Gå til innhold
Arkivverket

[#8626] Nytt brukargrensesnitt


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Oldervoll

Og no skriv eg eit nytt innlegg, utan å måtta skriva namn m.m. Dette forgår i Netscape 4.78. Du ligg ikkje bak ein brannmur? Det fører av og til rare ting; tenaren min klarer ikkje kommunisera med maskinen din på ein skapeleg måte. Eg synest hugsa at det t.d. har vore problem med interaktive tenester hos Hydro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Digitalarkivet har meir enn ei adresse, digitalarkivet.uib.no, www.digitalarkivet.uib.no, www.digitalarkivet.no og digitalarkivet.no. Me har sett det dokumentert at det gjer ein forskjell kva ein brukar; sjøl om det ikkje gjer det hos oss og heller ikkje burde gjera det. Det tryggaste er å bruka digitalarkivet.uib.no. Prøv det om du har problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Ellingsen

Prøver et nytt innlegg (via Opera for å teste igjen) for å spørre om det kunne være en idé med en 'direkte-knapp' til innlegg nr 1 - 20, slik at når jeg har bladd meg fram (det hender jo man sitter slik og blar...)til f.eks. innlegg 60-80 kan komme direkte tilbake til dagens innlegg (1 - 20). Et forslag kun...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kunne sjølsagt vera nyttig, Torbjørn. Men me prøver å halda talet på lenkjer så lågt som mogeleg; dinn det ryddigast. Og Aase sin metode virkar fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

En enda raskere måte å komme seg til de første tyve temaene igjen, er å velge Alle grupper (evt. Hordaland, eller en annen gruppe en er interessert i) i nedtrekksmenyen for gruppene. Det er bare ett klikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei Jan!Jeg vil nødig kommentere noe som totalt sett er så bra som Digitalarkivet!Når det gjelder design av brukergrensesnitt og WEB-sider, er det endel 'vedtatte' retningslinjer, som en i størst mulig grad prøver å følge. Kan bl.a. henvise til Ben Schneiderman's bøker om 'Designing the User Interface'.Rødt og Gult bør unngås, iallefall samtidig, da de pga fargefrekvensen medfører en god del støy for øyet. (Prøv å lese en rød tekst på gul bakgrunn, så ser dere hva jeg mener. En blir 'svimmel' av et par avsnitt).Siden blått oppleves å ligge bakenfor øvrige farger, er det en god bakgrunnsfarge. Det samme gjelder grått, som ikke er en aktiv farge. Selv om logoen til Statsarkivet er rød/gul, kan den godt beholdes, selv om bakgrunnen blir grå eller lyseblå (eller dueblå?).For linker, ser det ut til å være 'opplest og vedtatt' at de skal være blå, helst understreket i tillegg. En kan f.eks. understreke ord/overskrift en ønsker å bruke som lenke, istedenfor å ha et eget blått ord 'lenke' nederst på et avsnitt eller i en meny.Jeg har hatt stor glede av Digitalarkivet i mange år, og har med stor interesse fulgt med i debatter, design, og videre utvikling av sidene. Det har vært en sann fornøyelse! (Bare se på sidene en startet med for Folketellingen av 1801, til det 'komplette' Digital-arkivet en har nå!)Så Jan, dette er langt fra kritikk, heller et uttrykk for beundring og anerkjennelse for alle de tusentalls timer (av din fritid?) som har gått med for å spare oss (brukerne) for tid!Hilsen Bjørn Helge (med hovedfag i GUI-design, så fikk jeg sagt det også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me veit at gult og raudt ikkje går særleg godt saman, og dei forandringane de i det siste har sett er del av ein plan som mellom anna vil føra til at dei forsvinn snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Er det det nye brukergrensesnittet som har blitt lagt ut nå? Eller har pc'en min gått bananas? Ikke noen som helst streker/rammer... veldig slitsomt. Men, som tenkt/sagt, det kan jo være hos meg. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg skal ikkje seie eit ord om den nye utforminga av sidene enno, eg får vente til eg har vent meg litt til det, men i alle fall - linken DETTE under arkivforum leier til ei side som ikkje er å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er svært glad for det nye brukargrensesnittet - fargene er mye mer tiltalende og estetiske i mine øyne. Flott!! Hilsen Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Ho er der ikkje lenger. Der sto noko om at om ein hadde spørsmål direkte til Statsarkivet i Bergen måtte ein lese 'dette' (og det var ei lenke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten Østevik

No fungerer det å lage nytt innlegg fra Netscape 4.78. Har fått fine farger og ingen ramme rundt (netscape) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

Glad for å bli kvitt klovnefargane. Tiltalande er det blitt!Vonar at eit eller anna engelskspråkleg flagg dukkar opp att - - det er kan hende Canada sin tur?Slit'an!--Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

For meg er det berre tenkjeleg å bruka Valois-lilja som symbol for Canada. Så lønnebladet kjem nok ikkje opp. derimot kjem det nok ein engelsk versjon på plass ein av dagane. Og hadde det ikkje vore fordi klovnetittelen er ein hederstittel hadde eg vore fornærma på dei gilde fargane raudt og gult sine vegne. Personleg synest eg dei nye sidene våre ser propre og kjedlege ut. Men det er alltid morosamt å laga noko nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Tips til Jarl V Erichsen: Tryk ctrl+home for å komme til toppen!Ellers er overskriften her med IE5.0 fin:Mørk blå bakgrunnsfarge øverst og lys blå på neste linje.Enten har dere endret fargene i forhold til det jeg leser om her, eller så har jeg påvirket stilarket deres - jeg har tidligere vært inne og gjort ett eller annet, men husker ikke helt hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

De nye søkerutinene er bra fordi: Man kan klikke på neste og forrige både oppe og nede. (Men browserens tastetrykk alt+pil-venstre går jo like fort når man skal tilbake)Det er lagt inn 'Utskriftformat' i samme meny - men jeg hadde håpet at denne ga mulighet for det samme som Fil, Utskriftsformat i IE, nemlig å velge liggende papirformat, men der tok jeg feil...Ulempe: Man får ikke alltid se hvor mange forekomster man har funnet. Det er i hvert fall ikke noe eget felt for dette slik som før. Jeg søkte f.eks. i 'Døpte i Asker' etter 'År inneheld 1823', og da kom en masse forekomster opp direkte, uten at jeg fikk vite hvor mange, slik som før.Når jeg søkte etter 'År lik 1823', fikk jeg opp antall forekomster foran 1823, og kunne altså i det minste se at det var 43.Under boksen med antall forekomster må man klikke på 'Finn postane', og jeg har alltid ønsket meg at denne sto øverst, i tillegg til nederst. Men nå ser jeg at jeg kan trykke tab, enter for å komme til denne tasten, og det er jo rimelig enkelt. Så kunne jeg kanskje fått en knapp som het 'Merk alle' så hadde dette vært veldig effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.