Gå til innhold
Arkivverket

[#8555] Lars Andersens dåp i Hemnes i 1810???


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Ifølge opplysninger her i Brukerforumet (se 5157) så ble Lars Andersen døpt i Hemnes kirke i 1810, foreldre Anders Andersen og Kiersten Larsdatter. Ved hans ble vielse i Rødøy kirke 18.10.1841 er han nevnt som ungkar på 26 år, bosatt Vasvik, født Grønhei i Hemnæs, sønn av Anders AndersenEr der noen som har tilgang til Kirkeboken for Hemnes som kan kontrollere om der står noe om hvem fadderne var? Jeg har kirkebøkene på CD men Windows nekter meg adgang til dem, dette på tross av at andre CD med slike opplysninger ikke er noe problem.Er der ellers andre som har flere opplysninger om hvor hans far og mor kom fra. Jeg har en mistanke om at Kiersten Larsdatter var en Lappenke, men er ikke sikker? Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Steinar Olsen

HeiHar ikke noe sikker forbindelse men jeg har en samisk forbindelse som er fra Beiarn,Bodin og Gildeskål, og tilknyttet Rana.I denne familien har jeg flere Anders Andersen som er f. på 1780 tallet.Jeg har til og med en Anders Andersen g. m. Kirsten Larsdtr som bodde i Steigen. Men det er ikke registrert noe Lars på dem i Steigen.Sistnevnte Anders har jeg ikke foreldre på.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hallo Steinar.Ja, dette er jo en 3 år gammel sak som jeg for lenge siden har arbeidet med. Hans far var Anders Andersen, f. ca 1787 og gift med Kiersten Larsdatter. De hadde 5 barn: Anne Cathrine, f. 1806; Lars, f. 1810; Andrea, f. 1812 og Serianne i 1813. De 2 første født på Hemnes, Andrea f. i Rødøy og Serianne i Lurøy. Hvor Kiersten Larsdatter kom fra har jeg ikke funnet ut, så det er ikke umulig at det kan være fra Steigen hun kom. Hun skulle vistnok ha vært gift før, men var enke ved giftermålet med Anders.Hvis du kan bidra med noe er jeg veldig takkenmlig for det!Med vennlig hilsen Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heida er det altså han som er herLenke1841.14 17.10.1841 bosatt i Vassvik ungk Lars Andersen fra Grønhei i Hemnæs Sogn 26 år far Anders Andersenpige Bergit Davine Olsd fra Sørfjord 20 år far Ole Hansen1821.6P 08.08.1821 12.08.1821 Bergitha Davina E Ola Hansen Sørfjord og Karen LarsdDette har du vel men bedre med dobbelt enn ikke noe er mitt motto, la merke til at året blie 1820 og ikke 1810 på Lars, både i folketellingen og i Rødøy kirkebok.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Ja, dette er riktige personer og Lars er født i 1810, dpt. 13.5.1810, komfirmert på Mo i Rana 19.10.1928.Er du i den samme slekten som meg? Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hallo igjen, Steinar.Først oppretting av en feil. Lars var selvfølge komfirmert i 1828 og ikke 1928!Lars og Bergiitha er mine tipp-oldeforeldre og som bodde ved Storvatne.Hvilken slekt kommer du inn i da? Sansynligvis har jeg noe der også, for jeg har inntrykk av at jeg er i slekt med hele halve Rødøy.Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heimin farfar var Adolf Eilrtsen f. 1876 i Meløy hans foreldre varEilert Olai Pettersen 1845 - 1884 g. m. Edel Henriette Eliasdtr f. 1852Eilert og Adolf bodde i Storvik i Gildeskål men slekten var fra flere gårder i Meløy, bl. a.Stien, Texmo, Neverdal, Glommen, Moen, Spilderdal/Spillern, Barvik, Engavågav slekter er Benkestokk, Krøger og Norumfarfar til Edel var Henrik Olsen d. ca 1822 på Moen g. m. Anne Jensdtr som skal være av Mikkelborgslekten ifølge min far.Far til Eilert Pettersen var Petter (Peder) Sørensen 1821 - ? g. m. Ane Henrika Andersdtr f 1811 i Sørvik (Valnesvannet) i Bodin se skifte 10259 i Dis Saltenskiftene.Ane er datter av Anders Andersen som var gift 3 ganger 1. m. Siri, (4 barn) 2. Lucie (7. barn) og 3. Gjertrud (9 barn), Alle Andersdøtre men de var ikke søstre.Gjertrud er min aneDette var bare litt men det blir litt mye å legge det jeg har inn her send meg en Mailsteiols5 @ start.noSå kan vi veksle AnefilSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.