Gå til innhold
Arkivverket

[#8578] Pjokkerane. Fiskere fra Son


Gjest Eva McKenna
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva McKenna

Jeg har fått et tips om at det i Son, på grensen av Østfold og Akershus, fantes noen fiskere som gikk under tilnavnet 'Pjokkerane'.Disse pjokkene skulle etter sigende høre innunder en slekt jeg gransker iherdig på, nemlig Norbom slekta.Noe annet navn enn det ovenfor har jeg desverre ikke, så her er det det som gikk på folkemunne som teller!(Det var imidlertid en kar i Son som døde for noen år siden som hadde døpenavnet Norbom, og Fredriksen som etternavn.)Kjenner noen til hvem disse Pjokkerane var?Finnes det etterkommere av Pjokkerane?Med hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Eva. I dag var jeg på biblioteket i Son og forhørte meg litt.Pjokkerane var fiskere som holdt til på et sted i Son som heter Pjåken,derav navnet pjokkerane.Det er som du skriver riktig at Norbom Fredriksen bodde på Pjåken.Son bibliotek har en ruse etter ham som henger i taket.Det finnes øvre og nedre Pjåken.Pjåken var også stedet der Nils Kjær bodde i sin tid.Jeg vet ikke hvem som bor der i dag,men håper at dette er noe du kan bruke i din leten etter etterkommere.Mener å huske at det står noe om Pjåken i Vestby Gårdshistorie,har ikke boken selv.De er tilsalg og å få lånt på biblioteket.Lykke til vidre.Vennlig hilsen Gitte, som selv bor i Son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J.Martinsen

