Gå til innhold
Arkivverket

[#8619] Hvilken Gor/Gore fra Hallingdal?


Gjest Anne C. Strandslett
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C. Strandslett

Hvilken Goer Olsdatter Sønstebye giftet Narve Narvesen Sønstebye seg med 23.10.1802 i Flå, med Embret Hole? og Ole Bortnes? som vitner.1. Goer Olsdatter født 1782. Foreldre var Ole Rejersen Roen (Aasen)og Kari Olsdatter. Goer Olsdatter Heje, konfirmert i Flå 1798, 16 år gammel. Gor Olsdatter 19 år, bodde på Lækness i 1801-tellingen (samme sted som Narves bror)eller2. Gor Olsdatter født i 1780 i Flå. Foreldre Ole Aslesen Bortnes og Guhild Thorsdatter. Har ikke funnet henne som konfirmant. Men i 1801-tellingen bodde det en Guro Olsdatter, 20 år, på Bortnes som tjener. På samme sted bor Ole Aslesen og Gunhil Toresdatter.I følge en utskrift jeg har fått fra Terje Østro om beboere på Frivasshølen/Hølen, mener han det kan være Gor født i 1782, Roen, Åsen i Flå.Men hvorfor var det Ole Bortnes som var vitne da Narve og Goer giftet seg, hvis det da ikke var hans datter? Ole Rejersen Roen var antagelig død, men sønnen hans Ole Olsen bodde fortsatt på Heje.Navn som går igjen i fadderne til Narve og Goers barn er Medbøen, Trommal, Braaten, Solem og SønstebyeHar jeg tydet den gotiske håndskriften i kirkebøkene for Flå så galt at jeg har lurt på meg selv hodebry, eller...?Gor fra Bortnes eller Goer fra Roen?mvh, AC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C. Strandslett

Vet det, Bjørn fra Arendal! Så hvis det ikke er noen annen sannsynlig forbindelse mellom Goer og denne Ole Bortnes enn at det faktisk er faren hennes, så vil det si at forfatteren av bygdebøker i Hallingdal tar feil?Jeg bør være ganske sikkert før jeg påstår det, ikke sant?Dessverre har jeg har ikke tilgang til krikebøkene for Flå til daglig, slik at jeg kan finne ut om denne Gor fra Bortnes nådde konfirmasjonsalder, og før jeg får tak i dem igjen så kan boka være i trykken!Så hvis noen har krikebøker for Flå... ?Nattlig hilsen AC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg forstår det slik at det er denne Terje Østro som påstår noko som du er i tvil om er rett. Han bør jo då kunne dokumentere at hans påstand i alle høve er til å tru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.