Gå til innhold
Arkivverket

[#8628] Ruus , AnneCatrine 1773-1844- bakgrunn?


Gjest Solveig Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Ødegård

I ft 1801 bodde hun i Skjeberg, flyttet senere iflg bygdebøker fra Solør til HOf, vestre Beitnes hvor mannen Knud Larsen 1767 - 1849 var organist Jeg finner at LArs Ruus 1712-95 var fogd i bla SOlør 1755-66 - men vet ikke om dette er hennes far og i så fall hvor han kom fra; hvem gift med etc Er de neon som vet noe om dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Guro Reinhart

Hei Solveig - jeg søkte på navnet Ruus i debattforum, og fant din forespørsel fra flere år tilbake. Jeg har akkurat lagt inn et spørsmål om Lars Ruus - som var artellerist i Fredrikstad i 1777. Det kan kanskje være en forbindelse mellem ditt og mitt spøsmål, Lars og Anne Catrine kunne kanskje være søsken? I den anledning lurer jeg på om du har kommet noe videre her? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Eva Helene Erntsen

Ser det er flere som leter etter opphavet til Anne Cathrine Ruus (og forsåvidt hennes mann Knud Larsen). Hun ble gift med Knud Larsen 28. mai 1795, han var da organist og skoleholder på Hafslund. De flyttet til Hof i Solør i 1802, kirken der hadde fått et orgel (forøvrig bygdas første) fra en mann i Christiania og betingelsen var at Knud Larsen ble tilsatt som organist. De er mine tipptippoldeforeldre. Jeg har gjort noen spede forsøk på å nøste opp deres opphav, men har tatt andre deler av slekta først. Skulle akurat til å legge inn noe her da jeg søkte etter om noen hadde gjort noe før.Anne Catrine skal være datter av Lars Ruus som var fogd til Solør, Odalen og Østerdalens fogderi. Han skulle bo på gården Dal i Grue, det er det jeg har om hennes bakgrunn. Om hennes mann har jeg ingenting.Ved et par av barnedåpene i Hof er begge to skrevet som Ruus! Det kan jo være en feilførsel av den som skrev kirkeboka.Har noen av dere kommet noe videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen
Lenke Dette må da være slektninger på en eller annen måte. Anne Cathrine Ruus hadde en datter født 1810 ved navn Mette Karine Sophie (min tippoldemor)det kan da ikke være tilfeldig at navnet går igjen uten at de er i slekt. Det er også en Lars Ruus her. Bror e.l.?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Her er hennes far, er de andre noen slektninger? Det skal ligge inne noe i Slektshistorisk tidskrift, men der har registeret ligget nede siden før påske får håpe det snart kommer opp igjen.Ruus, Christopher, foged i Orke- og Guldalens fogderi i Edvard Mejer Ibsens sted 19 jan. 1751. Se Fesser, J. H.- Lars, foged over Solør, Øster- og Odalens fogderi i Oplands amt 28 okt. 1758. Se Lund, G. Rye, Henrik, tolder i Bergen i avg. Niels Rasmussen Lindgaards sted 26 mai 1688.- Henrik, kammerraad; toldforvalter Nordenfjelds, saalænge hans forpagtninger varer, 29 jan. 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Finn Sollien

Skoleholder Knud Larsen og Anne Cathrines vielse i Skjeberg kirke 28. mars 1795 forteller oss at de hadde attest fra herr Sverdrup med tillatelse til å bli viet i Skjeberg. Hvor var Herr Sverdrup prest ved den tid ? Jeg har søkt i kirkebokbasen til Solør Slekts Historielag etter en dåp på Anne Cathrine Ruus f. ca 1770-1774. Ikke døpt i Grue. Fogden Lars Ruus bodde på gården Dal i Grue (Grueboka II. I. halvbind s. 92) Han bodde der til ca 1780. Reiste til Chistiania, ble satt i arrest i 1883, slapp ut, bodde deretter på Vaterland. Er det noen som harr funnet trolovelsen til Knud og Anne Cahtrine? Vennlig hilsen, Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

De ble trolovet 22.04.1795 i Slottsmenigheten på Akershus Festning.('Ungk. Knud Larsen Organist paa Hafslund, Pige Anne Catrine Ruus, Copulerede i Skeberg')

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Nei, jeg har ikke funnet trolovelsen mellom de to, heller ikke hvor Knud Larsen kom fra. Har forsøkt å finne hvem som ga orgelet til Hof kirke, sansynelighet tilsier vel at dette var en slektning i en eller annen form. Hvorfor skulle ellers betingelsen om at Knud Larsen skulle være organisk bli knyttet til gaven.Har fått nøstet opp endel av Anne Cathrines bakgrunn, alt er vel ikke like godt underbygget enda.Hennes far Lars Ruus 1712-1795 var sønn av Lars Caspar Christophersen Ruus 1675-1749 og Mette Marie Cathrine Jensdtr Griis. Lars Ruus var gift to ganger, første gang med Anna Cathrine Fredriksdtr Lokse og andre gang med Anne Marie Stockmann (Anne Cathrines mor) hun var datter av Casper Christopher Stockmann 1699-1752 og Lisbeth Søfrensdtr Hofmann.Svaret på spørsmålet i innlegg 2 er nei. Anne Cathrine hadde tre brødre med navn Lars Ruus, men alle døde som småbarn.Har som sagt funnet noen ledd lenger bakover, men kan ikke gå god for korrektheten enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Vet FT 1801 var oppgitt alder på Anne Cathrine Ruus 27 år. Den Anne Catharine som ble 1767 på Dal i Grue skal da være 34 år i 1801. Nå har ikke jeg den alder som er oppgitt når Anne Cathrine dør på Beitnes i Hof i 1844 for hånden. Ser vi på oppkallinga av barna så var hennes siste barn døpt Fredrik. Fredrik var det første barnet som ble døpt 1756 i Grue etter Lars Ruus og Cathrine Lokse. Andre barn var: Mette Maria 1758-1759, Povel 1760, Casper Christoffer 1769-1769, Lars 1770, Lars 1771-1772, og enda en Lars i 1773-1773. Dette er fra kirkebokavskriften for Grue. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Fra kirkebokavskriften for Grue har jeg dette: Anne Cathrine Ruus. jordfestet 5/5 1761. Det står alder 23 år i avskriften, det kan være feil. Minner om Anne Cathrine f. 1769. Sannsynlig er det samme person. Må sjekke k.boka for Grue side 260- 1761. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Jeg har ikke notert noen alder på Anne Cathrine når hun dør 12 feb 1844. Har ikke fått med meg at det var et barn ved anvn Fredrik. Har totalt 8 barn fra 1796 - 1814.Anne Cathrine som dør i 1761, kan det være Lars Ruus sin første kone? Anne Cathrine Fredriksdtr Lokse? Jeg har notert at hun døde i 1761, etter ca seks års ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Helene Erntsen

Barn i Lars Ruus sitt første ekteskap: Fredrik 1756, Mette Maria 1758-1759, Povel 1760.Barn i andre ekteskap: Anne Cathrine 1767, Kasper Christopher 1769 og tre ganger Lars 1770-71-73 alle døde små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.