Gå til innhold
Arkivverket

[#8589] Var hun bigamist??


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Tysland

En av mine svenske aner var gift i Sverige, men kom til Norge i 1869 uten at ekteskapet var oppløst. Her giftet hun seg igjen med en nordmann.Jeg regner med at bigami var like ulovlig da som nå, men ble de straffet -i så fall, hva slags straff? Dama ble 'søkk' borte i Norge. Kan hun ha blitt sendt tilbake til Sverige av noen myndighet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Ikke vet jeg, men tror ikke de hadde muligheten til å kontrollere slike ting så nøye da som nå. Kan hun ha fornorsket navnet sitt? Eller emigrert?Tilhører denne dama noen av dine tidligere etterlysninger fra Dalsland til Norge? Foreslår at du prøver å holde deg til en diskusjon, dvs. samle familien i en diskusjon. Da vil det være lettere å gå tilbake og lete i opplsyningene for oss som skal hjelpe deg. Husk samtidig å gi utfyllende opplysninger som fornavn, etternavn, fødselssted etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

a) ikkje vart oppdaga av norske styresmakter, ogb) ho sjølv holdt kjeft .... ja, då er det vel fullt mogeleg at ho kunne 'koma godt frå det' med bigami ?Ei anna sak er at det nok ikkje var så lett å bli skilt for 130-140 år sidan, sjølv om tilhøva i ekteskapet var aldri så ille. Og i tillegg vart det rekna som ei 'stor skam' dersom ein likevel gjorde det. Så kanskje ho berre tok ein sjanse og stakk av/rømte til nabolandet??Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Ble ikke ekteskapet oppløst hvis man levde fra hverandre en viss tid og 'ikke visste hvor den andre parten befant seg'? Synes å huske et tilfelle der en kvinne ble dømt til å rømme fogderiet, og der mannen etter noen år giftet seg på nytt.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Det var, såvidt jeg har forstått, ingen automatikk i dette. Og det var 'den forlatte part' som kunne kreve skilsmisse på det grunnlaget - som regel for å kunne få gifte seg igjen. Jeg har aldri hørt om at den som 'stakk av' hadde samme rettighet.Men - er den ene part løst fra ekteskapet så må jo også den annen part være det? Men den som 'stakk av' kunne jo ikke vite om den andre hadde forlangt skilsmisse...Så hvis saken er som du beskriver her, at hun forlot sin mann i Sverige og giftet seg igjen her i Norge, så var hun bigamist.Men vet du om den forlatte mannen hadde dødd i mellomtiden? I så fall giftet hus seg jo som enke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

