkemann etter første ekteskap og bruker på Aasengen. Det er gjort anmerkning om at han hadde ”Skifteatt fra lensm. i henhold til børnene efter den avd. hustru, 6/7 03” Karoline selv benevnes husholderske, også hun på Aasengen.Hilsen Marius (og Ingjerd som sitter her akkurat nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Marius og IngjerdDette var pussig og veldig interessant at du skulle spørre om dette paret. Kristian Martinsen ble gift med Karoline Sofie (Aasengen) Hansdatter.Hun er født den 30/1-1878. Hennes far het Hans Andersen f.1855 i Eidsberg.(Har ikke kommet så langt,at jeg har fått sjekket at denne Hans er hennes riktige far.) En tante av min mann har fortalt oss dette.Gravsteinen til Kristian og Karoline ligger på Hærland og stemmer med det vi vet fra attester osv.I ft-1900 for Trøgstad er Hans oppført som gårdbruker/forpakter av Aasengen gård og er da enkemann.Din Hans ligner jo veldig på min.Han har 4 barn oppført i tellinga,disse kan jo være fra 1.ekteskap.Jeg har akkurat mistet min svigerfar og han har vært til stor hjelp før.Det er leit når de som kan svare på spørsmål går bort.Min manns oldefar skal visst ha vært et levende leksikon når det gjaldt navn på personer,han døde når min mann bare var 4 år.Forstår jeg deg rett at skiftet til den første konen er 6/7-1903 og at Hans gifter seg på nytt 10/7-1903?Har du navn på den første kona?Hvis du vil kan du godt sende meg svar på min mail adresse:gitmarti@online.noNå har jeg fått noe å gruble på,ha en fortsatt god dag begge to.Her i Son er det bare gråvær og ufyselig!Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei dere! Spennende å følge andres jakt på nettet! Lurer på om dere har streifet borti disse navnene som er mine tippoldeforeldre:Anne Lovise Aastorp f. 1850 d.1930, og Ole Hansen Aastorp f. 1854 d. 1938. De er gravlagt på Mysen. Prøver å finne ut hvem foreldrene var. Har blitt fortalt at Anne Lovise var godseierdatter som ble gjort arveløs da hun giftet seg med en husmann - men dette er kanskje bare en myte! Paret hadde 8 barn:Hans Petter, Johan, Annette, Sofie, Thea,Johanne, Karen, Signe, Laura og Ragna. Hans Petter er min oldefar. Hvis dere vet noe, er jeg takknemlig for svar. Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei dere! Spennende å følge andres jakt på nettet! Lurer på om dere har streifet borti disse navnene som er mine tippoldeforeldre:Anne Lovise Aastorp f. 1850 d.1930, og Ole Hansen Aastorp f. 1854 d. 1938. De er gravlagt på Mysen. Prøver å finne ut hvem foreldrene var. Har blitt fortalt at Anne Lovise var godseierdatter som ble gjort arveløs da hun giftet seg med en husmann - men dette er kanskje bare en myte! Paret hadde 8 barn:Hans Petter, Johan, Annette, Sofie, Thea,Johanne, Karen, Signe, Laura og Ragna. Hans Petter er min oldefar. Hvis dere vet noe, er jeg takknemlig for svar. Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei dere! Spennende å følge andres jakt på nettet! Lurer på om dere har streifet borti disse navnene som er mine tippoldeforeldre:Anne Lovise Aastorp f. 1850 d.1930, og Ole Hansen Aastorp f. 1854 d. 1938. De er gravlagt på Mysen. Prøver å finne ut hvem foreldrene var. Har blitt fortalt at Anne Lovise var godseierdatter som ble gjort arveløs da hun giftet seg med en husmann - men dette er kanskje bare en myte! Paret hadde 8 barn:Hans Petter, Johan, Annette, Sofie, Thea,Johanne, Karen, Signe, Laura og Ragna. Hans Petter er min oldefar. Hvis dere vet noe, er jeg takknemlig for svar. Hilsen Gry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Aastorp

Hei Gry... Jeg har starten en ny tråd/ diskusjon med nummer: 8929 og den heter: Anne Lovise og Ole Hansen Aastorp.Jeg tror Anne Lovise og Ole Hansen Aastorp er mine tippoldeforeldre og skal sjekke dette i slektskrøniken vår når jeg besøker de dype skogene på østlendet til sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Gry og Sverre.Ser mann det,ser mann det. Den ene etterlysningen leder til en annen.Det kan for meg se ut som om at dere er i slekt.Virkelig spennende.Jeg har skrevet under Aasengen gård at min manns onkel kan erindre at han har blitt fortalt at Aastorp og Aasengen familiene bodde sammen på Aasengen i Trøgstad.Hvorvidt dette stemmer vet jeg ikke.Jeg ønsker dere lykke til med å finne deres linker i familien Aastorp.Følger spent med. Strålende Sonshilsen fra Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.