Gå til innhold
Arkivverket

[#8575] Griis-slekta i Drammen


Gjest Nina Therese Brennesvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Therese Brennesvik

Søker informasjon om Griis-slekta som visstnok skal være fra Drammen eller der omkring. Spesielt Lars Hansen Griis som drev trelasthandel på Heimsrudtangen. Han var gift med Anne og hadde en datter som het Birgitte, f. 1665 i Drammen. Hun ble gift med Christen Nitter og kom til Hafslo. Er det noen som har opplysninger om denne slekta? Finnes det noen bygdebøker som kan gi opplysninger?Nina Therese Brennesvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hallo Nina - Lars Hansen Griis døde trolig rundt 1696. Det skiftes på dette tidspunket etter hans søster Mette, og ved det skiftet sies det at Lars Hansen Griis nylig har avgått ved døden. Han hadde flere barn - ett av dem kan vi jo ta her, nemlig Anne Larsdatter Griis som giftet seg med Steinar Reidarsen i 1682. Anne Larsdatter Griis er min tipp...tipp... tipp... Tar jeg ikke helt feil er det et maleri av Lars Hansen Griis på Fossesholm Herregård I Vestfossen. Griis- slekten kom trolig til Norge fra Danmark rett før 1500. Men, ta den siste for hva den er. Usikker fra min side. Mail meg gjerne på: tor.kenneth@c2i.net.Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Finne-Grønn har en større artikkel om TRE slekter Griis i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift V 1 rundt side 38. Lars (Laurits) Hansen Griis er en av dem han omtaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Har sjekka litt mer i notater og i et dataprogram hvor enkelte familielenker er brutt. Den første Griis som kom til Norge var vel Peder Griis,som som var gift med Kirsten Gautesdatter Kane. Den første Griis født i Norge var trolig Joakim Pedersen griis født 1497 I Tønsberg. Trolig skal vi tilbake dit. men her i huset mangler etter hva jeg kan se nå, ett eller to slektsledd. På andre siden av Peder Griis, er det en del å hente i Danmark.Hans Larsen Griis var sønn av Hans Lauritzen Griis. Han var sagfoed på Bragernæs. Han hadde ihvertfall disse barna Lars (Lauritz)- Mette - Jens og Maren. Maren var gift med Matz Nielsen Maass.Når det gjelder disse som dro til Hafslo har du kanskje kontroll. Bergitte og Christen sin sønn Ludvig fikk kongelig bevilling som handelsmann og kroholder etter faren sin i 1734. Dette siste vet jeg ikke helt hvor jeg har fra, men, mener å huske at det kan stamme fra en ukebladsreportasje om et hotell.Etterkommere av Anne Lrsdatter Griis kan du som sagt få ved å maile meg direkte. Ellers så er det vel greit å holde debatten om Griisene for et åpent forum her i DigitalarkivetTor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Til Tom - Beklager at jeg ikke 'fikk' med meg innlegget ditt før mitt siste. Sier tusen takk for henvisningen. Artikkelen har på samme måte som ditt innlegg i første omgang gått meg hus forbi....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Ser at jeg i et tidligere innlegg har begått en feil. Jeg skriver at Hans Larsen Griis var sønn av Hans Lauritzen Griis. Det jeg mente var; Lars (Lauritz) Hansen Griis var sønn av Hans Lauritzen Griis. Hans var sagfogd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Tor:Det kunne ha vært hyggelig om du kunne oppgi litteratur- og/eller primærkildereferanse for de opplysninger du bringer til torgs om hhv Kane og Griis. Dette da det er vanskelig å forholde seg til løse notater og ymse databaseopplysninger, uten skikkelige kildereferanser i en diskusjon av slektsforhold på 1500- og 1600-tallet.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Gjervik

Interessant debatt. Birgitte Larsdatter Griis er min tippoldemor i 5.ledd. Er ganske sikker på at hennes etterslekt (bl.a. Nitter og Sie) kommer med i Lars E. Øyane`s bygdebok for Solvorn og Urnes som man for tiden regner med vil komme ut i løpet av 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

