Gå til innhold
Arkivverket

[#8592] Brøn(d)lund og Hausmann


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Antonette Amalie Brønlund (1743-1824) ble gift til garden Toen/Ton i Borre i Vestfold (med gardbruker og sersjant Jørgen Kristensen), og fikk etterslekt der. Hun var datter av sogneprest i Borre Lars Brønlund ( visstnok f. i Trondheim 1704 og d. 1769) og hans andre kone (tror jeg) Anna Hedvig Hausmann.Har noen opplysninger om forfedre av Lars Brønlund og Anna Hedvig Hausmann? Evt. utfyllende opplysninger om disse nevnte? Henvisninger til kilder/litteratur ville også være fint!På forhånd tusen takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

I NSHT (mener det var bind X) fant jeg en artikkel om en familie Brønlund, men klarte dessverre ikke å kople presten Lars inn på den.Jeg har også sett nevnt flere offiserer ved navn Hausmann, men ikke sett noe om deres barn.Noen som har opplysninger?På forhånd takk!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

I følge det nye registret til NST er Anna Hedvig Hausmann omtalt i bd. 2, s. 175. Jeg har dessverre ikke dette bindet. Representanter for slekta Brøn(d)lund er omtalt i forskjellige bind, av dem er det mange som heter Lars/Laurids, men jeg har ikke klart å finn den rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Innvandrerarkivet, Brunla len av Tore H. Vigerust, der finner du en del om en Anna Hedvig Hausmann. Kanskje Brønlund var hennes 2. ektemann. Iflg. IGI ble en Lars Brønlund gift 4/4 1737 i Stokke med Charlotta Amalie Viltinghoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Lassens samlinger: Hr. Lars Brønlund f. Trondhjem 1704 4/2, foreldrene Nils Lamel/Lomel??? og Brigitte Brun, død 2/5 1769 som sgpr. til Borre.Han ble student 1722 fra Trondhjem skole. Det følgende år antok han tjeneste som huslærer hos fogd Peder Larsen i Rakkestad (iflg. Biskop Nannestads Forsbog??). siden detionerede?? på forkjellige steder inntil 1734, da han i Decbr. tok Allestats??. I den holde vinter gikk han til fots fra Khavn? gjenno Sverige, og kom til provst Lars Rasch til Hobøl. Derfra kom han til Xania, hvor han bisto Hr. Ivar Brinck, sgpr. til Oslo, samt......formerede hos biskop Hersleb. 1736 ble han pers.kap. hos Hr. Mich. Schjeldrup, til Stokke, hvor han vr inntil 1742, da han ble sgpr. til Borre. Han sier selv at dikterens ord:'Multi ti.... her klarte jeg ikke mere, passer på han. Han døde 2/5 1769. 1. gift 4/4 1737 Stokke Charl. Amalie Vittinghoff, som døde straks. 2. gift Anna Hedvig Hussmann/Hausmann Calundan, død 1770. 1 datter Charlotte Amalia dpt. 22/4 1742 Stokke.Delgobe: Her ser det ut som om Nils etternavn var Leunnel el. l. (Umulig å se forskjell på evt. mm nn eller uu. Her står det at han fikk følgende barn: Antonette Amalia 3/9 43...Michael Schjeldrup /8 44 - 2/3 1845 (oppkalt etter farens principal)....Christen 25/2 46 og til sist Fredrich Nicolaj 28/ 47.I familysearch står det at Lars ble født i Stadsbygden, Rissa. Kone 2, der hadde etternavnene byttet plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for tips! Jeg sjekket NST bd. 2 i dag, og den Anne Hedvig Hausmann som omtales der, er av en noe eldre generasjon, og blir gift med Vågå-presten Fredrik Grüner. Men det er vel sannsynlig at hun er en slektning av 'min' Anne Hedvig.Et spørsmål til Berit Knudsen: Hvor finner jeg Vigerusts innvandrerarkiv nå? Det ble vel fjernet fra genealogi.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg søkte på navnet Hausmann, men det sto ikke stort der. Det var en lang og rar adresse til innvandrerarkivet. Akkurat nå kommer jeg ikke til søkerne så jeg kan ikke si mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Vigerust har kalt familien Housman (med o og en n) av en eller annen grunn. Det er mulig han hadde det litt travelt da han la inn dette, for det er et par andre ting som ser litt underlig ut.Men dette er nok heller ikke 'din' dame, da dette også er henne med Fredrik Grüner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk til dere alle for god hjelp! Spesielt nyttig var opplysningene Berit hadde sporet opp i Lassens og Delgobes samlinger (sjøl om Lars Brønlunds far var noe gåtefull). Opplysningene derfra skulle vel også bety at jeg egentlig er på utkikk etter ei Anna Hedvig Hausmann CALUNDAN. Har noen vært borti det etternavnet?Som vanlig - på forhånd takk for all hjelp!M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Litt om en Callundan: Sogneprest Christen Simonsen Callundan, d. 1732, var g.m. Antonette Amalia Grüner, datter av prost Fredrik Grüner i Hedrum og Larvik, hos hvem Christen og Antonettes datter Charlotte Eleonore Callundan ektemann, den senere biskop i Christiansand Ole Tidemann ble pers.kap. 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen hjertelig takk igjen! Med den siste opplysningen løste 'floken' seg. Lorens Berg skriver i sin bygdebok for Sandeherred at Kristen Simonssøn Calundan var far til Anne Hedvig g.m. sogneprest til Borre Lars Brønlund. I NST 2 finnes opplysninger om Calundans svigerfar Fredrik Grüner og hans hustruer. Første kone het Anna Hedvig Hausmann, og etter henne er altså 'fru Brønlund' oppkalt, sjøl om hun er barnebarn av Grüners andre kone Sophia Charlotte Arctander. Og dermed er vi inne på Arctander-familien (og Grüner)...Men Lars Brønlunds opphav er fortsatt noe gåtefullt...M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Nei, nei, nei! Nå må jeg visst korrigere meg sjøl på siste innlegg... Jeg leste visst teksta i NST 2 litt for fort. Slik teksta er satt opp, ser det ut som om Antonette Amalia (gift Callundan) var fra 2. ekteskap, men leser en årstall (som jo er en fordel å gjøre), så er det jo helt klart at hun er datter fra 1. ekteskap.Altså er Anne Hedvig Hausmann Callundan en datterdatter av Anne Hedvig Hausmann (gift Grüner). Jeg må bare beklage sløvheten min...M.v.h. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.