En liten ting som slår meg i ettertid - du skriver i ditt åpningsinnlegg at hun ble søkk borte. Det kan jo godt tenkes at det var helt bevisst fra hennes side - dersom hun altså var bigamist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det var sikkert ikke helt enkelt å bli gift uten rette papirer og eller forlovere,hva står der i kirkeboka ved hennes andre giftermål.mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Fra ekteskapsdatoen i Sverige og til avreisedato til Norge var det bare gått noen få måneder. Vi har heller ikke funnet henne i kirkeboka under lysninger/ekteskap noe sted, men har et gammelt brev som hun skrev til sin bror om at nå hadde hun giftet seg igjen. Der slutter alle spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Til Nina,Beklager, men alle mine aner i de forskjellige grener kom fra Sverige. Det er derfor ikke riktig å samle alle i en diskusjon når de ikke engang er i familie med hverandre.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Reiste etter noen få måneder i ekteskapet? Er du sikker på at mannen ikke var med, og at han har dødd på et eller annet tidspunkt?Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Svenske husforhør er lette å følge. Hennes svenske mann flyttet til Stockholm uka etter at hun dro til Norge, og han døde der flere år senere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Svenske husforhør er lette å følge - men ikke alltid norske debatter...Datoen på brevet kontra datoen for mannens død er interessant, ikke avreisedatoen til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Datoen på brevet er mai 1870. Hennes første mann døde i Stockholm 1879, og han hadde da to barn med en annen kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Dersom du vet når den første ektemannen døde, og når hun giftet seg igjen, ja da vet du sannsynlig også om hun var bigamist eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Skal damen finnes så må hun få et navn og sansynlig oppholdsted sted.Mest mulige opplysninger om henne og om eventuelle barn.Mvh Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det jeg er ute etter er om det har vært en lov om bigami så langt tilbake, og om hvordan de ble straffet; deportert? Hun er ikke å finne noe sted i Norge, og det er kun svenske husforhør som skrev at hun flyttet til Norge. Brevet viser heller ikke stedsnavn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Bigami har neppe vore offisielt tillete i Noreg etter at kristendomen vart innført som statsreligion på 1000-talet.Bjørn Davidsen har skrive ein interessant - og i dette konkrete tilfellet - svært klårgjerande artikkel om kva som skjedde her til lands med bigamistar, ekteskapsbrytarer, incestuøse, horer, homofile m.m.:http://home.online.no/~fndbred.barnefs.htmDavidsen skriv mellom anna at lova frå 1687 gjev føresegner om at dersom dei som vert tekne for bigami ikkje sluttar med dette (altså fortsetter trass i åtvaringar) så skulle HAN halshoggast og HO 'stappes i en sekk og druknes'.Den norske lova var med andre ord så klar og eintydig at ein måtte vera tungnem for å ikkje skjøna ho, evt. berre gje blaffen i trugsmålet om dødsstraff. Det var òg dødsstraff for incest (blodskam) og homofili, - dei sistnemnde skulle brennast på bålet.Når vi nærmar oss 1900-talet vart lovene sjølvsagt oppmjuka og meir humane. Ein slapp bøta med livet, men fekk fengselstraff i staden for.Bigami er framleis straffbart i Noreg: Det noverande norske lovforbodet mot Bigami frå 1918 seier at bigami kan straffast med inntil 4 år, men inntil 6 år dersom den eine parten ikkje visste om det (altså at han/ho vart førd bak lyset av den andre parten). Slike ekteskap vert også dømd ugyldige og skal reknast for oppløyste, dvs. tvangsoppløysing av ekteskap.Problemstillinga er i dag særleg aktuell med tanke på innvandrarar til Noreg frå ymse muslimske land der det er påvist at enkelte (men sjølvsagt ikkje alle) som søkjer familiegjenforening gjer dette på falske føresetnader - altså: éi kone her og éi i det eigentlege heimlandet.Mvh., Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Eg viser til mitt siste innlegg, og presiserar at reglane- og strammerammene for bigami osv. ikkje alltid vart like strengt praktisert. Bjørn Davidsen gjev fleire døme på det i den gode artikkelen som eg viser til ovanfor.Men lokal- og individuell tillemping tyder likevel ikkje slike former for ekteskapsbrot var sosialt aksepterte, eller at bigamisten kunne rekna med å 'gå fri'.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg trodde det fantes et brev der hun skrev at hun var gift på nytt. Gir ikke det noen pekepinn på hvor hun befinner seg og når? Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Spørsmålet er vel kanskje om hun i det hele tatt var vigslet på nytt, så vidt jeg forstår er det kun hennes eget utsagn i et brev som bekrefter dette. Hun kan eventuelt komme inn under konkubinatsparagrafen som ble opphevet rundt 1970 og som satte forbud mot å bo sammen uten å være vigslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Kvam

Du skriver at hun sendte et brev til sin bror. Det står vel en avsender adresse eller et post stempel på brevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Du skriver at de ganske fort dro hver til sitt og at den første mannen også hadde barn med en annen ved sin død. At begge ektefellene skulle være bigamister/levd ulovlig synes kanskje tvilsomt. Det spørs vel om ikke ekteskapet ble oppløst eller nokså omgående ble erklært ugyldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Har vært i utlandet uten PC så min ytring kommer sent. Hadde konvolutten til brevet blitt bevart skulle det vært mye enklere å finne dama. Det vi har er et skrøpelig ark med dato. Selv om den første mannen fikk barn etterhvert, betyr vel ikke det at han også var bigamist. Jeg går ut i fra at ekteskap kunne oppløses når kona/mannen hadde vært borte noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Jeg skrev jo ikke at begge VAR bigamister! Jeg synes det var lite trolig at begge skulle være det. Jeg antar altså at ekteskapet var oppløst. Og det skulle ikke forundre meg om det skjedde FØR hun dro til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Sorry Tom, Jeg trodde det tok ganske lang tid før man fikk ekteskapet 'oppløst'. Vi vet jo bare det som står i husforhørene/vigsler/inn-utflyttet. Når hun skriver at hun har giftet seg IGJEN med en annen kort tid etter det 1.ekteskapet regnet vi med at hun måtte være bigamist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.