I følge Norsk Slektshistorisk Tidsskrift V side 32-33, vites det ikke helt sikkert hvordan Griis navnet kom inn i denne omtalte Griis familien. Jeg har også en av mine aner som Anne Larsdatter Griis. Foreldrene til hans Lauritzen (Larsen) Griis var som sikkert kjent Sagfogd på Bragernes fra 1630 årene. Han må ikke forveksles med med en annen Hans Lauritzen som samtidig og ennu i 1664 var borger på Bragernes , og som var gift 1. gang , før 1634 med Anne valentinsdatter , datteren av Gullsmed Vallentin Lemmich og Rønnaug Christophersdatter..Hans kan ikke sees å brukt Griis som slektsnavn, mens hans barn og spesielt sønnen Lauritz kalles Griis. Og som født værge for dennes barn opptrer presten Mag. Thomas Nielsen Griis i Sigdal i 1697, da skiftet etter Lauritz søster Mette Hansdatter Griis på Bragernes ble holdt.Foreldre til Hans Lauritzen var ifølge samme kilde: Marthe jensdatter og Lauritz Ruus. Han var Christianias første borgermester. Ved skjøte av 12.10.1640 kjøpte han terrenget fra nuværende Sjøgaten til opp mot Pilestredet, og oppførte bebyggelse der hvor Studenterlunden ligger. Han døde omkring 1645.Hans Enke ble etter hans død kalt: Madame Ruus helt til sin død i 1667, begravelsen var 11.2.1667.Det er kjent 2 sønner, derav min ane Hans. Den andre kjente sønnen var Nils Lauritzen, handelsmann i Christiania. Han var gift med Anne Eschildsdatter . Det er stor sannsynlighet for at det var Anne som hadde med seg Griis navnet inn i familien, for Nils kaller seg ikke Griis.Derimot en av deres sønner Magister Niels Nielsen Griis , Kappelan i Sigdal. Han førte 1 grisefot og 2 bjelker i skjoldet. Kappelanens sønn . envoyè i Haag, førte 1 blå løvefot og 2 blå bjelker. Disse skjoldmerker er tydeligvis av samme opprindelse og peker da hen til den gamle danske adelætt Griis av Nordrup.Hvor lauritz Ruus kom fra vites ikke. Navnet forekommer såvel i Bergen og er et gårdsnavn i Nittedal Det kjennes til at hans søster Maren Ruus var gift med Jens Alfsen.Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det er kjekt å sjå at denne Griis-ætti er oppe til drøfting. Ætti er sentral for meg, både fordi Bertha Larsdotter Griis gifte seg med Christen Henrikson Nitter på Valaker i Hafslo (Luster), men ogso fordi eg sjølv ættar frå både Bertha Griis i Hafslo og likeins frå Anna Larsdotter Griis som var gift med Steiner Reierson på Olberg i Krødsherad!Eit spørsmål: Er det nokon som veit kven den Anna var som var gift med Lars Hansson Griis på Bragernes?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Tormod Thoresen: Du sier det er stor sannsynlighet for at det var Anne Eschildsen som hadde med seg Griis-navnet inn i familen til Nils Lauritzen (Ruus). Jeg vet ikke om det skal være underforstått at du dermed mener at hun er datter av kjøpmann og rådmann i Christiania, Eschild Christensen Griis, som var f. 1581 i Oslo og død 1634 i Odalen, gift med en Berthesdatter (Berthel Thenk?)? Eschild var sønn av sogneprest i Strøm (Odal?) og Gausdal, Christen Eskildsen Griis (død 1617), og han hadde såvidt jeg vet sønnene Søfren f. 1608 og Christen. Du mener altså at etterkommerne til sagfogden på Bragernes, Hans Lauritzen tok Griis-navnet etter Hans' svigerinne ? Vet du forøvrig om trelasthandler i Oslo, Helle Larsen Ruus (død 1681, gift med Karen Tønnesdatter Unrow (1652-1716)) også var sønn av Lauritz Ruus ('Ruseløkka'?) og Marthe Jensdatter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Solveig Ødegård

Leser med interesse innleggene - da jeg selv forsøker å finne ut anene til Mette Marie Cathrine Griis gift med Casper Christoffersen Ruus Disse to va foreldre til Lars Ruus født 1712 , Skedsmo. Ble senere fogd i SOlør. Er det noen som har opplysninger å gi hadde det vært fint. Mvh Solveig Ø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Torgrim Redalen

Jeg forsker på Griis-slekten. Har funnet en mulig sideslekt i Øyestad ved Arendal. De benyttet iallefall Griis-navnet. Teori på en relasjon til Glad/Onarheim. Ikke ferdig med dette ennå. Har prøvd Roos-teori uten å kunne finne noe vesentlig. Lagt dette inn også på 12461Torgrim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.