Gå til innhold
Arkivverket

[#8642] Jeg søger min Norske slekt


Gjest Jannie Daverne
 Del

Recommended Posts

Gjest Jannie Daverne

Hej,Kan du hjælpe mig med at finde min norske slekt?Jeg har ganske få oplysninger omkring den første nordmand i min familie, men her kommer de:Han kom til Danmark med navnet Bjørneboe, vi tror, at han måske endda hed Halvorsen Bjørneboe. Jeg ved ikke hvilket årstal vi er i måske mellem 1700 - 1900, men han arbejde som fyrmester (et tårn med lys i til skibe om natten)i Skagen, Jylland. Han skulle her have reddet nogle mennesker fra druknedøden og derved fik han en medalje fra den Danske Stat.Har du oplysninger, som kan hjælpe mig, ville jeg blive utroligt glad.På forhånd tak for hjælpen!!!Venlig hilsen Jannie Daverne - født Bjørneboe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I ft1801 og ft1865 er der 3 Bjørnebo-gardar i Noreg; på Nøtterøy, i Østre Moland (noverande Arendal) og i Leksviken i Nord-Trøndelag. I 1801 er der mange Halvorsen-born på Bjørnebo i Leksvik, men ikkje på dei andre gardane. Same Halvorsen-slekta sit med garden i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Hej BjørnTak for dit indlæg.Fik man efternavn efter sin gårds navn i Norge? Så efternavnet kunne være Halvorsen + gårdnavn.Findes der en database hvor jeg kan søge efter udvandere til Danmark?Man kunne forestille sig, hvis han kom fra Arendal, at han havde sejlet til Skagen.Hilsen Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, nokre brukte farsnamn + gardsnamn, det er rett. Eg ville trudd han kom frå Arendal. Bjørnebo ligg rett inne i skogen her eg bur. Det er visst derifrå forfattaren Jens Bjørneboe har namnet sitt. Men den einaste garden kor det er Halvorsen-folk, er den i Leksvik. Dei hadde òg kontakt med havet. Men så lenge du berre har farnamn + gardsnamn å gå etter - og ikkje førenamn - er det litt vanskeleg. For du finn ikkje nokre dataregistre over utvandrar til frå Noreg til Danmark. Derimot kan det hende at det står noko i kyrkjeboka om at den og den utvandra dit. Men då må du finne rette soknet. Eit anna problem er at dersom dette var sjøfolk, så gjekk dei i land der det høvde seg, utan å melde heim om kor dei var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Hej BjørnJeg tror, at jeg kan finde fornavnet på ham i næste uge, da jeg kontakter arkivet i Skagen, som helt sikkert har ham registreret, da han udførte en heltedåd og fik medalje for det.Du skal have mange tak for din hjælpsomhed, du har givet mig mange nye gode oplysninger, jeg derved kan komme videre med.Rigtig god weekend Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Om du får førenamnet på han, kan du jo sjekke det mot dei Halvorsen-borna i Leksvik ft1801 og sjå om det kan vere ein av dei. Arkivet i Skagen veit sikkert kor gamal han var på eit eller anna tidspunkt. Lukke til vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Ved du om gården Bjørneboe i Leksvik stadigvæk eksisterer?Kender du en database, hvor man kan søge?Jeg kunne tænke mig at besøge den, hvis den stadigvæk eksisterer !!!Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det vil eg tru at den gjer. Ser at den truleg har endra namn i ft1900 til Bjørnebuan og er delt i to, indre og ytre. Eg er ikkje lokalkjend der oppe, men meiner den garden ligg på nordsida av Trondheimsfjorden, rett nord for Trondheim (Du finn nok Leksvik, om du har eit kart). Dessutan kan du jo prøve å finne ei heimeside for Leksvik kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

HejJeg har fået nye oplysninger omkring, min forfader fra Skagen.Det var faktisk norske sømænd han reddede, og det var fra Norge han modtog medalje/anerkendelse!!!!Kender du et sted, jeg kunne undersøge det f.eks. sømands forening eller andet???Hilsen Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Hadde du hatt eit årstal, ville alt vore mykje lettare. Det kan du sikkert få på arkivet i Skagen. Truleg var dette i første halvdel av 1800-talet, men å leite etter slikt utan årstal, er vanskeleg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Hvad kunne en sådan medalje/anerkendelse hedde på Norsk?I danmark bliver man tildelt et ridderkorsJannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Det var mellem 1800-1900.Skal man bruge det nøjagtige årstal?Min far har lige fortalt mig, at der har været skrevet en avisartikel om redningen her i Danmark, så nu vil jeg søge på gamle avisartikler.Hilsen Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det er trass alt snakk om å leite gjennom ein periode på 100 år. Og eg er sikker på at det i den perioden vart utført mang ein redningsdåd ved Skagen; det er jo rekna som ein av dei fårlegaste stadene i Skagerrak/Kattegat. Derfor hadde det vore lettare å leite om du hadde eit namn på personen eller skipet, eller eit årstal. Her i Arendal hadde vi ei avis som på den tida vart rekna som Noregs største skipsfartsavis. Men for eks. å leite gjennom alle nummer frå 1835-1900, tek lang tid. Det finst òg andre bøker å sjå i, men dei krev at du anten har eit skipsnamn, personnamn eller eit årstal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiJeg søkte på Halvorsen Bjørneboe, og kom fram til en slektsside med Isak Halvorsen Bjørneboe fra Leksvik. Kanskje kan det være en forbindelse til denne mannen ?6. Isak Halvorsen Bjørneboe f. 1779, Leksvik, døbt 14 Mar 1779, g. 11 Jul 1817, i Holmens Kirke, Anna Margrethe Jørgensen, f. 1778. Isak døde 30 Jan 1837, begr. 3 Feb 1837, fra Holmens Kirke, København. Rejste til København før folketællingen 1 Feb 1801. Indrulleret i Livgarden, derefter marinen, senere overvægter og bosat i Nyboder.(hjemmeside til denne slektsopplysning: hjem.get2net.dk/jan_tuxen/index.htm slå opp på søgning skriv deretter Halvorsen Bjørneboe og du får opp søkeresultat, eller du kan søke på en søkemotor.)Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

HeiGlemte å nevne at hvis du skal etterlyse folk i Leksvik, kan du legge inn en etterlysning på 'Fosenslekt', en etterlysningsbase spesielt for dette området. Adressen er: boards.eesite.com/board.cgi?boardset=oddLykke tilHilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jannie Daverne

Hej IngerTAK TAK TAK, jeg er yderst taknemmlig for den hjælp jeg får fra Jer !!!!!Jeg er nemlig ret grøn på slæktsforskningsområdet, men meget interesseret i at lære, så meget som muligt :-)Og ikke mindst, hvis det var muligt, at finde nulevende familie i Norge, som jeg har en stor forkærlighed for !!!!Jannie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Notnæs

Kor kan ein finna ut av navneendring. Far min endra etternavn rundt 1920-30 (Austevoll kom.) Har søkt i kyrkjebøkene, men finn ikkje noko om navneendringar der. Kan det vera mogleg at dette ikkje vart registrert i offentlege arkiv?Rune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.