Hei igjen. Har undersøkt hvilken gård Pjåken gikk under. Den heter Brevik Nordre gnr.133 bnr.4 I folketelling 1900 finner du Pjaaken,husfar Fredrik Hansen osv. I matrikkelen for 1950 står O.Suphammer som bruker.Det finnes folk i Drøbak i dag som har etternavnet Suphammer,vet ikke om det er noe å hente der.Norbom Fredriksen er f. 4/10-1910 og han døde 24/11-1996 i Son.Har du tilgang til telefonkatalogen, vil du finne noen Fredriksen i Son.Kanskje vært å prøve.Hvis det er vanskelig, kan du nå meg på denne mail- adressen gitmarti @online.no, så kan jeg forsøke å hjelpe deg.Jeg selv bor på et sted, som heter Store Brevik.Gården ble revet på midten av 70-tallet.Her er det mange eneboliger og rekkehus i dag.Vet de er i gang med å skrive Breviks historie,tror den snart skulle være ferdig.Vennlig hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Hei Gitte!Tusen takkitakker!Dette ser meget interessant ut. Jeg ante ikke at tilnavnet kom fra plassen de bodde på, og det gjorde nok ikke hun (i Drøbak) som fortalte meg det heller. Vi trodde disse Pjokkerane var unge/yngre og kanskje litt stuttvekste!Meget bra detektivarbeide!.....og nå har jeg fordøyet litt, og funnet linken til mine Norbom`er.Bravo, bravo!!!(Johan)Fredrik Hansen var fetter av oldefaren min. Fredrik`s far, Hans Kristiansen, druknet i Bundefjorden i 1865 sammen med en 16 år gammel datter. Året etter fikk enken 1 spesidaler og 3 ort av Nordby fattigkasse ''til undersøgelse for at gjenfinde sin druknede Mand og Datter.'' Det blir vel noe lignende kr.6.50 i dagens penger?Norbom Fredriksen må ha vært sønn av Andreas Fredriksen.Nå blir det litt av hvert å finne på arkivet på den neste Norgesturen min. Bra greier!Forøvrig har jeg snakket med en Fredriksendame i Son, som ikke hadde noe med de ovenstående å gjøre.Det med Suphammer er det sikkert verdt å forfølge.Okke som, jeg er veldig, veldig takknemlig for hjelpen!Glade hilsner fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Eva.Så spennende for deg neste tur til Norge blir. Drukningsulykken har jeg vært borti før,men kan ikke huske helt hvorhen.Glad jeg kunne være til litt hjelp.Lykke til videre.Gladhilsen fra Son.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er vel ikkje rett å seie at 1 spd 3 ort vert kr. 6,50 i 'dagens penger'. Det må vel bli i 'datidas pengar', men omrekna til kroner. Til samanlikning kan eg fortelje at ein gard i Fana ved Bergen i 1870 vart seld for 450 spd. Så på den tida var 1 spd 1 ort mykje pengar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg las ein eller annan stad (hugsar ikkje kvar) at kroneverdien i 1875, - som er det året då Noreg går over frå spesiedaler og ort til kroner og øre -; no kan setjast til omlag 150 gonger dagens verdi. Heilt nøyaktige oppgåver / statistikk over slikt får ein sjølvsagt ved å venda seg til SSB (Statistisk SentralByrå).Eller sagt på ein annen måte: Ei (1) krone i 1875 er lik etthundreogfemti (150) kroner i 2001.Elles så veit vi at verdien av ein spesiedaler vart sett til lik fire kroner (1 Spd = 4 kr) ved innløysinga i 1875. Verdien av kr 6,50 anno 1865 skulle difor tilsvara minst 975 kroner i dagens valør.Og for dén summen fekk ho vel kanskje betalt nokon til å sokne etter mann og barn i fjorden??Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Du har selvfølgelig helt rett i det med dagens/datidens penger, Bjørn! Det kryper gjevnlig inn mange rare uttrykk og oversettelser hos oss som har bodd i utlendighet i lange tider. Så takk for den.Til Terje;Det jeg brukte som grunnlag for omregningen var nok atskillig eldre enn det jeg skulle ha brukt!Flott at du sa ifra om hvordan det bør være, så vet jeg det.Takk til dere begge.Solfyllte hilsner fra Essex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Eva.Håper å komme i kontakt med deg her, da jeg dessverre har mistet din mail adresse.Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Ja, er ikke folk som frekventer Digitalarkivet fantastiske, kanskje? Hei Gitte!Nå sakser jeg din mail, og limer alt inn her. Kanskje er det andre som kan ha nytte av dette! 1)Hei Gitte!Godt nytt år!Nå har jeg omsider kommet meg tilbake på web'en, etter 'evigheter' uten pc.Jeg husker ikke om jeg fortalte deg at jeg fikk kontakt med den siste av Pjåkerane! William var i ferd med å flytte fra Fredrikstad til Moss i mai i fjor. Det var flott å få snakke med ham!Bakover i den slekta har det også blitt gjort store fremskritt!!Nå er jeg jo veldig spent på hva du har å si, så jeg skal ikke skvaldre mer!Hilsen Eva 2)Hei Eva.Godt nytt år til deg også.Til jul fikk jeg leksikon over Son. Dette er helt fersk og utgivelsesdatoen var 2 desember.I den boka var det noen fine bilder av Pjåkerane, bla av Norbom + far og to brødre. Har du lyst på kopier kan jeg scanne det til deg?Min Pc hadde et skikkelig crack for en stund siden og alt jeg hadde av informasjon fra deg forsvant med i dragsuget. Jeg mener å huske at du tilslutt fikk tak i Turid F A stemmer det? I leksikonet stod det litt om henne også, dette var spennende lesning.Håper du tar kontakt.Hilsen Gitte3)Jammen, noe så kjempebra! Jeg vil forferdelig gjerne ha kopi av Pjåkerane!Det er veldig snillt av deg å tenke på meg!Jo, det var gjennom Turid jeg fant William, han var en skikkelig koselig kar.Gjennom William fant jeg så tråden til en han kallte en 'fillefetter', som hadde vokst opp sammen med dem i Son.Kjell viste seg å være en ordentlig fetter, og en av de 'gode gamle' i kolonien her borte. Vi satt faktisk på samme kommite for ca 10 år siden. Å nøste opp den tråden var både spennende og givende!Nå venter jeg spent på å se om det er noe noe familielikhet ;-)Stor og glad hilsen fra Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.