Gå til innhold
Arkivverket

[#8632] Ebbe Thomassen, f. 1851, Mo i Rana/Nærøy


Gjest Bjørg Rudlang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Rudlang

Ebbe Thomassen, f. 1851, Mo i Rana, finnes i 1900 som enkemann på gården Skillingstad i Nærøy, med barna Johanne, Ebbe, Ole, Arne og Otar.Hvem var Ebbe gift med og når døde hun?I 1865 bodde Ebbes mor Johanna Christophersdtr., f. ca 1823 i Mo i Rana, på gården Sandnes i Nærøy. Hun var da gift 2. gang med Gjest Nilsen.Jeg er ute etter opplysninger om foreldre og søsken til Johanna og hennes første mann Thomas, og årsaken til at de flyttet fra Mo til Nærøy.På forhånd takk.Hilsen Bjørg Rudlang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hei Björg I bygdebok for Næröy, b. V side 19-20 er Ebbe og hans familie omtalt. Ebbe var gift med Jörgine Marie Eliasdatter Lundring f. 24.1.1852 på Stor Arnöy d. på Skillingstad 15.4.1919. Ebbe kom 8 år gammel sammen med stefar, mor og en söster fra Mo i Rana i 1859 til Sandnes i Næröy. Kjöpte Skillingstad i 1876 Gården hadde opp til 18 husmenn og flere av dem reiste til USA. Noen tok navnet Skillingstad i America og jeg har flere av dem og deres familie i min file da blandt annet 2 brödre Lorentsen fra Storenget under Skillingstad ble gift med 2 söstre i min familie. Ebbe skillingstad f. 1883 (sön av Ebbe Thomassen)er nevnt i noe av korrespondansen fra min famile hilsen Jan, Australia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Hei Jan. Takk skal du ha! Det ser ut til at Ebbe har vært gift 2 ganger ettersom han er omtalt som enkemann i 1900, mens Jørgine Marie døde først i 1919. Står det noe om dette i boka?Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Tiller

Hei Björg Ebbe er omtalt med navnet Ebbe Moss Klæbo Thomassen. Han giftet seg med Jörgine 28.10.1875. Hans foreldre var Thomas Aronsen og Johanna Lorentze Christoffersdatter Sletten Navnet Klæbo og Moss fines på Mormoner arkivet, men ingen med riktig årstall. Det er alt jeg kan finne desverre Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Rudlang

Hei igjen, Jan! Dette hjalp bra. Nå har jeg fått flere tråder å følge. Jeg har nå et navn på Thomas' far, nemlig Aron. Og i 1801-tellingen for Mo i Rana finner jeg en Aaron Thomassen i rette alder som godt kan være faren. Videre finner jeg på Soura i Nesna en familie hvor alle navnene Klæboe, Moss og Ebbe finnes. Dette kan være av samme familien.Takk for hjelpen!Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Sigbert Fryxéll

Ebbe Thomassen, f. 1851 Hauknesenget, N-Rana Mor: Johanna Lorense Kristofferdatter f. 1823-11-08 Sletten N-Rana. Hennes forelde Kristoffer Kristoffersen f 1781-08-31 gift 1805-07-14 med Anne Bang Jørgensdatter f. 1783-03-12 Øverdal N-Rana. Eddes far Thomas Aronsen f 1817-01-13 Prestenget, S-Rana gift 1799-06-30 med Elisabet Marie Johonsdatter døpt 1778-04-20. Har mer om Ebbes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Nerbu

Til orientering var Ebbe Moss Klæboe skipper handelsmann på Saura f 1791 d 1853 sønn av Hans Chr klæboe (1758-1830) gm Ellen Meldahl Moss (1758-1820) Ebbe var gift ( i 1816) Maren Petronelle Hersleb Kierschow f 1783 i Rødøy død 1753 på Soura i Nesna. Etter det jeg har funnet ut hadde de ikke etterkommere. Maren hadde imidlertid slekt bosatt på gården Lauga i Nærøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.