Gå til innhold
Arkivverket

[#8629] Sogndal i Sogn: Ross, Sunde og Havberg


Gjest Arnulf Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnulf Pedersen

Er det noen som har opplysninger om hvor disse 3 kom fra og hvem som var deres foreldre:GABRIEL ROSS, født 1723 eller 1729, død i Sogndal 7.8.1812. - Han ble gift i Sogndal 8.7.1776 med ELSEBE SUNDE som var født ca 1748 og som døde 27.11.1820 i Sogndal.Sønnen deres, NATHANAEL SUNDE ROSS, ble gift i Sogndal 17.12.1806 med KAREN HAVBERG. Navnet Havberg har jeg ikke kunnet finne oen steder. Er det noen som kan hjelpe med flere opplysninger om Karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei, jeg tok en titt i IGI (mormonerne) og fant at Gabriel og Elsebe ble gift 8/7 1776, Nathanael og Karen gift 17/12 1806, begge i Sogndal.Ang. Havberg så fantes en Helge Ol(e)sen dpt. 1/1 1724 Hjartdal i Telemark, og han var sønn av Ole Igelsen Havberg. Om disse er aktuelle vet jeg jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Gabriel Ross og Elsebe Sunde er tipp-tippoldeforeldre til min kone, f. Ross. Jeg har gjennom årene samlet en mengde opplysninger om etterslekten til Gabriel og Elsebe. Til tross for omfattende leting (også i Skottland) har det ikke lykkes å finne ut hvor Gabriel kom fra. Ta direkte kontakt for nærmere opplysninger. Se forøvrig anetavle under http://home.c2i.net/ottarsolberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Takk til Berit og Ottar for svar.Berit: Hvor fant du Havberg? Ottar: Jeg tar kontakt over helgen. Mvh. Arnulf P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dette spørsmålet har ikkje direkte tilknyttting til Luster, so her er eg på litt 'gyngande grunn', men eg tek sjansen likevel: Eg ser du nemner Nathanael Sunde Ross som gift med Karen Havberg. Mon ikkje namnet hennar heller skal vera Harberg? Det var ein Hans Harberg på Bjordal, Kyrkjebø som var gift med Anna Kirstine Rumohr. Ætteboki for Kyrkjebø bør kunna stadfesta eller avkrefta denne hypotesen!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Eg har nok òg vore inne på tanken at namnet skulle vera Karen Harberg. Dersom presten skriv utydeleg, kan dei gotiske bokstavane 'v' og 'r' lett forvekslast. Men eg studerte namnet nøye i kyrkjeboka den gongen, og det var ikkje tvil om at presten hadde skrive Havberg. Det kan likevel tenkjast at presten har skrive feil namn. I Bjordal hadde vi på 1700-talet fleire Harberg, m.a. futen Ananias Christopher Harberg. Helsing Ottar Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Heimin tipp-tipp Anna Thue (Hansen?) Ross var gift med overveier i Kristiansund Eilert Christian Brodtkorp. Hun var datter av Mette Elisabeth Kaasbøl og levde 1734-1766.Hennes far var enten Hans Larsen Ross eller Hans Amussen Ross (i følge kilder her på nett). Han skal være født ca. 1690. Familiene bodde i Kristiansund.Er det noe slektskap her? Er spesielt interessert i om Ottar kjenner til Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke om dette er ett skudd i blinde. Men jeg ser i min base en Jens Andersen Ross død ca 1704. Født i Rossvigen i Sømna, gift med Gidsken Danielsdatter.f.1674 d.1739,datter av Jens Danielsen og Ermegaard Hieronimusdatter Bryghmann.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Jørgensen

Ikke nødvendigvis skudd i blinde. Har sett at det er mye inngifte på tvers mellom familier av 'borgerskapet' (handelsmenn og embedsmenn), og har allerede Brüghmann inne i min Kristiansund gren.Kan du gi noen flere opplysninger om søsken etc. Har du evt. en link til hjemmesider (har selv desverre ikke det ennå)?Glemte å skrive i forrige innlegg at min teori kanskje var at Anna Thue Ross var søster eller kusine til Gabriel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hei igjen. Jeg har ikke mer om Jens Andersen Ross. Han kommer inn her hos meg via sin kone. Hennes slekt går til Daniel Rasmussen og Hustru Maren Jensdatter Skanke. Men jeg fant en offiser Peter Heiberg Ross f.ca1789 i Norge. Elev ved Katedralskolen i Trondheim. Og i Bergen er Ross navnet nevnt på 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Jeg har ikke funnet noe slektskap mellom Anna Thue Ross og Gabriel Ross, heller ikke mellom Jens Andersen Ross og Gabriel Ross. I 1801-tellingen kan en finne Peter Heiberg Ross som sønn av kjøpmann Christen Ross i Qværsnæs prestegjeld på Møre. Ellers er det i samme telling Rosser i Trondheim og i Hittern prestegjeld. I Bergen forekommer navnet Ross på 1600- og 1700-tallet. Ellers var det en Georg (Joris) Ross, f. 1727 som i ung alder kom til Bergen fra øya Unst. Han ble kjøpmann og kjøpte handelsstedet Smørhavn i Bremanger. Han ble gift med Elisabeth Rasmusdtr. Boes. Han døde 1790. De hadde etterkommere. Det finnes derfor flere grener Ross i Norge og har trolig skotske forfedre som innvandret til Norge fra Skottland eller kanskje Danmark (Schleswig-Holstein).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.