Gå til innhold
Arkivverket

[#8593] Hvem, hva, hvor - var ' LANDT OURDAHL ' fra??


Gjest Jørn Herstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Herstad

Kan noe hjelpe meg , jeg finner ikke ut av sammenhengen av disse Landt Ourdahl-ene .Har noen tilgang til kirkebøker for Modum eller Aas eller andre steder der navnene LANDT og O/URDAHL er nevnt ? Vel...var..:Landt Ourdahl f.1912 i Drammen ...sønn av ..Willem Landt Ourdahl f.26.01.1890 i Drammen. ..sønn av ..;Fredrik Emanuel LANDT OURDAHL f.1838 Aas Prestegjeld ...og...eller ...bror til..:Carl Wilhelm LANDT OURDAHL f. 1843 Hof i Hedmark ...er ev. deres far..:Elling LANDT OURDAHL F. 1797 PÅ Modum....( gift med.?.: Elisabet Maria Kjelstrup f. 1802 ) Er han igjen sønn av ...:Niels Ourdahl fra Modum....og hvem , hva, hvor kom han i fra ?????Hvor stammer dette spesielle navnet LANDT fra ?Mange spørsmål, men jeg håper noe kan hjelpe meg !Mvh Jørn i fra Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

I min database har jeg Peter Landt som i 1730 var sogneprest i Aurdal i Valdres. Han ble født 1696 i landsbyen Wissenberg på Gadsbølle gård i Fyen, og døde 28/3 1759. Kilde: PHTS 4-VI, Huitfeldt-Kaas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torkil lier

I boken Blakstad i Asker,s.226 og videre, har Sigurd Engelstad skrevet en del om klokker i Modum Nils Ourdahl,hvorav hitsettes: f.1769 på Rud i Aurdal,(dpt.22.nov.)-død på Modum 8.jan.1827;sønn av klokker Erling Haraldsen Rud og Maria Nielsdatter Sørum. Ble ansatt som klokker i Modum 20/9-1791, men allerede 1797 frasa han seg stillingen,antagelig fordi han efter å ha giftet seg til Tandberg kom til å bo for langt borte fra kirken til å skjøtte klokkerstillingen på en skikkelig måte. Gift 26.juni 1795 på Tandberg med Anne Pedersdatter, f.på Tandberg i Modums hovedsogn 10. des.1765, -død på Veng i Enebakk 18.feb.1839; datter av Peder Joensen Tandberg og Karen Thoresdatter Hellum. Anne var gift 1.-6.mars 1783 med Kittel Helgesen Tandberg (1749-5/8-1794),sønn av Helge Kittelsen Skuterud og bror av Erich Helgesen Blakstad i Asker. Etter Ourdahls død flyttet Anne Pedersdatter til sin sønn av 2.ekteskap,løytnant, senere kaptein Erling Landt Ourdahl, og hos ham døde hun. I 2.ekteskap hadde hun 2 sønner og 3 døtre. I 1.ekteskap: Peder Kittelsen Tandberg 1788-e.1839, Hans 1790-95, John 1792-92 og dødfødt tvillingsøster av foregående. I Blakstadboken er der utførlige opplysninger om klokker Ourdahl, hele s.226 og 227, om hans kjøp og salg av Tandberg, om kjøp av Vikerfoss Kvernbruk i 1822 etc. Mvh.Torkil Lier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad  ( j.hersta@frisurf.no )

