Gå til innhold
Arkivverket

[#8607] Oxane i Garder, Vestby


Gjest Jens Wollebæk
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Wollebæk

Jeg prøver å finne dette bruket under folketellinga for 1900, uten resultat. Men flere andre bruk under samme gårdsnr (100) står der. Tro, hvorfor det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Normann

Du finner både Oxa og Oksa i ft. 1900. Prøv å søke på 'begynner med' O bare 3 gårder kommer opp. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Nordheim

Jeg har også tidligere registrert at dette bruket mangler (Oxa og Oksa er nabobruk). Min konklusjon har vært at ingen har bodd på bruket på telletidspunktet (siste bonde der som jeg kjenner til døde i 1896). Men det kan jo også dreie seg om en svikt ved dataregistreringen... Jeg har ikke fått sjekket arkivversjonen av tellingen.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Wollebæk

Som debutant i 'Brukarforumet' er jeg voldsomt imponert over aktiviteten.Deretter takk til Laila Normann og Jarleif Nordheim for responsen. Jeg kan slå fast at Oxane nok har vært bebodd i hundrevis av år. I 2003 er det nøyaktig 200 år siden familien min kom dit, og faren min blei født der i 1904. Gårdshistoria for Vestby viser også dette klart. Så du har rett, Jarleif N, det er svikt i registreringen. Og det hadde jeg ikke regna med -, det skulle være artig å vite hvor hyppig det forekommer i folketellingene våre.Hilsen Jens W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.