Takk til Søvi og Torkil .Sølvi ,har du mulighet til å sende meg noe om hans slekt ?Til Torkil , Hjertlig takk for informasjonen - helt på sporet !Ang. tidligere Klokker Nils Ourdahl´s barn ( 2 sønner og 3 døtre ) trenger jeg hjelp - jeg har nemlig 1 sønn og 4 døtre ;ERLING LANDT OURDAHL f. 1797 Modum gift med ............?...............HEDVIG Ourdahl g.m. Christopher Olsen Sætrang, NordehovKAREN-MARIA Ourdahl ( døde tidlig ? )NICOLA-OLINE Ourdal g.m. Gulbrand Danielsen (Bure i Hole ) Neves OURDAHLCAROLINE ANDRINE Ourdahl g.m. Truls Truls fra Nodre TANDBERGHvem er så den andre sønnen ????? Muligens en ELLING (dukker opp av og til / eller kan det være foveksling med ERLING...??Kan det være at ELISABET MARIA KJELSTRUP f. 1802 var gift med ERLING Landt Ourdahl og ikke ELLING eller ????'The missing link' er ikke falt på plass ennå - trenger mer hjelp !Mvh fra Jørn i Drammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har dessverre ingen aner til sogneprest Peder Landt. Han var gift 1721 med Martha Jonsdatter Bjørnstad. Hans andre (eller første) kone var Maria Hedevig Lemmich. Med henne (tror jeg) hadde han datteren Martha Sophie Landt, død før 1783. Hun giftet seg 3/7 1749 i Aurdal i Valdres med sogneprest i Ulstein 1748, Johan von Cappelen, født 1720 i Christiania, død etter 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Sølvi - du er enestående !Har du noe mer om de nærmeste etterkommerne til denne Peder Landt fra OURDAHL i Valdres - ( Aurdal ble en tid skrevet med 'OU' og 'HL'.)Med vårlige hilsener fra Jørn iDrammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Ved å søke i mormonernes 'Familysearch' og i folketellingen fra 1801 finner jeg 5 barn etter Nils Ourdahl og kona. Jeg finner de samme som du har funnet Jørn, med unntak av Hedvig. Men i tillegg finner jeg en Jens Moe Nielsen, døpt 26/4-1806 i Modum (Individual Record). Når det gjelder navnene Erling og Elling er dette bare to forskjellige skrivemåter for det samme navnet, du kan ikke skille mellom dem. I Valdres hvor Nils var fra har uttalen av dette navnet vært Elling, men begge skrivemåter benyttes. Ellers kan jeg ikke hjelpe deg med noe om etterkommerne til Nils Ourdahl, men forfedrene vet jeg en del om. Nils var altså s.a. klokker Elling Haraldson og Maria Nilsdtr. Du kan finne dem på gården Rud i Aurdal i folketellingen fra 1801. I tilleg til Nils sin far var både hans bror (som er min tipptippoldefar), hans morfar og oldefar klokkere i Aurdal prestegjeld. Når det gjelder navnet Landt som brukes av Nils sin sønn Erling/Elling, må vel dette være en oppkalling etter den tidligere sognepresten i Aurdal (senere prost i Valdres), men Nils Ourdahl var ikke i slekt med ham. Både Nils sin morfar og oldefar var for øvrig klokkere under sogneprest Landt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørn Herstad

Hei Gunnar. Takk for innspillet. Har funnet følgende i Bygdebøkene for Enebakk Bind 2, side 47, Vestre Veng:'Premierløytnant Erling Landt Ourdahl fra Modum var bruker fra 1830. I april 1839 var det skifte på Vestre Veng etter mor til premierløytnanten, Anne Ourdahl, som hadde bodd her i 8 1/4 år. Anne hadde første gang vært gift med Kittel Tandberg og hadde med ham sønnen Peder f. ca. 1788. Siden ble Anne gift med forlikskommisær Niels Ourdahl på Modum. De hadde barnaErling Landt Ourdal f. ca. 1797,Hedvig, g. m. Christoffer Olsen Sætrang på Norderhov,Nicoline Oline, g. m. Gulbrand Danielsen Bure i Hole,Caroline Andrine, g. m. Truls Trulsen Tandberg i Modum.'Vet du noe om disse andre to : Karen-Maria og denne Jens MOE Nielsen ?? ( døpt i Modum 26.4.1806.)Erling (Elling) Landt Ourdahl( f.1797 på Modum ) ble gift med, Elisabeth Maria Kjelstrup f.1802 og fikk barna ;1) Henriette Louise Ourdahl f. 1835 g.m. Ole Larsen Vager , Nordehov.2) Fredrik Emanuel Landt Ourdahl f.1838 ? Solør, Enebakk, Aas ? g.m. Marthea Andersen , Oslo. De fikken sønn; Erling (Landt)Ourdahl f. 1864. Fredrik fikk som enkemann et barn med KAREN fra Ringerike og det var altså min morfar ; Wilhelm Landt Ourdahl f.26.1.1890 i Drammen, som ble gift hele 3 ganger.3) Carl Wilhelm Landt Ourdahl f.1845 Hof i Hedmark Ukjent om etterkommere finnes.Gunnar, har du eller andre mere rundt anene til (våre felles 3xtippoldeforeldre) ;Elling Haraldsøn fra RUD og Mari Nilsdtr. fra SØRUM ?Mvh. Jørn ( Er bortreist i helgen!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Det jeg kan finne ut av de to nevnte søkene, og som du ikke har ført opp, er følgende: Karen Maria døpt 22/5-1797 i Modum, levde i 1801, Nicolea Oline døpt 19/8-1799 i Modum, Caroline Andrine døpt 28/10-1802 i Modum. Ellers har jeg kjennskap til mange av forfedrene til Nils Ourdahl. Jeg skal sende deg en e-post over helgen med informasjon Jørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.